Artikel från Vetenskapsrådet

2 maj 2005

Levande frågelåda öppnar för en dag – Naturvetarsatsning på landets universitet fredag den 13 maj

Kan fiskar få feber och snuva? Är det vindstilla i rymden? Kan dinosaurierna komma tillbaka? Så kan det låta nästa fredag den 13 maj när sex av landets universitet arrangerar levande frågelåda för vetgiriga sjätteklassare. Syftet är att uppmuntra elevernas nyfikenhet inför naturvetenskap. Totalt kommer nästan 3 000 skolelever att vara med och ställa frågor om allt mellan himmel och jord till forskare på området.

(Gemensamt pressmeddelande från Göteborgs, Linköpings, Lunds, Stockholms, Umeå och Uppsala universitet, samt Vetenskapsrådet.)

På respektive universitet kommer sjätteklassarna att i direkta möten med forskarna få svar på sina frågor. Eleverna får dessutom inblick i vad till exempel en matematiker eller biolog gör.
– Vi vill förankra naturvetenskapen hos de unga. Genom att ge uppskattning för barnens nyfikenhet och stimulera deras kreativitet vill vi medverka till att eleverna får upp intresset för naturvetenskap och bär det med sig genom resten av sina studier, säger Ylva Hermansson, informatör vid Stockholms universitet.

Den levande frågelådan har tidigare genomförts tre gånger på Stockholms universitet och en gång på Uppsala universitet. Intresset från skolorna är stort och i år utökas antalet orter. Arrangemanget genomförs samma dag på Göteborgs, Linköpings, Lunds, Stockholms, Umeå och Uppsala universitet. Den levande frågelådan är ett samarbete mellan universiteten och Vetenskapsrådet.

Mer information, tider och plats
Se www.frageladan.se där det finns länkar till de lokala evenemangen eller kontakta nedanstående personer.
Media är välkomna att delta.

Kontaktpersoner