Artikel från Stockholms universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

28 april 2005

Smaksymboler för vin

Att dricka ett glas vin är en helhetsupplevelse. Det vi i dagligt tal kallar vinets smak är helhetsupplevelsen av våra sinnesförnimmelser för smak, lukt, känsel och synintryck. Vinet kan till och med höras då mousserande bubblor finns i glaset. Men det är inte bara vinet i sig som är en mångfacetterad upplevelse.

I den totala upplevelsen av vinet ingår också den omgivande miljön beroende av om vi exempelvis är på restaurang eller i hemmet. Med andra ord, att dricka ett glas vin är både en känslomässig och intellektuell upplevelse.

Annica Nordegren har ställt sig frågan hur vi tolkar och kommunicerar våra upplevelser. I vårt språk har vi tillgång till såväl ord som bild samt mimik och gester. När orden inte räcker till använder vi ofta bilden. Det här resonemanget har hon utvecklat vidare i sin doktorsavhandling
“Design som teori och empiri” i ett tvärvetenskapligt samarbete mellan KTH Arkitekturskolan och Stockholms universitet Institutionen för tillämpad kommunikationsvetenskap – GI och IHR. Övrig bakgrund till avhandlingen är filosofistudier vid Stockholms och Uppsala universitet samt hennes yrke som projektledare och grafisk formgivare inom reklambranschen.

Symbolsystemet som består av 14 stycken grafiskt formgivna symboler beskriver generella vinspråkstermer som exempelvis bär, sträv och jordig. Symbolsystemet är avsett att fungera som en konsumentinformation där de tre mest dominerande smakerna för ett vin markeras med tre stycken symboler som kan anges på exempelvis vinflaskornas baksidesetikett eller bag-in-box vinernas sida för produktinformation.

Symbolerna för bär och sträv finns på http://www.insidan.su.se/Nordegren.pdf

Doktorsavhandlingens titel: Design som teori och empiri. Ett designteoretiskt forskningsprojekt med en prototyputveckling av ett symbolsystem för vinsmaker

Kontaktinformation
Annica Nordegren kan nås på e-post annica.nordegren@chello.se eller tfn 08-661 71 73

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera