Artikel från Stockholms universitet

11 februari 2002

Svensk läkemedelsindustri efterlyser forskare – Stockholms universitet startar ny linje i läkemede

Stockholms universitet lanserar till hösten en ny utbildningslinje i läkemedelskemi. Syftet med den nya linjen är att möta den stora efterfrågan på utbildade kemister inom forskningssektorn i den svenska läkemedelsindustrin. Behovet av kemister till denna sektor har ökat kraftigt under senare år på grund av en expanderande läkemedelsindustri. – Svensk läkemedelsindustri kommer under en lång […]

– Svensk läkemedelsindustri kommer under en lång tid framåt att ha ett stort behov av kvalificerade kemister inom forskning och utveckling, säger Dr Claes Wilhelmsson, AstraZenecas forskningsdirektör. Det är därför glädjande att Stockholms universitet nu gör denna profilering på en av sina utbildningslinjer.

De nya kemisterna skall bli “superbyggmästare i molekylernas värld”. Exempel på läkemedel som framställs med modern teknik är L-DOPA (mot Parkinsons sjukdom) och Nexium (magsårsmedicin) och framställningsmetoderna bakom dessa läkemedel belönades med 2001 års Nobelpris i kemi.

Den nya utbildningen lägger stor vikt vid uppbyggnad och design av organiska föreningar, men även på analys och funktion av dessa föreningar. Bland annat kommer en halv termin att ägnas åt hur läkemedel fungerar och verkar i människokroppen. Den nya utbildningen är fyraårig och leder fram till en magisterexamen.

Närmare information lämnas av professor Jan-Erling Bäckvall, tfn 08-674 71 78 (070-720 84 74) eller universitetslektor Per Unger, tfn 08-16 29 23.