Artikel från Göteborgs universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

3 april 2003

Konsten att sälja en stad – och ha roligt på samma gång

Den blomstertid nu kommer, med många evenemang. De folkliga evenemangen har blivit ett etablerat sätt för den moderna staden att få uppmärksamhet. VM i Friidrott i Göteborg är ett exempel, Storsjöyran i Östersund är ett annat.Dessa jämförs i en doktorsavhandling som presenteras på fredag 4 april.

I sin avhandling i företagsekonomi vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet jämför Mia Larson ett engångsevenemang av megastorlek, VM i Friidrott i Göteborg 1995, med den årligen återkommande musik- och folkfesten i Östersund.

Först när evenemanget involverar många olika slags företag och organisationer har de förutsättningar att bli lyckade och livskraftiga. Det är en av slutsatserna i Mia Larsons avhandling, som behandlar hur evenemangens marknadsföring organiseras.

– Många är rädda för konflikter och olikhet, men jag har funnit att det är just de två ingredienserna som är nödvändiga för ett lyckat evenemang, säger Mia Larson och förtydligar:

– Naturligtvis måste det finnas en kontinuitet kring det grundläggande arbetet som exempelvis administrationsrutiner, så att man inte helt tvingas börja från början varje gång men evenemangets motor och vitatlitet är olikhet och mångfald.

Flertalet evenemang och festivaler arrangeras på initiativ av städer och kommuner. VM i friidrott 1995, Göteborgs-Kalaset, Stockholm Water Festival (numera insomnad) och Malmöfestivalen är sådana exempel. Mer specialinriktade evenemang arrangeras ofta på initiativ av så kallade eldsjälar, t.ex. Storsjöyran, Hultsfredsfestivalen, Filmfestivalen, Jazzfestivalen och Arvikafestivalen. Oavsett vem som är initiativtagare och arrangör skapar evenemanget en bred kontakt- och marknadsföringsyta för ett stort antal företag och organisationer, som med evenemanget som bas kan förmedla sin särprägel.

Avhandlingen “Evenemangsmarknadsföringens organisering: Interaktion mellan aktörer på ett politiskt torg” av Mia Larson läggs fram för disputation fredagen 4 april klockan 13.15 i SKF-salen, Handelshögskolan i Göteborg, Vasagatan 1.

För mer information, kontakta: Mia Larson, tel: 0707-88 04 08, 031-773 1894, e-post mia.larson@handels.gu.se

Kontaktinformation
Maria Norrström
Informatör
Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Rektors kansli
Box 600, 405 30 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1
Telefon:031-773 1247
Fax: 031-773 1402
Mobil: 0709-22 66 89
e-post: Maria.Norrstrom@handels.gu.se
www.handels.gu.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera