Artikel från Uppsala universitet

15 mars 2004

Alla hästar härstammar från samma hingst!

Till skillnad från andra husdjur bär hästen på många olika utvecklingslinjer, ett tecken på att människan började tämja hästar på flera håll i världen ungefär samtidigt. Nu visar dock Hans Ellegren och hans forskargrupp att det bara verkar finnas en fäderneslinje bland dagens hästar.

Hans Ellegren, professor i evolutionsbiologi, och hans forskargrupp har studerat hästens nedärvning på fädernet genom att med en helt ny metod analysera Y kromosomen (det hanliga genetiska bidraget). Till deras förvåning fann de ingen genetisk variation alls – trots att ett mycket stort material av hästraser från hela världen analyserades. Närmare 15 000 byggstenar i Y kromosomen hos ett 50-tal hingstar bestämdes. Alla nu levande hingstar tycks alltså härstamma från en enda hingst, som levde för inte alltför länge sedan.

För några år sedan undersökte Ellegren hästens mitokondrie-DNA, som nedärvs endast från moder till avkomma. Han fann att det finns ett hundratal separata genetiska utvecklingslinjer för hästen. Resultaten publicerades i Science för några år sedan och gav upphov till teorin att hästen tämjdes på flera håll i världen ungefär samtidigt. De nya resultaten gör att tolkningen måste revideras och väcker frågor om den tidiga människans liv, menar Hans Ellegren.

– Kan människan redan för 6000 år sedan då hästen tämjdes ha förstått att välja ut särskilt “bra” hingstar för avel? Dagens hårda avel är ju av sent datum. Eller var det helt enkelt så att det var lättare att fånga och hantera ston och att man därför bara använde ett begränsat antal hingstar? När hästen spreds över världen kan vildston ha korsats in från olika håll, säger han.

De nya rönen presenteras i april-numret av Nature Genetics.

Länk till artikeln:

Kontaktperson: Hans Ellegren, 018-471 6460, 070-425 0637, eller via e-post, Hans.Ellegren@ebc.uu.se