Här följer fler filmer som forskning.se tagit fram på temat AI och neurala nätverk.

Osynlig teknik är inte magi

Det finns en strävan att göra tekniken osynlig, men det betyder inte att den inte finns där. En filmad intervju på engelska med Finn Arne Jørgensen, docent i teknik- och miljö  historia, Umeå universitet och Universitetet i Stavanger.

Drömmen om AI

AI är verkligare än någonsin, men det är samtidigt en bubbla och den kommer att spricka. En film med Sverker Jansson, fil.dr. forskningsledare, RISE Computer Systems.

Ett digitalt ekosystem

Sakernas internet är mer än bara en infrastruktur, visionen är ett ekosystem där också vi ingår. En film på engelska med Finn Arne Jørgensen, docent i teknik- och miljöhistoria, Umeå universitet och Universitetet i Stavanger.

Fler fordon

Trafiken ökar även om antalet bilar minskar. Dessutom: svårt att ha både vanliga och självkörande system på samma gator. Se intervjun med Anna Pernestål Brenden, tekn. dr, KTH.

Framtidens trafik

Om självkörande bilar och framtidens trafiksystem. En film med Anna Pernestål Brenden, tekn. dr, KTH.

Autonoma robotar

Är en åkgräsklippare autonom eller krävs det fri vilja för att kalla sig autonom? Det är viktigt att definiera autonomi när vi ska försöka ringa in frågor om ansvar hos AI. Film med Linda Johansson, fil. dr. Försvarshögskolan.

Självkörande bilar 2030

Drömmen om självkörande fordon, och ger oss några milstolpar på vägen dit. Redan idag rullar självkörande bilar på vägarna, men när kommer de att förändra trafiken på allvar? Filmad intervju med Anna Pernestål Brenden, tekn. dr, KTH.

Här följer fler filmer och några artiklar som forskning.se tagit fram på temat AI – risker och etik.

Är det rätt att förbättra människan på konstgjord väg?

Vem ska bestämma om jag behöver ”förbättras”? Och vem ska i så fall betala behandlingen? Samhällsvinsterna är många, men också det etiska frågetecknen. I artikeln: Är det rätt att förbättra människan på konstgjord väg? ger Anders Sandberg, transhumanist och forskare i datavetenskap och neurovetenskap vid universitetet i Oxford sin syn.

Syntetiska känslor

Om vi har avancerad AI som fattar svåra beslut, så måste vi få in moral på något sätt i systemet, antingen genom att programmera in en moralisk teori, eller låta AI öva och lära sig själv, eller så kanske vi kan skapa artificiella känslor. Se intervjun med Linda Johansson, fil. dr. Försvarshögskolan.

Vem tar ansvar för AI?

När det finns maskiner med en lärande funktion och maskiner som kan programmera sig själv, vem bär då ansvaret ifall den gör något fel? Är det programmeraren, tillverkaren, användaren eller till och med maskinen själv som har det juridiska ansvaret? Filmen är en intervju med Linda Johansson, fil. dr. Försvarshögskolan.

När allt övervakas

Vi lämnar redan digitala spår och i snabb takt blir du allt mer uppkopplad. Då blir det ännu viktigare vem som har tillgång till datan och vad de har rätt att göra med den. Filmad intervju på engelska med Finn Arne Jørgensen, docent i teknik- och miljöhistoria, Umeå universitet och Universitetet i Stavanger.

– Det är inget fel i sig att förbättra sig, men det finns ett antal etiska frågor, säger Anders Sandberg, transhumanist och forskare i datavetenskap och neurovetenskap vid Future of Humanity Institute vid universitetet i Oxford.

En fråga gäller autonomi, eller den fria viljan: Är det här ett val som jag själv gör eller gör någon annan det åt mig?

– En forskarbekant till mig gjorde en enkätstudie där 25 procent av de svarande ansåg att det var okej att förbättra kognitionen. Den siffran ökade markant när det handlade om yrkesgrupper som har till uppgift att hjälpa andra, som läkare. Ska man då kräva av läkaren, eller piloten, att de tar den här medicinen?

En annan fråga gäller vem som ska få tillgång till hjälpmedlen. Många menar att det är orättvist att bara vissa personer får möjlighet att använda dem och andra inte. Det beror på syftet – olika ändamål bedöms olika, moraliskt sett.

En tredje fråga gäller vem som ska finansiera behandlingen. Om någon skulle ta fram en medicin som till exempel kunde öka människans intelligens – borde staten finansiera den?

Enligt Anders Sandberg skulle en ökad intelligenskvot hos befolkningen minska bland annat sjukdomar och antalet skilsmässor. Det finns alltså en samhällsekonomisk vinst här, menar han.

Text: Johan Frisk på uppdrag av forskning.se

Här följer fler filmer och några artiklar som forskning.se tagit fram på temat AI – jobb och fritid.

Tvättmaskinen har förändrat världen mer än internet

I mitten av 1900-talet kom tvättmaskinen. Då fördubblades arbetskraften eftersom kvinnor inte längre behöver tillbringa lika mycket tid i hemmen. I artikeln: Tvättmaskinen har förändrat världen mer än internet intervjuas Eva Helen Ulvros, professor i historia vid Lunds universitet och Maths Isacson, professor emeritus i ekonomisk historia vid Uppsala universitet.

Framtidens ludditer

Sakernas internet är teknikoptimism, men alla kanske inte välkomnar den utvecklingen. En film på engelska med Finn Arne Jørgensen, docent i teknik- och miljöhistoria, Umeå universitet och Universitetet i Stavanger.

Kostnad vs tillgångar

Har vi råd att korta arbetstiden? Det finns resurser men de är ojämnt fördelade. En film med Roland Paulsen, lektor, Lunds universitet.

Tekniska revolutioner – på gott och ont

På 150 år har Sverige gått från att vara ett fattigmansland till ett välfärdssamhälle. Det kan vi bland annat tacka ångmaskinen, fackföreningar och datorn för, som överlag gjort världen till en bättre plats att leva på. De senaste decenniernas tekniska utveckling kan dock kasta oss tillbaka till 1850-talet. I artikeln: Tekniska revolutioner – på gott och ont ger några forskare sin syn på saken.

Problematiken med mänskliga robotar

En social robot måste bland annat kunna förstå våra avsikter och ha en moral. Men måste den se ut som en människa? Många av de val vi gör idag styrs av avancerade algoritmer i sociala medier, något många forskare ser faran med. Sådana förmågor har inte fysiska robotar. Ännu. I artikeln: Problematiken med mänskliga robotar intervjuas Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet.

Nya jobb eller mer fritid?

Vill vi så kan vi alltid hitta på nya jobb för att sysselsätta oss. Men kanske vill vi istället förkorta arbetstiden. Tekniken tvingar oss inte till endera, utan det handlar om vad vi vill. En film med Roland Paulsen, lektor, Lunds universitet.

Ger arbete mening?

Om du fick tillräckligt med pengar utan att jobba. Skulle du ändå jobba kvar på ditt arbete? Om vi inte längre behöver jobba, måste vi ha lönearbetet kvar ändå eftersom arbete ger mening? Nej, den föreställningen är väldigt ogrundad som jag ser det, säger Roland Paulsen, docent i sociologi. Idag svarar 75 procent av de tillfrågade att de antingen skulle byta jobb, eller sluta jobba helt om de blev ekonomiskt oberoende. I filmen möter vi Roland Paulsen, lektor, Lunds universitet.

I slutet av 1800-talet börjar kvinnor ta plats i arbetslivet. Lönerna var naturligtvis usla i jämförelse med männens och de motarbetades ofta av fackförbunden, men deras inträde på arbetsmarknaden innebar åtminstone ett visst mått av frihet.

– Som anställd på en fabrik hade man långa arbetsdagar, men jämfört med att vara piga så kunde man åtminstone råda över den lilla fritid man själv hade utan att husbonden kunde ställa anspråk på ens tid, säger Eva Helen Ulvros, professor i historia vid Lunds universitet.

Det skulle dock dröja ända till mitten av 1900-talet innan den uppfinning som anses ha haft mest inverkan på kvinnors sociala och ekonomiska ställning lanserades på marknaden. Det handlar om tvättmaskinen som introducerades i hemmen på 1940- och 50-talet, mycket tack vare elen som dragits in i köken ett decennium tidigare.

Tvätt var slitsamt och tidsödande

– Tvättmaskinen betydde mycket eftersom tvättning tidigare var ett mycket slitsamt och tidsödande arbete, säger Eva Helen Ulvros.

Enligt den sydkoreanske ekonomen och forskaren Ha-Joon Chang har tvättmaskinen förändrat världen mer än internet. Även Sveriges ”favoritvetenskapsman” Hans Rosling hävdade att tvättmaskinen är den största innovationen under den industriella revolutionen eftersom den kraftigt underlättade kvinnornas arbetsbörda. Och mycket riktigt: på 1950- och 60-talet fördubblades arbetskraften eftersom de inte behöver tillbringa lika mycket tid i hemmen.

Utvecklingen har dock gått oerhört långsamt på sina håll och det finns ännu hushåll som varken har tvättmaskin eller ens elektricitet. I Afrika och Asien tvättar till exempel en stor del av hushållen fortfarande för hand. Men att jämföra deras situation med vår på 1950-talet är helt fel enligt Maths Isacson, professor emeritus i ekonomisk historia vid Uppsala universitet.

– Skillnaden mellan oss då och dem nu är att tekniken redan finns. Det är bara det att det saknas elektricitet, att regeringarna är oftast genomkorrupta och att det råder krig och konflikter. Det hade ju inte vi. Tyvärr är det svårt att introducera denna teknik på grund av avsaknad av stöd från män i ledande positioner som fördröjer och försvårar processerna. Istället måste man komma ut i byarna och börja från grunden. Men tekniken, den finns ju där…

Text: Izabella Rosengren på uppdrag av forskning.se

Historiskt sett har de tekniska revolutionerna gett enorma fördelar, men de har också fört med sig arbetslöshet och oro. I takt med att vårt samhälle blir alltmer automatiserat ökar även risken för ett stora tekniskt bakslag. De mest skeptiska menar att det bara är en tidsfråga innan datorerna och artificiell intelligens, AI, tar över.

– Vinsterna med digitaliseringen är otroliga, men vi är globalt sårbara på ett sätt som vi inte har varit tidigare. Vi pratar om en ny typ av risksamhälle. Vad händer när elen inte fungerar? Vad händer när de stora systemen hackas? Då blir vi lika hjälplösa och sårbara som på 1850-talet, säger Maths Isacson, professor emeritus i ekonomisk historia vid Uppsala universitet.

Den första industriella revolutionen inleddes i Storbritannien kring 1750 med uppfinningar som ångmaskinen och spinnmaskinen Spinning Jenny. Till Sverige kom industrialiseringen under mitten av 1800-talet när Storbritannien, som hade förbrukat merparten av sina naturtillgångar, började rikta sina blickar mot de virkesrika skogarna i Norrland.

Effektivare jordbruk gjorde folk arbetslösa

Den svenska exportsuccén hade dock inte varit möjlig utan de tidigare förändringarna inom jordbruket, den så kallade agrara revolutionen, som börjat hundra år tidigare. Den ledde till en ökad produktivitet, men också till en ökad arbetslöshet inom jordbruken. De arbetslösa sökte sig till industrin, med en mängd nya uppfinningar.

– Ångmaskinen, järnvägen och i nästa skede elektriciteten brukar lyftas fram som viktiga innovationer. Ytterst handlade industrialiseringen om att människan nu kunde kontrollera större mängder fysisk kraft än vad som var möjligt tidigare, säger Christian Sandström, som forskar om teknologiskiften vid Chalmers tekniska högskola.

Ångmaskinen gjorde att sågverken i Sverige kunde anläggas varsomhelst, inte bara vid forsar som frös till is under vinterhalvåret. Järnvägen uppfyllde nya krav på förbindelser och ersatte transporter med häst och vagn, för tunga varor som timmer, träkol och järnvaror.

Därefter gick utvecklingen rasande snabbt. Segelfartyg ersattes av ångfartyg och trä ersattes av plåt. Omkring år 1900 uppfanns snabbstålet – en typ av stål som tål hög värme och gjorde det möjligt att öka hastigheten på maskinerna, vilket i sin tur ökade produktionen. Strax därefter gjorde elektriciteten sitt intåg och gav lättillgänglig energi. Denna tid brukar kallas den andra industriella revolutionen.

Industriell expansion ledde till folkrörelser

Det är lätt att tro att människan i och med den snabba tekniska utvecklingen omedelbart fick bättre levnadsvillkor. Men det stämmer inte riktigt, menar Maths Isacson, Uppsala universitet. Särskilt illa var det i städerna som då upplevde en enorm inflyttning från landsbygden.

– Det sker en urbanisering och människorna lever under väldigt svåra förhållanden. Arbetsvillkoren är hårda, lönerna är låga och det sker mycket olyckor. För att inte tala om den dåliga saniteten i städerna och alla sjukdomar. Människorna slet hårt under denna tid.

Den industriella expansionen skapar även andra sociala problem såsom barnarbete och det var först när människorna började organisera sig och starta folkrörelser som det blev bättre. Det skedde på 1870-talet då den första fackföreningen bildas och 1889 grundades det socialdemokratiska arbetarpartiet, som la grunden för samhällets framtida demokratisering. Ett decennium senare går samtliga fackföreningar samman i Landsorganisationen LO.

Mellan 1859 och 1914 ökade industriarbetarna i antal från 9 procent till 30 procent av befolkningen.

Även verkstadsindustrin växte och landet fick flera ledande företag som bara tillverkade en eller ett fåtal varor – med hög teknisk kvalitet. Några exempel är LM Ericsson, Alfa-Laval, Electrolux, Saab och Volvo.

Den tredje revolutionen är här

Under det sena 1900-talet inleds den tredje industriella revolutionen, som även kallas för informationssamhället, och kännetecknar ett liv som till stor del genomsyras av informationsteknologi. Enligt många forskare är detta den största förändringen för både individ och samhälle sedan den första industriella revolutionen.

Omvandlingen tog fart på allvar under 1980-talet i och med persondatorernas intåg i hemmen och slog igenom på 1990-talet när internet introducerades.

– Man pratar om kärnteknologi runt vilka nya uppfinningar kommer i en ström. Ett exempel är datorn och framförallt mikroprocessorn, det vill säga datorns hjärna, som verkligen har tagit över världen. Den har revolutionerat allt – på gott och ont, säger Maths Isacson.

Han får medhåll av Thomas Kaiserfeld, idéhistoriker vid Lunds universitet, som säger att datorer bland annat har bidragit till den ökade produktionen inom tillverkningsindustrin.

– Datatekniken är generisk vilket betyder att den finns i väldigt många produkter och i alla led. Vi producerar och konsumerar på ett helt annat sätt än vad vi gjorde förut.

Enligt honom har datatekniken också lett till att de sociala sammanhangen har förändrats. Om det är bra eller dåligt är dock för tidigt att säga.

92 procent av svenska hushållen är uppkopplade

Ett problem med informationssamhället är att tillgången till, och förmågan att utnyttja den moderna tekniken skiljer sig mellan olika samhällsgrupper och mellan olika länder. De grupper i samhället som har svårare att utnyttja den nya tekniken riskerar att ställas utanför informationssamhället och det blidas en digital klyfta.

Enligt International Telecommunications Union, ITU, var drygt hälften av världens alla hushåll uppkopplade till Internet förra året. Lägst andel användare finns i Afrika med 21 procent. Flest internetanvändare finns föga överraskande i Europa och i Sverige är 92 procent av alla hushåll uppkopplade.

– Man ser en ökad effektivitet och en ökad ekonomisk tillväxt, men uppenbarligen har även de sociala sammanhangen förändrats i och med introduktionen av sociala medier. Frågan är om vi umgås effektivare på samma sätt som vi producerar effektivare? Är det verkligen så att ett Skypesamtal uppväger ett besök? Det är inte alls säkert. Men en sak är i all fall säker och det är att det går lättare att umgås över avstånd med den nya tekniken.

Risk för ett nytt 1850-tal

Redan under tidigt 1800-tal protesterade fabriksarbetare mot att maskinerna gjorde deras insatser överflödiga och att de miste sina inkomstmöjligheter. Samma hot är närvarande i dag då datoriserade maskiner konkurrerar ut människan, vilket leder till att jobben blir färre.

– Lösningen enligt många politiker är att utbilda människor i att sköta maskinerna och alltså skapa jobb på den vägen. Den tredje revolutionen tvingar fram en högre utbildningsnivå. Om det är bra eller dåligt är en politisk fråga, säger Thomas Kaiserfeld och fortsätter:

– Om vi hittar en institutionell modell för hur vi ska fördela tillväxten som kommer av en ökad produktion med färre anställda är det naturligtvis bra. Om inte så ökar risken för växande inkomstklyftor som förr eller senare kommer att leda till en politisk polarisering och fler konfrontationer.

Text: Izabella Rosengren på uppdrag av forskning.se

Då och då kommer nyheten om att någon forskare har konstruerat en robot som ser ut som, och pratar precis som, en människa – även kallad en social robot eller android. Ett teknologiskt framsteg, enligt vissa. För bra för att vara sant, enligt andra.

Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet, tillhör de som anser att sociala robotar är en god, men väldigt avlägsen idé. Enligt honom är det nämligen oerhört svårt att konstruera en robot som överhuvudtaget begriper vad människorna vill.

– Det som är lätt för en människa är ofta svårt för en robot, till exempel förmågan att känna inlevelse eller förstå innebörden av vad som sägs, säger han.

I dag kan vi få robotar att simulera känslor och omtanke, men att de ska känna något på riktigt ligger enligt Peter Gärdenfors långt fram i tiden.

Svårt få roboten att förstå vad vi menar

För att uppfattas som människa är det till exempel viktigt att roboten kan följa människors uppmärksamhet och förstå vart vi tittar. Detta är något som bebisar lär sig redan vid 9 månaders ålder. Våra mandelformade ögon, med relativt mycket synlig ögonvita, signalerar tydligt åt vilket håll vi tittar – utan att vi behöver tänka på det. En robot däremot, har betydligt svårare att hänga med.

För några år sedan genomförde Peter Gärdenfors tillsammans med forskare vid University of Technology i Sydney en studie som gick ut på att få en robot att förstå vart en människa pekar och tvärtom.

– Människor gör detta automatiskt, men det är inte självklart hur vi ska programmera det. Ska roboten till exempel följa riktningen på min arm, eller linjen som går från ögat till fingret jag pekar med? Vi människor tittar oftast i den riktning som huvudet lutar, men hur får vi en robot att tänka likadant?

Förutom gemensam uppmärksamhet kom forskarna fram till att en social robot måste kunna förstå avsikter, det vill säga vad som är det gemensamma målet i exempelvis ett samarbete. Det krävs även att roboten kan samordna sina rörelser och tänka ”ett steg längre”. Nästa steg är att roboten kan dela en gemensam kunskap med oss.

– Vi förutsätter att människor vet ungefär samma saker som vi själva och bygger vårt samarbete på detta. Men det är något som är oerhört svårt att bygga in i en robot.

Sist, men inte minst måste en robot ha moral. Genom att ha växt upp i ett samhälle har de flesta människor en grundläggande moral, men vem bestämmer vilken moral som är ”rätt” och vilken moral som en robot ska ha?

Risker med smarta robotar

Forskaren och författaren Stephen Hawking har flera gånger varnat för utvecklingen av robotar och vädjat till världens ledare att hålla teknologin under kontroll innan den förgör mänskligheten.

Han sitter i styrelsen för The Future of Life Institute i Boston, som grundats just för att stödja forskning som säkrar mänskligt liv och vår kurs mot framtiden med tanke på nya tekniker och utmaningar. Bland medlemmarna finns flera framstående forskare och Nobelpristagare, liksom skådespelare och företagsledare. En av dem är Teslas vd Elon Musk, som håller med om att den artificiella intelligensen kan utgöra hot mot människans existens.

Det tror dock inte Peter Gärdenfors.

– Jag håller inte alls med om att de sociala robotarna kommer att bli en fara för oss inom en överskådlig framtid.

Däremot är han oroad över vad som pågår i den virtuella världen.

– Den stora faran är att det finns system i datorvärlden som håller reda på allt vi gör. Där finns avancerade system som kan styra de val vi gör, exempelvis genom att presentera riktad reklam, men dessa förmågor finns ännu inte hos fysiska robotar.

Ska inte vara för människolik

Även om forskare någon gång lyckat att skapa en fungerande social robot är det enligt Peter Gärdenfors viktigt att roboten inte blir för människolik. Det kan nämligen skapa fel förväntningar.

– Det farliga med människoliknande robotar är att vi förväntar oss att det har samma känslor, önskningar och kunskap som vi. Då är det bättre att bygga robotar som är baserade på andra principer, till exempel en hund.

Text: Izabella Rosengren på uppdrag av forskning.se

Här följer fler filmer som forskning.se tagit fram på temat AI och demokrati.

AI och demokrati

Digitaliseringens fördelar ser vi överallt, men vi ser också problem med en kommersiell och algoritmstyrd nyhetsförmedling. Se filmen med Maja Fjaestad, docent i teknikhistoria, KTH.

AI och integritet

Lite paradoxalt. Vi tenderar att vara mer tillåtande mot Google och Facebook än myndigheter, när det gäller hur vår data används, trots att IT-jättarna säljer informationen vidare till tredje part utan insyn. I filmen intervjuas Karim Jebari, fil. dr. i filosofi, Institutet för framtidsstudier.

AI och övervakning

Totalitära stater kan använda AI för att kontrollera oss. Om vi inte ser upp. En film med Karim Jebari, fil. dr. i filosofi, Institutet för framtidsstudier.

AI och yttrandefrihet

Internet har skapat en fantastisk möjlighet till mångfald, en mångfald av röster, och då vill vi inte ha statlig styrning eller censur. Men hur gör vi då med falska nyheter? Rating? Se filmen med Maja Fjaestad, docent i teknikhistoria, KTH.

Här följer fler filmer och några artiklar som forskning.se tagit fram på temat AI och superintelligens.

Superintelligens

Det kanske tar 50 år, men det kommer att uppstå artificiell superintelligens någon gång. Det finns ingen anledning att tro något annat. I filmen intervjuas Sverker Jansson, fil.dr. och forskningsledare på RISE Computer Systems.

De mänskliga superhjärnorna

Filosofen och transhumanisten Nick Boström, är en av ett dussin personer världen över som arbetar på heltid med att försöka rädda mänskligheten – undan skenande artificiell intelligens och andra domedagsscenarier. I artikeln: De mänskliga superhjärnorna får vi möta Nick Boströms forskarassistent Kyle Scott.

När tar AI över?

Vad händer när maskiner med artificiell intelligens lär sig fatta egna beslut? Innebär det slutet för mänskligheten? Johan Hagelbäck, lektor i datavetenskap vid Linnéuniversitetet och Fredrik Heintz, docent vid Linköpings universitet, intervjuas i artikeln: När tar AI över?

Transhumanisterna vill skapa människor utan brister

Tänk om vi kunde få bättre minne, ökad intellektuell förmåga och slapp åldras. Transhumanismen vill förbättra människan med teknikens hjälp. En känd förespråkare för transhumanismen är Anders Sandberg, forskare i datavetenskap och neurovetenskap vid Oxfords universitet. I artikeln: Transhumanisterna vill skapa människor utan brister kan du läsa om hans tankar kring superintelligens.

Att få en intervju med Nick Boström, eller få honom att svara på frågor via mail, visar sig vara svårt. Svarar gör istället hans forskningsassistent, Kyle Scott. Det är han som skriver att det för närvarande är ett dussintal personer som arbetar med vad som kan bli en ödesfråga för mänskligheten: Hur ska vi kunna kontrollera någonting som kan bli tusen, varför inte miljoner gånger smartare än vi?

Filosofen och transhumanisten Nick Boström, Oxford university, är född i Helsingborg. På sin hemsida, beskriver han sina första 15 år som bortkastade. Det var då, vid en ålder då många inleder en livslång konsumtion av hjärncellsdestruktiv alkoholkonsumtion, som han påbörjade vad han kallar en intellektuell självutveckling. Vid universitetet i Umeå pluggade han så hårt att han blev relegerad. Rektorn ansåg det inte vara psykiskt möjligt att läsa så många heltidskurser samtidigt (fysik, filosofi, psykologi, matematisk logik).

Kyle Scott, assistenten, arbetade tidigare på  Effective Altruism movement, en välgörenhetsorganisation som beskriver altruism som svaret på en enkel fråga: hur kan vi använda våra resurser för att hjälpa andra? Kyle Scotts svar blev att arbeta för Nick Boström vid  Future of Humanity Institute. Två av institutets konferensrum är döpta efter ryska officerare, båda med en meritlista som innefattar att ha stoppat ett hotande kärnvapenkrig. En av dem, Vasili Arkhipov, var stationerad på en av ubåtarna som ingick i den så kallade Kubakrisen 1962. När hans chef förlorade radiokontakt med Moskva, och beordrade att kärnvapenmissiler skulle avfyras, lyckades Arkhipov övertala honom att låta bli.

Grubblar över domedagsscenarier

Nick Boström har fortsatt att utveckla sitt intellekt och att konsumera information i hög hastighet, till exempel genom att lyssna på ljudböcker på två eller tre gånger den normala hastigheten. Han har vid två tillfällen varit med på listan Top 100 Global Thinkers  och tagits upp på Prospect magazine’s World Thinkers list. Det han och hans medarbetare grubblar över är inte bara hur vi ska kunna kontrollera den teknologi som går under samlingsnamnet artificiell intelligens, AI, utan även andra domedagsscenarier, som ”dark fire scenario” där hela universum går under genom att all materia förvandlas till mörk materia.

Osannolikhet med gigantiska följder

Den självpåtagna uppgiften att rädda mänskligheten från något som många betraktar som osannolikt kan tyckas teoretisk, och är det också. Nick Boström motiverar arbetet med en sifferexercis i sannolikhet. Argumentet lyder ungefär så här: Även om sannolikheten för att domedagen ska komma är försvinnande liten, är följderna så gigantiskt stora att det är värt att arbeta för att förhindra den.

Det största hotet kommer alltså från artificiell intelligens. Det dussintal personer som arbetar med att förhindra att maskinerna förgör oss finns, förutom på Future of Humanity Institute, på en rad företag och organisationer:

Ingen lösning i sikte

Enligt Kyle Scott, Nick Boströms assistent, är gruppen liten men växande. Hur de ska lösa problemet är än så länge oklart.

– Vi kan ana att det finns ett problem, men vi har inte någon tydlig uppfattning av hur vi ska kunna lösa det.

Kyle Scott beskriver AI som ”den sista uppfinningen som människan behöver komma på.” Eftersom AI är så oändligt mycket smartare än vi blir det rationellt att låta den lösa alla problem som vi hittills har använt mänskliga hjärnor för att lösa.

– Det är inte bara ännu en cool teknologi, inte ännu en funktion på våra smarta telefoner, utan en helt ny era för livet på Jorden.

Handlar om superintelligensens värderingar

Hur det ska gå för människan i den här nya tidsåldern beror på vilka värderingar och mål superintelligensen kommer att ha. Därmed har den växande gruppen med superhjärnor åtminstone två avgränsade fält att arbeta inom.

– Vi måste se till att den här intelligensen agerar i enlighet med de avsikter som programmerarna hade. Under förutsättning att vi löser det problemet får vi privilegiet att hantera en andra utmaning: att se till att tekniken används för goda mål.

Kanske är det redan för sent. Ett av de domedagsscenarier som cirklar runt i Silicon Valley går ut på att superintelligensen redan är här och att vi alla, inklusive de tolv superhjärnorna, lever i en simulerad verklighet. Nick Boström skrev om det här redan 2003, i tidskriften Filosophical Quarterly, i en artikel med rubriken: ”Are you living in a computer simulation?

Enligt en artikel i The New Yorker[/language] 2017 har två tech-miljonärer anlitat forskare för att hitta algoritmen som kan befria oss från vår simulerade värld.

Text: Johan Frisk på uppdrag av forskning.se

Maskinlärning, eller deep learning, innebär att man programmerar datorn med en algoritm som har förmågan att lära sig genom att iaktta.

Maskiners förmåga att tolka bilder och annan information har många användningsområden. Självkörande bilar kan lära sig att analysera omgivningen och bete sig trafiksäkert. Inom medicin kan datorer lära sig att ställa diagnoser genom att analysera stora mängder patientdata.

Framgångarna inom maskininlärning har skett tack vare att gammal teknik – neurala nätverk – fått hjälp av dagens kraftiga datorer och de enorma mängder data som de har tillgång till. Neurala nätverk kan beskrivas som en förenklad datorversion av vår hjärna, med liknande förmåga till inlärning.

Snabb utveckling

– Det har hänt mycket inom maskininlärning på kort tid, säger Johan Hagelbäck, lektor i datavetenskap vid Linnéuniversitetet. Genombrottet har kommit tack vare att företag som Facebook och Google pumpar in mängder av resurser.

Utifrån de enorma informationsmängder som vi ständigt förser företagen med genom våra sociala interaktioner på nätet, kan de skapa allt mer detaljerade datormodeller som är anpassade efter våra beteenden, till exempel erbjudanden och annonser.

Från specifik till generell intelligens

Idag tränas artificiell intelligens på mönsterigenkänning, men kommer den att utvecklats till något som liknar en fullt fungerande hjärna?

– Det råder delade meningar om hur långt ifrån vi är, säger Johan Hagelbäck. En del säger att vi är ganska nära, andra menar att vi för att komma dit måste skapa en ny typ av algoritm som är baserad på hur vår hjärna fungerar – vilket är svårt eftersom vi inte har så stor kunskap om hjärnan.

– Idag kan vi träna AI inom specifika områden, som att känna igen en katt i en bild. Det generella AI innebär att datorn kan ta lärdomarna från ett område till ett annat. Förmågan att känna igen katter kan användas när datorn ska lära sig känna igen hundar. Vi har precis börjat nosa på det ”generella” AI, säger Johan Hagelbäck.

Fredrik Heintz, docent vid Linköpings universitet, är ordförande i Svenska AI-sällskapet (SAIS) vars syfte är att främja AI-intressen i nationella och internationella sammanhang. Han jämför med människan.

– Vi är väldigt duktiga på att lära oss nya saker, det är vår evolutionära fördel. Har vi lärt oss ett språk blir det enklare att lära sig nästa, kan man spela tennis är man också hyfsad på att spela bordtennis.

Farlig när den mognar  

Precis som med människor är det nu, när AI börjar mogna, som tekniken kan bli farlig. Vissa hävdar att AI kommer utveckla extremt överlägsen intelligens vilket skulle kunna hota mänskligheten. Teknologisk singularitet, som begreppet kallas, uppstår när AI blir så smart att den kan förbättra sig själv, och därmed förbättra den del som förbättrar.

Resultatet blir en intelligenskvot som lämnar människans. Därmed skulle AI kunna låtsas samarbeta med människan för att så småningom, om det tjänar de mål den har, förinta oss.

Fredrik Heintz tillhör dock inte dem som oroar sig inför framtiden.

– För det första är det väldigt långt till att det ens är troligt att det går att göra något liknande. För det andra är AI-systemen inte så annorlunda än våra mänskliga system. Det finns enstaka individer som gör dumheter, och där har vi hittat system för att hantera det med domstolar och lagar.

Det kommer också att utvecklas många olika AI, det är inte ett system som tar över allt utan många som finns parallellt och som håller varandra lite i schack, menar han.

Text: Johan Frisk på uppdrag av forskning.se

Transhumanism är en rörelse som strävar efter att förbättra människors  mentala och fysiska egenskaper genom tekniska hjälpmedel. Men det är också en filosofisk idé om att ifrågasätta människans begränsningar: Varför sover vi? Varför ska vi dö?

Anders Sandberg är forskare i datavetenskap och neurovetenskap vid Future of Humanity Institute vid universitetet i Oxford, och känd förespråkare för transhumanism.  Av människans alla brister ser han åldrandet som mest angeläget att åtgärda.

– Varje dag dör över hundra tusen människor av åldrande, det är en svindlande tanke hur mycket förluster det orsakar. Om det fanns en sjukdom med de här effekterna skulle vi försöka stoppa den.

Vad gäller människans egenskaper har kognitionen, den intellektuella förmågan, en stor förbättringspotential.

– Vi är ungefär så dumma som vi kan vara och ändå ha en civilisation. Framför allt är det förmågan att lösa problem som brister.

Hade den varit mer utvecklad hade vi, enligt Anders Sandberg, kunnat lösa de globala problem som mänskligheten står inför.

Ett annat, mer specifikt problem är det begränsade korttidsminnet. Anders Sandberg ser två möjliga vägar för den som vill förbättra sitt korttidsminne – träning eller mediciner.

Det har visat sig att det går att förbättra arbetsminnet genom att träna minnet, kanske även öka intelligensen. Dessutom finns det vissa läkemedel som har effekt på arbetsminnet, som adhd-medicin.

Förbättring eller vård?

– En av de stora debatterna inom transhumanism handlar om var gränsen går mellan förbättring och terapi. De flesta är villiga att betala för grannens sjukvård men inte för att grannen ska förbättra sina förmågor. Men mycket beror på hur man ramar in frågan. Vaccinering framställs ofta som medicin men egentligen är det en förbättring, vi skaffar oss ett kollektivt immunförsvar.

Frågan om vem som ska, eller bör, få ta del av förbättrande medicin blir än mer komplicerad om medicinen kan påverka moralen, till exempel genom att öka empatin. Anders Sandberg nämner hormonet oxytocin, som har kallats ”altruism på burk” för sin förmåga att påverka hjärnans emotionella och sociala system.

En annan grupp mediciner, betablockerare, har visat sig kunna mildra rasistiska reaktioner. Teorin är att rasism grundas i rädsla och betablockerare minskar rädslan genom att dämpa den hjärtklappning som uppstår när du blir rädd.

– Men att tillsätta betablockerare i dricksvattnet skulle vara en korkad idé på grund av biverkningarna. De med lågt blodtryck skulle inte må så bra.

Ökad IQ en samhällsvinst

Men i en tänkt, transhumanistisk framtid är det inte omöjligt att någon har uppfunnit en förbättrande medicin utan biverkningar. Medicinen skulle till exempel kunna höja människans IQ med en poäng, vilket enligt Anders Sandberg inte skulle märkas hos den enskilda men skulle ge en samhällsekonomisk vinst. Är det då rätt att distribuera medicinen till alla, ungefär som man gör med fluor? Bör skolorna få besök av en intelligenstant?

– Då säger vissa att du har rätt att styra över din egen kropp, och även om jag själv lutar åt ett konsekvensetiskt håll ligger det något i att vi själva äger rätten att förändra våra kroppar.

Har redan inopererad teknik

Ambitiösa transhumanister har redan använt tekniken för att påverka sina egna förmågor. Någon har opererat in en magnet i fingret för att kunna känna av magnetfält, för att ha tillgång till ytterligare ett sätt att utforska omgivningen. En annan använder implantat i hjärnan för att kunna kommunicera med datorn. Andra experimenterar med elektromagnetiska fält för att stimulera hjärnbarken.

På vilka sätt teknik och medicin kan komma att användas för att förändra människan står än så länge skrivet i, ja, människans framtida hjärna. Vad vi då kommer att upptäcka kan vara något som vi inte ens kan föreställa oss.

Text: Johan Frisk på uppdrag av forskning.se

Jesper Fritz är läkare och har forskat inom klinisk och molekylär osteoporos vid Lunds universitet. Han har analyserat slutbetygen från elever som gick i nian mellan 2003 – 2012 och som har haft 40 minuter idrott varje dag sedan första klass. Lektionerna har varit vanliga idrottslektioner med samma innehåll som i övriga Sverige. Niornas betyg jämfördes med tidigare elevers betyg på samma skola samt med tre skolor i samma område med jämförbar socioekonomisk sammansättning.

Fler kom in på gymnasiet

Resultaten, som presenterades i en avhandling vid Lunds universitet i våras, visar att pojkarnas betyg ökade med i genomsnitt 13 poäng (i det dåvarande betygssystemet) och sju procent fler av pojkarna kom in på gymnasiet.

För flickorna däremot inverkade de extra idrottslektionerna överhuvudtaget inte på betygen. Något som förvånar Jesper Fritz men som kan ha att göra med att flickorna redan hade höga betyg.

– Vi trodde nog att den extra idrotten skulle påverka även flickorna. Det är möjligt att det gör det om man tar en mer medelmåttig skola. Men flickornas utvecklingspotential på den här skolan var begränsad.

Gräns för hur mycket resultaten kan höjas

Jesper Fritz menar att det bara går att höja resultaten till en viss gräns. Dubblad idrott ger inte dubblad effekt på betygen. Dessutom behöver man ta hänsyn till risken att alltför intensiv träning kan bli skadligt för barnen.

– Om idrotten ökar till två timmar om dagen kanske vi närmar oss gränsen för vad barnens kroppar är redo för, säger Jesper Fritz.

Hans avhandling utgår från det datamaterial som samlats in i det så kallade Bunkefloprojektet där sex årskullar elever i Malmö har haft skolidrott varje dag hela grundskolan.

Tidigare studier från projektet har visat snarlika resultat. 2012 presenterade Ingegerd Ericsson en avhandling i pedagogik där hon konstaterar att den extra idrotten gjorde att 96 procent av pojkarna blev behöriga till gymnasiet.

I kontrollgruppen, som bara haft idrott två gånger i veckan, blev 84 procent av pojkarna behöriga. För de flickor som haft extra idrott var 97 procent behöriga till gymnasiet jämfört med 95 procent av de flickor som bara hade två idrottslektioner i veckan.

Bunkefloprojektet

Bunkefloprojektet pågick från 1999 till 2003 på dåvarande Ängslättsskolan i Bunkeflo utanför Malmö och innebar att alla elever från första klass till nionde klass hade idrott en lektion om dagen. Flera olika forskargrupper har studerat hur den extra idrotten påverkat barnen. Forskarna har fortsatt att följa eleverna som nu är vuxna.

Ökat blodflöde till hjärnan

Men varför har fysisk aktivitet en positiv inverkan på skolresultaten? Jesper Fritz studie svarar inte på den frågan i sin forskning men han säger att möjliga orsaker kan vara att blodflödet till hjärnan ökar eller att koncentrationsförmågan stärks.

Att fysisk träning förbättrar minnet och att till och med hjärnstrukturen förändras har man sett i undersökningar på vuxna. Det finns studier på barn som visar liknande resultat även om de inte är lika många.

