Artikel från Karolinska Institutet

25 november 2004

KI-forskare prisades för genupptäckt

Fredrik Phiel, docent vid Karolinska Institutet fick Läkaresällskapets pris till yngre forskare 2004 för sin forskning om den genetiska inverkan på neurologiska sjukdomar. Priset delades ut vid Riksstämmans öppnande i Göteborg.

Fredrik Piehl har bland annat identifierat en genetisk variation som påverkar uttrycket av den i immunologiska sammanhang så viktiga HLA klass II molekylen. Denna genetiska variation påverkar risken för inflammatorisk sjukdom i och utanför nervsystemet. Upptäckten har stor betydelse för förståelsen av ärftliga faktorer i sjukdomar med komplex nedärvning. På sikt kan detta få betydelse för behandling av bland annat mutipel skleros, MS.

Phiel har med hjälp av experimentella djurmodeller undersökt incidens och grad av ärftlighet. Han har även gjort kopplingsstudier av patientunderlag. Hans förhoppning är att kunna förstå sjukdomsmekanismerna, förbättra diagnos av riksfaktorer och förbättra farmakogenomik, dvs. skräddarsydd behandling för varje enskild patient.

– Fredrik är ett bra exempel på att det går att kombinera kliniskt arbete med forskning, sade Olle Stendahl, ordföranden i Läkaresällskapet, vid prisutdelningen.

– Jag är förvånad-lycklig över priset, inte minst med tanke på svårigheten med att välja mellan kliniskt arbete och forskning. När man sysslar med två engagerande arbeten samtidigt så är det lätt att bara bli en halvbra kliniker och en halvbra forskare. I min vardag slits jag mellan valet av att vara på labbet eller kliniken, sade Fredrik Phiel som även arbetar halvtid som neurolog på Karolinska universitetssjukhuset.

I sitt anförande berättade han att stora framsteg har gjorts inom neurologi under de senaste 20 åren.

– Jag har intresserat mig för ärftliga neuropatier. Ärfltilgheten för neurologiska sjukdomar är 30 procent i de fall där båda föräldrar bär på sjukdomsgenrna och samma siffra gäller för enäggstvillingar.

Priset på 100 000 kronor delades ut av år 2000 års nobelpristagare i medicin, Arvid Carlsson.

Karolinska Institutet är ett av Europas största och mest ansedda medicinska universitet. Genom utbildning, forskning och information bidrar Karolinska Institutet till att förbättra människors hälsa. Det är också Karolinska Institutet som årligen utser pristagaren av Nobelpriset i fysiologi eller medicin.