Artikel från Karolinska Institutet

21 oktober 2004

Faktor som ger metastaser upptäckt

Forskare vid Karolinska Institutet beskriver nu en faktor som verkar stimulerande vid tillväxt av kärl i och mellan tumörer och på så sätt bidrar till bildandet av metastaser och tumörspridning.

Tillväxtfaktorer av typen PDGF (platelet-derived growth factor) har som främsta uppgift att verka stabiliserande på blod- och lymfkärl. Forskare vid Karolinska Institutet visar nu att de också verkar stimulerande vid tillväxt av kärl i och mellan tumörer och på så sätt bidrar till bildandet av metastaser och tumörspridning.

Cancermetastaser hittas ofta i det lymfatiska systemet, ett nätverk av kärl spridda i hela kroppen, liknande blodkärlen. För tillväxt av blodkärl och lymfkärl krävs speciella tillväxtfaktorer, både för normal tillväxt och vid utväxt av tumörer. Som första artikel i veckans nummer av den högt ansedda tidskriften Cancer Cell beskrivs hur cancerceller som uttrycker tillväxtfaktorn PDGF-BB inducerar tumörtillväxt i lymfkärl och metastaser i lymfkörtlar. Försöken har gjorts på möss.

Resultaten visar att tillväxtfaktorn PDGF-BB är en viktig faktor som bidrar till metastasering i lymfsystemet. Möjligheten att ta fram ett ämne som blockerar PDGFs stimulerande effekt på kärltillväxten kan innebära ett nytt grepp vid förebyggande och behandling av cancermetastaser i lymfsystemet.

PDGF-BB induces intratumoral lymphangiogenesis and promotes lymphatic metastasis.
Cao R, Björndahl MA, Religa P, Clasper S, Garvin S, Galter D, Meister B, Ikomi F, Tritsaris K, Dissing S, Ohhashi T, Jackson DG, Cao Y.
Cancer Cell (2004) 6: 333-345, med kommentar på sid 307-309.

Yihai Cao är nyutnämnd professor vid Karolinska Institutet i ämnet vaskulär biologi, speciellt angiogenesreglering. Han tilldelades förra året Erik K Fernströms pris till yngre särskilt lovande forskare för sitt banbrytande arbete om den molekylära regleringen av kärltillväxt.

Professor Yihai Cao, tel 08-524 875 96 eller mail yihai.cao@mtc.ki.se