Artikel från Göteborgs universitet

23 februari 2004

Kvinnlig naturvetare analyserar effekt av medicinska behandlingar

Att statistiskt kunna räkna ut hur ett sjukdomsförlopp kommer att te sig är inte så enkelt. Särskilt inte när så kallade dolda variabler ska räknas in, som oro och ångest. Professor Nanny Wermuth är en av dem som forskar på just dolda variabler, och har en nyinrättad professur i biostatistik vid Göteborgs universitet.

Biostatistik har ena foten i matematiken och den andra i medicinen. Det är statistisk analys av biologiska och medicinska data, något som kräver många variabler och speciella metoder. Varje människa har olika förutsättningar och bakgrund, och därför reagerar vi också olika på olika behandlingar.

För att bestämma mediciners och andra behandlingars effektivitet och lämplighet i olika lägen, behövs statistisk analys. För att kunna beräkna hur en kronisk sjukdom som diabetes utvecklas utifrån en specifik persons tidigare behandlingar och medicinska förutsättningar, behövs också statistik. Professor Nanny Wermuth menar dock att biostatistik inte bara handlar om att utveckla metoder för att analysera biologiska och medicinska data. Verktyget blir också ett sätt att kunna kommunicera med forskare inom medicin, biologi och andra vetenskaper.

Den 1 juni 2003 tillsattes en professur i biostatiskt inom Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet. En professur som nu AstraZeneca ska vara med och sponsra med 200 000 per år i tre år, och på så sätt stödja kompetensutvecklingen i Sverige inom den vetenskapliga disciplinen. Fredagen den 20 februari kl. 14.00 blev samarbetet mellan parterna officiellt, i och med att Naturvetenskapliga fakulteten och AstraZeneca skriver på avtalet om sponsringen av professuren.

Nanny Wermuth, professor i biostatistik vid Göteborgs universitet