Artikel från Högskolan Väst

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

19 februari 2002

Sjuksköterskans pedagogiska roll nertonad

Sjuksköterskorna har abdikerat från sin självständiga, pedagogiska roll i folkhälsoarbetet. De styrs, och låter sig styras, av yttre faktorer som samhälleliga faktorer, politisk styrning, ekonomiska ramar och läkarnas bedömningar. Det konstaterar Birgitta Gedda, forskare och lärare i vårdpedagogik vid Högskolan i Trollhättan/Uddevalla, i en nyligen framlagd avhandling.

Birgitta Gedda har ur ett samhällsperspektiv studerat hur villkoren i folkhälsoarbetet formas. Fokus har legat på sjuksköterskans pedagogiska funktion och kompetens i folkhälsoarbetet.
Birgitta Gedda konstaterar i sin avhandling att det är samhälleliga faktorer, som kulturella och sociala sammanhang, som formar synen på sjusköterskan som kunskapsförmedlare för att stärka människors hälsa och livsstil och den pedagogiska funktionen i vården. Det medicinska perspektivet dominerar och några formella kunskaper i pedagogik anses inte nödvändiga och efterfrågas därmed inte.
– Att sjuksköterskorna har de medicinska kunskaperna anses i kombination med vissa personliga egenskaper som att bl.a. vara förtroendeingivande och empatisk räcka i folkhälsoarbetet, säger Birgitta Gedda, som själv har en bakgrund som sjuksköterska, och fortsätter:
– Från att tidigare ha haft en självständig pedagogisk roll i folkhälsoarbetet, har sjuksköterskan genom den medicinska utvecklingen förpassats till att bli läkarens förlängda arm.

Sjuksköterskans förändrade roll i vårdarbetet påverkar hennes möjligheter – ja, det är en kvinna de flesta ser framför sig – att få någon status i vårdorganisationen. Sjuksköterskekåren skulle, menar Birgitta Gedda, få större gensvar om den återtog sin pedagogiska funktion i folkhälsoarbetet. Ett steg i den riktningen är att öka inslagen av pedagogik i sjuksköterskeutbildningen – något som nu görs vid åtminstone Högskolan i Trollhättan/Uddevalla.

Fotnot
Birgitta Geddas avhandling är framlagd vid Göteborgs universitet och har titeln “Den offentliga hemligheten: en studie om sjuksköterskans pedagogiska funktion och kompetens i folkhälsoarbetet”. Den är en del i projektet “Sjuksköterskans pedagogiska kompetens och funktion i en förändrad vård och utbildningsorganisation”.

För mer information kontakta: Birgitta Gedda, tel 0521-26 42 38, e-post birgitta.gedda@htu.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera