Artikel från Stockholms universitet

5 december 2000

AstraZeneca Lecture 5 december:Selektiv katalys – ämne vid årets AstraZeneca Lecture Selektiv kat

Tid: 5 december kl. 14.00Titel: Palladium-Catalyzed Hetero-Atom Bond-Forming Reactions and How They WorkLokal: Magnélisalen, Arrheniuslaboratorierna, Frescati, Stockholms universitet, Svante Arrhenius väg 12. Genom katalys kan man påskynda kemiska reaktioner och uppbyggnad av molekyler. Med selektiv katalys kan man dessutom styra reaktionerna så att endast en önskad molekyl av flera möjliga bildas. Användning av selektiva katalytiska […]

Tid: 5 december kl. 14.00
Titel: Palladium-Catalyzed Hetero-Atom Bond-Forming Reactions and How They Work

Genom katalys kan man påskynda kemiska reaktioner och uppbyggnad av molekyler. Med selektiv katalys kan man dessutom styra reaktionerna så att endast en önskad molekyl av flera möjliga bildas. Användning av selektiva katalytiska system inom läkemedelsindustrin har under senare år genomgått en explosionsartad utveckling. Genom att utnyttja selektiv organisk katalys har man effektivt kunna framställa nya läkemedelsprodukter. Ett viktigt exempel på detta är framställningen av AstraZenecas nya magsårsmedicin Nexium“, som är en uppföljare till Losec“. Den nya produkten Nexium“ (Esomeprazol) framställs via selektiv organisk katalys och förväntas bli en storsäljare på marknaden.

Årets AstraZeneca Lecture behandlar användningen av selektiv organisk katalys vid uppbyggnad av bioaktiva molekyler och ges av professor John Hartwig från Yale University, USA. Föredraget är öppet för allmänheten.

AstraZeneca Lecture är ett årligt föredrag som ges vid Stockholms universitet och sponsras av AstraZeneca.

Närmare information lämnas av professor Jan-E Bäckvall, tfn 674 71 78, 070-720 84 74, e-post jeb@organ.su.se