Artikel från Luleå tekniska universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

28 maj 2002

Låg vikt – hög styrka …

… är en eftertraktad egenskap på många håll.Speciellt viktigt är det för de material som man ska bygga säkra och miljövänliga bilar av.Magnus Eriksson, doktorand på Avdelningen för hållfasthetslära vid Luleå tekniska universitet har utvecklat en analysmodell som gör det möjligt att förutsäga vad som händer med höghållfast stål vid den tillverkningsprocess det utsätts för i bilindustrin.

När man bygger bilar sätts mer och mer fokus på säkerhet och därför har användningen av härdat höghållfast stål ökat. Det är ett material som är starkt och går att göra tunt och lätt. I och med detta minskas fordonens vikt, de får lägre energiförbrukning och belastningen på miljön minskar.

I tillverkningsprocessen hettas tunnplåten till upp 900 grader och formas med ett formningsverktyg. När komponenten är formad, kyls den ner för att härdas. Vid härdningen, som exempelvis kan ske genom att vatten sprutas på komponenten, finns det risk att det skapas restspänningar och deformationer.

I doktorsavhandlingen “Modelling of forming and quenching of ultra high strenght steel components for vehicle structures” beskriver Magnus Eriksson hur man genom en analys av förhållandet mellan temperatur, spänning och förskjutning, kan förutse och simulera det som händer med materialet vid tillverkningsprocessen. Detta gör att man kan koncentrera sig på att formulera vad komponenten ska användas till och vilka krav som finns på styrka, vikt och funktion och med grund av analyserna tillverka komponenterna.

Magnus Eriksson är född 1972 i Umeå och är uppvuxen i Luleå. Han tog sin civilingenjörsexamen på Maskintekniklinjen med inriktning mot maskinkonstruktion 1997 vid Luleå tekniska universitet.
Antogs till forskarstudier vid Avdelningen för datorstödd maskinkonstruktion -97 i projektet LOWHIPS, Low Weight High Performance Steel Structures och blev samtidigt antagen till den nationella forskarskolan ENDREA, The Swedish Engineering Design Research and Education Agenda, som syftar till att skapa en gemensam bas för forskning och utveckling av metoder och teorier för produktutveckling i svensk industri.
Fascinationen för teknik och mekaniska konstruktioner har han alltid haft sedan den första mopeden skruvades sönder. Men nu det utvecklats till ett allmänt intresse för mekaniska system och komponenter och då särskilt utveckling av nya produkter och tillverkningsprocesser.

Disputationen sker fredagen den 31 maj.

Upplysningar: Magnus Eriksson, tel. 0920-49 25 99, magnus@cad.luth.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera