Artikel från Stockholms universitet

18 juni 2003

Rymdens gammablixtar avslöjade

Varje dag bombarderas jorden av gammastrålar från yttre rymden. Nu avslöjas vad som ligger bakom dessa gammastrålningsutbrott, nämligen exploderande stjärnor.

Det är observationer utförda med det stora VLT-(Very Large Telescope) teleskopet i Chile som löst ett trettioårigt mysterium inom astronomin. Observationerna, som letts av Jens Hjorth vid Köpenhamns universitet och Jesper Sollerman vid Stockholms universitet, visar tydligt på sambandet mellan gammablixtar och så kallade supernovautbrott. I en artikel i tidskriften Nature presenterar de tillsammans med 25 andra forskare från sammanlagt åtta olika nationer de nya rönen.

Trots att dessa gammablixtar upptäcktes för över trettio år sedan, av amerikanska spionsatelliter som egentligen övervakade ryska atombombssprängningar, är det först det senaste decenniet man börjat komma underfund med dessa märkliga utbrott. Idag vet vi att de härrör från universums utmarker, och därför måste vara fantastisk kraftfulla. En gammablixt avger mer energi under en sekund än vad vår sol producerar under hela universums livstid.

Detta har gjort att astronomerna misstänkt ett samband mellan gammablixtar och ett annat spektakulärt fenomen, nämligen supernovor. En supernovaexplosion är en fatal explosion av en massiv stjärna. En gammablixt som registrerades den 29:e mars i år gav nyckeln till gåtans lösning. Detta utbrott visade sig vara så pass närbeläget (“bara” 2.5 miljarder ljusår bort) att man kunde observera den i detalj med ett av världens största teleskop, VLT. Redan en vecka efter själva gammablixten fann man spåren av en supernovaexplosion.

– Det här är verkligen det tillfälle vi väntat länge på, säger Jesper Sollerman vid Institutionen för astronomi, Stockholms universitet. Vi planerade visserligen våra observationer i detalj för att kunna upptäcka om det fanns en supernova associerad med denna gammablixt. Ändå blev jag förvånad över att våra data visade detta så oerhört tydligt. Det är inte längre någon tvekan om att denna gammablixt härrör från en massiv stjärna som slutat sina dagar i en ovanligt kraftig supernovaexplosion.

Artikeln “A very energetic supernova associated with the gamma-ray burst of 29 March 2003” av J. Hjorth, J. Sollerman, P. Moller et al. publiceras i Nature 19 uni 2003.

För mer information