Artikel från Karolinska Institutet

27 maj 2004

Nedsatt mitokondriefunktion viktig mekanism vid åldrande

Forskare vid Karolinska Institutet har funnit att förändringar i cellens "kraftverk", mitokondrierna, spelar en viktig roll vid åldrandet. Resultaten publiceras i veckans nummer av tidskriften Nature.

Mitokondrierna, som står för cellens energiproduktion, har en egen uppsättning DNA. Mutationer i mitokondriens DNA ökar med åren, men hittills har ingen vetat om det är en följd av åldrandet eller om det är själva orsaken till åldrandet. Nya forskningsresultat talar nu för att det är det senare som gäller.

Möss med defekt förmåga att korrigera mutationer i mitokondriellt DNA får ett ökat antal mutationer och visade sig åldras avsevärt tidigare än normalt. De levde i genomsnitt bara 10 till 12 månader jämfört med det normala 2 till 3 år. Mössen utvecklade också flera typiska tecken på för tidigt åldrande som benskörhet, viktnedgång, håravfall, blodbrist, nedsatt fertilitet och hjärtmuskelsjukdom.

Resultaten visar på grundläggande biologiska mekanismer som ligger bakom åldrandeprocessen. Kunskapen öppnar upp för möjligheten att bromsa åldrandet och att behandla sjukliga förändringar som uppstår i samband med åldrandet genom att skydda mitokondriernas DNA från skador.

Artikeln publiceras i Nature 27 maj 2004, sid 417-423.
Den illustreras med en bild på Natures omslag och kommenteras också av två forskare från University of Washington, Seattle.

Premature ageing in mice expressing defective mitochondrial DNA polymerase
Nature (2004) 429: 417-423.

Författare:
Trifunovic A, Wredenberg A, Falkenberg M, Spelbrink JN, Rovio AT, Bruder CE, Bohlooly-Y M, Gidlöf S, Oldfors A, Wibom R, Törnell J, Jacobs HT, Larsson N-G.

Kontaktperson:
Professor Nils-Göran Larsson, Institutionen för medicinsk näringslära, Karolinska Institutet, tel 070 209 7155 eller
mail nils-goran.larsson@mednut.ki.se.