Artikel från Umeå universitet

11 februari 2004

Ny kunskap om proteinet som orsakar Skelleftesjukan

Andreas Hörnberg, Umeå universitete, har studerat proteinet transthyretin som är ansvarigt för att vissa människor blir sjuka i "Skelleftesjukan". Studierna ger ökade kunskaper hur molekyler ska se ut för att förhindra att transthyretin felveckas och klumpar ihop sig.

Många olika sjukdomar är kopplade till felveckade proteiner, till exempel Alzheimers sjukdom, “galna ko-sjukan”, “Skelleftesjukan” och typ 2 diabetes. Det är inte känt hur eller varför vissa proteiner veckas fel, men många arbetar med att försöka ta reda på det.

Andreas Hörnberg har i sin avhandling tagit fram en tredimensionell struktur av proteinet transthyretin tillsammans med jodidjoner som binder i den hydrofoba fickan som finns inuti proteinet. Molekylen som naturligt binder till transthyretin,
hormonet thyroxin, binder vanligtvis till denna ficka i proteinet medan det transporteras runt i kroppen till sin målvävnad. Thyroxin har tidigare visat sig kunna förhindra felveckning av transthyretin, men kan tyvärr inte användas som medicin eftersom det skulle störa kroppens hormonbalans.

Flera forskargrupper försöker ta fram mediciner som liknar thyroxin och som hämmar felveckningen, men som inte påverkar kroppen på något annat sätt. I thyroxinmolekylen finns jod bundet. Hörnberg såg att fria jodidjoner binder till proteinet transthyretin på ungefär samma ställen som tre av fyra jod i thyroxin. Det betyder att en av de tidigare identifierade jodpositionerna inte är optimal för bindning. Det är en ny kunskap som kan vara till hjälp i arbetet att ta fram effektivare mediciner mot Skelleftesjukan och andra transthyretin-relaterade sjukdomar.

Metoden som har använts för att ta fram den tredimensionella strukturen av proteinet kallas röntgenkristallografi. Man använder röntgenstrålar för att belysa en kristall som är tillverkat av proteinet man är intresserad av. Kristallen sprider röntgenstrålarna och de mönster som man får används för att räkna ut den tredimensionella bilden av molekylen.

E-publicering av avhandlingen: http://publications.uu.se/umu/theses/abstract.xsql?dbid=190

Andreas Hörnberg, som är född och uppvuxen i Umeå, har utfört sin forskning vid Umeå centrum för molekylär patogenes, Umeå universitet.

Fredagen den 27e februari försvarar Andreas Hörnberg, Umeå centrum för molekylär patogenes, Umeå universitet, sin avhandling med titeln Transthyretin from a structural perspective. Svensk titel: Transthyretin ur ett strukturellt perspektiv.
Disputationen äger rum kl 10.00 i Major Groove, byggnad 6L, sjukhusområdet.
Fakultetsopponent är professor Hugo L Monaco, Department of Science and Technology, University of Verona, Italy.

Andreas nås på:
Tel:090-785 67 95