Artikel från KTH – Kungliga Tekniska högskolan

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

29 januari 2004

Känn dig som hemma – i rummet och på skärmen

Framtidens datorprogram ska kunna anpassas utifrån vem man är och vilka aktiviteter man ägnar sig åt inne i programmen. På det sättet känner vi oss mer hemma i miljön och kan utnyttja datorns kapacitet bättre. Det menar Anders Hedman som i sin avhandling på fredag lägger fram en ny metod för design av dataprogram som han kallar platsmetoden.

Ett dataprogram är en plats vi befinner oss i. Det kan vara en arbetsplats(ordbehandlingsprogram, kalkyprogram mm) men också en lekplats (dataspel) eller mötesplats (chatprogram, onlinespel). Vi tillbringar mycket tid i dessa platser men de är inte från början utformade för att vi ska känna oss hemma eller trivas i dem. Vad skulle hända om vi utgick från det perspektivet istället?

Anders Hedman har gjort en studie på hur barn upplever en interaktiv utställning på ett museum. Utställningen är liksom dataprogrammen designade för vissa aktiviteter, men barnen beter sig individuellt mycket olika åt och få upplever utställningen precis som det var tänkt. En del barn vill experimentera med utrustningen, andra stannar länge vid en enda station och försöker förstå och en del skyndar raskt förbi station efter station för att hinna med dem alla. Barnen spelar, som Anders Hedman uttrycker det, olika spel.

Hedman menar att det är en sån här analys av vilka “spel” vi vill spela som bör göras innan man bygger en datormiljö.
-I framtiden kanske vi inte installerar ett operativsystem. Vi kanske börjar med att definiera vilken plats vi vill att datorn ska vara. Ska det vara en arbetsplats, en mötesplats eller en lekplats? Vi tillbringar så mycket tid i datormiljöer nu att det är nödvändigt att hitta nya sätt att utforma de miljöerna. Din arbetsmiljö är inte bara blomman i fönstret eller färgen på skrivbordet. Den är också menyerna i “Microsoft word” och navigationsknapparna i “Explorer”.

Avhandlingens namn:Visitor orientation in context – The historically rooted production of soft places.
Ämne: Människa-datorinteraktion
Tid och plats: fredag den 30/1. 13.15, kollegiesalen, Valhallavägen 79
Avhandlingen finns att ladda ner på http://www.visitororientation.org/

Kontaktinformation
Kontaktpersoner: Anders Hedman. 070-795 28 01, 08 7909283, ahedman@nada.kth.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera