Artikel från Linköpings universitet

22 november 2001

Nytt material med lovande egenskaper

Både hårt och elastiskt är ett nytt material utvecklat av Lars Hultman, professor i tunnfilmsfysik i Linköping, och hans kollegor. Materialet är en vidareutveckling av de kända "buckyballs", en sorts sfärer av rent kol.

En “buckyball”, även kallad “fulleren” (efter forskaren Buckminster Fuller) är en fotbollsformad molekyl av rent kol. Dessa kolfotbollar har speciella egenskaper som fascinerat materialforskare ända sedan de först syntetiserades på 80-talet. Problemet har dock varit att ett material bestående av fullerener blir instabilt och därför svårt att använda för praktiska syften.

Linköpingsforskaren Lars Hultman och hans kollegor har lyckats kringgå problemet genom att föra in kväve i molekylen med en teknik kallad sputtering. När några av molekylens kolatomer ersatts med kväveatomer har en ny struktur uppstått: kring “fotbollen” har flera lager av kol avsatt sig som på en lök. Ett material bestående av dessa nya molekyler är stabilt och dessutom både hårt och elastiskt. Det skulle därför kunna användas exempelvis som skyddande yta på hårddiskar, kullager och medicinska implantat.

Hultmans originalartikel har publicerats i Physical Review Letter (http://focus.aps.org/v8/st27.html). Den har sedan också uppmärksammats i den stora tidskriften Scientific American (www.scientificamerican.com, sök på namnet Lars Hultman) samt på en tysk webbsida med vetenskapliga nyheter.