Artikel från Stockholms universitet

15 april 2005

Vetenskapens Hus firar Fysikens Världsår 2005 med en Einsteinvecka

För exakt 100 år sedan publicerade Einstein sina tre klassiska artiklar om relativitetsteorin, den fotoelektriska effekten och den Brownska rörelsen. Detta firas över hela världen som Fysikens Världsår 2005.

Vetenskapens Hus vid AlbaNova Universitetscentrum i Stockholm firar Fysikens Världsår 2005 bland annat genom att ordna en “Einsteinvecka” den 18-22 april. Genom experiment och föredrag presenterar vi Einstein och hans insatser för den klassiska och den moderna fysiken.

Skolelever från gymnasier och grundskolor är välkomna att under hela veckan lyssna till föredrag och utföra experiment i Vetenskapens Hus moderna laboratorier. Experiment och demonstrationer handleds av teknologer och studenter från KTH och Stockholms universitet.

Lärare är inbjudna till en Einsteinkväll onsdagen den 20 april, med demonstrationer och föredrag.

Allmänheten bjuds in till en Einsteinkväll, torsdagen den 21 april, med demonstrationer, laborationer och föredrag.

Några av föredragen som hålls under veckan är Vad gjorde Einstein 1905? (professor Lars Bergström), Att göra relativitetsteorin begriplig (Sören Holst) och Universums mörka energi och mörka materia (Edvard Mörtsell).

Adress: Roslagstullsbacken 35 (buss 43 ellrer 44 till Ruddammen, T-bana Tekniska högskolan