Artikel från Luleå tekniska universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

23 februari 2005

Metodik ska minska skadliga fordonsvibrationer

Vibrationer är en av nio arbetsriskskategorier.Exempelvis kan kombinationen obekväma arbetsfordon och gropiga vägar leda till ryggproblem.Peter Jönsson, doktorand vid Luleå tekniska universitet, har i sin forskning tagit fram en metodik som ska hjälpa både fordonstillverkare och arbetsgivare att minska ogynsamma vibrationer.

God komfort i fordon är av stor betydelse, dålig komfort kan ha en lika stor negativ effekt. För den som tillbringar sin arbetsdag i fordon av olika slag är det viktigt att kroppen skyddas från ogynsamma vibrationer som annars kan leda till exempelvis ryggproblem och i slutänden sjukskrivningar.
Vibrationer klassas idag som en av nio arbetsriskskategorier och i sommar kommer den första arbetsmiljölagen inom EU vilken specificerar tillåtna gränsvärden för vibrationer i arbetslivet.
Lagen och högre kundkrav kommer att medföra ökad prioritet för detta område från både arbetsgivare och fordonsindustrin.

Doktoranden Peter Jönsson vid Luleå tekniska universitet har i sin forskning tagit fram en metod som ska hjälpa både arbetsgivare och fordonstillverkare. Syftet är att reducera skadliga kroppsvibrationer genom modifiering av fordonskonstruktionen. Metodiken har tagits fram bland annat genom vibrationsmätningar och insamling av komfortupplevelser både i fält och i rörelsesimulator.
Peter Jönssons metodik är också det första kända systematiska arbetssättet för att utveckla komfort i fordon.

Fredagen den 25 februari disputerar Peter Jönsson med doktorsavhandlingen Procedure for the reducion of the effect of transient whole body vibrations.

Kontaktinformation
Upplysningar: Peter Jönsson, 0920-49 14 27, 070-549 64 66, peter.j@ebox.tninet.se eller informatör Sofia Eriksson, tel. 0920-49 16 73, 070-698 16 73 eller sofia.eriksson@ltu.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera