Artikel från Handelshögskolan i Stockholm

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

9 mars 2005

Handelshögskolan blir “reklamskola”

Handelshögskolan i Stockholm Executive Education startar i september en ny vidareutbildning som riktar sig till yrkesverksamma i reklambranschen, i både köp- och säljroller. Utbildning heter Advertising Executive Program och erbjuds i samarbete med Annonsörföreningen och Sveriges Reklamförbund.

Under utbildningen, som är tolv dagar lång, kommer deltagarna att finslipa sin förmåga att se reklam ur ett affärsstrategiskt perspektiv. De kommer att bli bättre på att skapa, förstå, förklara samt argumentera för lönsamma reklamaffärer.

– Skillnaden mot andra utbildningar inom samma område är att vi inte fokuserar på att skapa bättre reklam eller starkare varumärken, utan på att skapa bättre affärer genom att förstå reklam och reklameffekter i ekonomiska och finansiella termer, säger Erik Wetter, utbildningsansvarig för programmet.

Det finns ett talesätt som säger att man vet att hälften av en reklambudget är effektiv, det svåra är att veta vilken hälft. Då de totala svenska reklaminvesteringarna börjar närma sig 50 miljarder kronor per år är det ganska mycket pengar att inte kunna hålla reda på.

Behovet av att bli bättre på att förklara de ekonomiska och affärsmässiga effekterna av reklamaktiviteter finns hos både beställare och leverantörer av reklamtjänster. Detta ledde till samarbetet med Annonsörföreningen och Sveriges Reklamförbund i utvecklingen av utbildningens struktur och innehåll.

Kontaktinformation
Judit Weibull, program director, Handelshögskolan i Stockholm, Executive Education
08-736 97 71 / 0708-242477 / judit.weibull@hhs.se

Erik Wetter, utbildningsansvarig, Handelshögskolan i Stockholm
08-736 93 44 / 0708-93 88 37 / erik.wetter@hhs.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera