Artikel från Linköpings universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

4 april 2001

Ny typ av bilmotor bättre för miljön

En ny typ av bilmotor ska ge minskad bensinförbrukning, lägre utsläpp och bättre prestanda. Idag finns den i fordonslabbet på Institutionen för systemteknik på Linköpings universitet. Inom tre år beräknas den vara ute på marknaden.

– Baserat på teoretiska beräkningar hoppas vi kunna sänka bensinförbrukningen med upp till 30 procent. Och trots att motorn är relativt liten – bara 1,6 liter – så ska det kännas som att det finns rejält med kraft i den, säger Lars Nielsen, professor i fordonssystem.

Finessen med den nya motorn är att kompressionen kan varieras beroende på hur hårt motorn behöver jobba.

– Detta möjliggörs genom ett rörligt så kallat monohead, som integrerar cylinderfoder och cylinderhuvud, berättar Lars Nielsen.

Projektet är ett samarbete mellan Saab Automobile och forskargrupper vid fyra av landets universitet och högskolor – Linköping, Lund, KTH och Halmstad. Totalt satsas 36 miljoner kronor, av vilka staten pytsar in 26 miljoner (genom Statens energimyndighet och Programrådet för fordonsforskning) och Saab skjuter till tio miljoner kronor. Linköpings del av kakan blir 5-10 miljoner kronor under de närmaste två åren.

– Projektet har tre mål, förklarar Raymond Reinmann, projektledare på Saab Automobile. För det första handlar det om att få ner utsläppsnivåerna för att klara allt hårdare miljökrav. För det andra ska vi pressa bränsleförbrukningen och för det tredje öka motorns prestanda.De olika forskargrupperna fokuserar på olika områden.

– Linköpingsforskarna ligger i det allra främsta ledet när det gäller motorstyrsystem. Vi har goda erfarenheter av tidigare samarbeten och vet att de har mycket att tillföra, säger Raymond Reinmann.

Hittills har den nya typen av motor utvecklats av Saabs eget folk. Så när den i mitten av februari kördes igång i fordonslabbet i Linköping, så var det första gången det skedde utanför Saabs lokaler.

Nu är Linköpingsforskarna i full gång efter att ha kopplat sina mätinstrument och datorer till motorn. Och entusiasmen är stor i gruppen.

– Det är väldigt spännande och roligt att få arbeta med något som har så stora framtidsmöjligheter som den här typen av motor, säger den lokale projektledaren Per Andersson.

Professor Lars Nielsen framhåller att det handlar om en öppen forskningsinsats. Resultaten ska vara tillgängliga för alla, inklusive Saabs konkurrenter i bilbranschen.

Samtidigt har han bara gott att säga om samarbetet med Saab Automobile.

– Vi har fått tillgång till en helt ny och unik utrustning. Min förhoppning är att det här ska bidra till att vi ska finnas med i den absoluta internationella täten när det gäller undersökningar och grundforskning på motorer med variabel kompression.


Mer information: Lars Nielsen, tel 013 – 28 13 07, e-post lars@isy.liu.se och Per Andersson, tel 013 – 28 40 56, e-post peran@isy.liu.se.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera