Artikel från Umeå universitet
17 juni 2002

Umeå universitets forskare ligger i topp

Karolinska institutets, Umeås och Lunds forskare är de mest citerade universitetsforskarna i Sverige. Det visar statistik från det amerikanska Institute for Scientific Information, ISI.

Rangordningen är baserad på genomsnittligt antal citat per vetenskaplig artikel och omfattar 900 universitet i världen inom alla forskningsområden.

För ett enskilt land eller universitet är det av visst intresse att veta hur man hävdar sig i den nationella och internationella konkurrensen. Ett sätt att studera detta är att räkna antalet vetenskapliga artiklar som universiteten producerar och i vad mån dessa citeras. Institute for Scientific Information (ISI) i USA har tagit fram mått som gör det möjligt att jämföra universitet med varandra. Analysen bygger på ISI:s indikatorer som kallas Essential Indicators och är en del av portalen Web of Knowledge.

Karolinska institutet ligger på första plats inom klinisk medicin, biokemi, molekylärbiologi och psykiatri/psykologi. Umeå universitet citeras mest i landet inom mikrobiologi, växtfysiologi och samhällsvetenskap. Inom mikrobiologi har Umeå universitet inte bara en mycket framträdande placering inom Sverige utan även internationellt. Lunds universitet är etta i Sverige inom kemi och neurovetenskap och Stockholms universitet i immunologi.

– Det är mycket glädjande att få det här beviset på att Umeå universitet håller hög vetenskaplig kvalitet, säger Inge-Bert Täljedal, rektor vid Umeå universitet. Det stämmer med våra målsättningar och det sporrar oss till ännu mer beslutsamma insatser för att utveckla universitetet vidare. För den framtida organisationen av svensk forskning är det viktigt att hela landet kan räkna med Umeå som en stark tillgång i den internationella konkurrensen.

Tabeller och mer information finns på:

Olle Persson
E-post: olle.persson@soc.umu.se