Örjan Ekblom, docent i idrottsvetenskap vid Gymnastik och idrottshögskolan, har varit delaktig i att ta fram de nationella riktlinjerna för hur mycket barn och unga ska röra på sig.

– Vi vet att det finns ett starkt samband mellan fysisk aktivitet och kognition och nu gäller det att ta reda på vad i den fysiska aktiviteten som spelar roll för att kunna leda sambandet i bevis, säger han.

Konditionen avgörande

Den förklaring som forskarna lutar åt är att det är konditionen som är viktig och inte graden av fysisk aktivitet. Konditionen verkar också vara avgörande för fler av hjärnans funktioner, som att kunna reglera känslor och att koncentrera sig. God kondition gör det också lättare att somna.

Det här är resultat som delvis motsäger tidigare forskning som indikerat att det är förbättrad motorik, till följd av fysisk träning, som gör att kognitiva förmågor stärks. Så tycks det inte vara, menar Örjan Ekblom.

Hur bra kondition eleverna ska ha för att deras skolresultat ska förbättras går inte att ge ett exakt svar på.

– Vi vet att de som har låg kondition oftare har sämre resultat på matteprov och liknande tester. Men de som har allra bäst kondition har inte några superresultat. Det finns ett gränsvärde över vilket inte så mycket händer. Det är uppmuntrande eftersom de elever som har svårt i skolan och som har dålig kondition har möjlighet att förbättra läget utan att behöva träna jättemycket.


Hur mycket ska barn röra sig?

– Barn bör röra sig 60 min per dag på måttlig till intensiv nivå plus tre gånger i veckan så att de blir andfådda och gärna använder musklerna, säger Örjan Ekblom, docent i idrottsvetenskap vid Gymnastik och idrottshögskolan.

Vilka åldrar riktar sig de nationella rekommendationerna till?

– De är desamma för sex till 17- åringar vilket är ett uttryck för att kunskapsområdet är i sin linda. Det vore konstigt om behovet av rörelse var detsamma före och efter puberteten. Likformigheten ska ses som ett tecken på att vi har mycket att lära oss om hur barn reagerar på fysisk aktivitet.

Vad behöver barn träna?

– Många barn är starka i underkroppen om de springer och cyklar regelbundet. Men de behöver ofta stärka överkroppen till exempel genom att klättra eller simma. Barn som är starka tycks klara sig lite bättre mot skador och det är viktigt att veta att barn före puberteten inte bygger stora muskler. Deras styrkeökning gör att de får en bättre neuromuskulär anpassning vilket innebär att de blir bättre på att använda sina muskler.

Har man längre fram i livet nytta av att vara i god form som barn?

– Den som är aktiv som barn har något större möjlighet att bibehålla sin aktivitetsnivå en bit upp åldern. Är man stark när man är ung så ökar det också sannolikheten att man är det även i vuxen åldern. Sambanden är dock inte jättestarka.

Kan man behålla konditionen även om man slutar träna?

– Konditionen sjunker på några månader om man inte tränar. Men det verkar som att de som har haft god kondition fortare kan öka i kondition om de börjar träna igen. Men det kan bero på att de är vana att ta i. Vi vet faktiskt inte riktigt.

Källa: Örjan Ekblom, docent i idrottsvetenskap vid Gymnastik och idrottshögskolan, som varit med att ta fram de nationella riktlinjerna för hur mycket barn och unga ska röra sig.

Idrott varje dag

Både Jesper Fritz och Örjan Ekblom är överens om att det borde finnas idrott på schemat varje dag, under hela skoltiden.

– Alla forskningsrapporter som har kommit gällande detta de senaste tio åren talar sitt tydliga språk – daglig rörelse är bra för barnen. Det stärker både deras fysiska utveckling och deras skolresultat. Mer idrott är mycket billigare och enklare än andra åtgärder som görs för att höja resultaten som till exempel att satsa på extra lärare, säger Jesper Fritz.

Örjan Ekblom pekar på att för lite rörelse även ökar risken för tidig diabetes och för att senare i livet drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Hur mycket barn rör sig skiljer sig åt mellan olika socioekonomiska grupper. Barn i svaga socioekonomiska grupper rör sig betydligt mindre än barn från ekonomiskt starka förhållanden och barn på landsbygden tycks röra sig mindre än barn i storstäder.

– Skillnaden mellan de olika grupperna verkar bli tydligare när barnen börjar skolan. Det skulle kunna bero på att man i skolan tar med sig ett antal attribut från den grupp man känner att man tillhör och då växer olikheterna. Det är väldigt ledsamt, säger Örjan Ekblom.

Text: Lotta Nylander, på uppdrag av forskning.se

Läs mer:

Jesper Fritz avhandling: Physical Activity During Growth – Effects on Bone, Muscle, Fracture Risk and Academic Performance

Digitaliseringen är på god väg in i vårt samhälle. Vi får allt mer hjälp av datorer i olika vardagliga tjänster. I regeringens digitaliseringsstrategi som släpptes i maj 2017 står det att  ”Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter”. Visionen är att digitaliseringen ska bidra till hållbar tillväxt, sysselsättning och ett socialt sammanhållet samhälle.

Men vad anser folk idag om digitaliseringen och smarta robotar?

I samarbete med SOM-institutet vid Göteborgs universitet har forskning.se ställt fem frågor till svenska folket. Undersökningen besvarades av 1 600 personer under hösten 2016.

Självkörande bilar
På frågan ”Jag kan tänka mig att använda en självkörande bil när sådana finns på marknaden”, svarade knappt 30 procent att det är ett helt eller delvis riktigt påstående. Fler, nästan hälften, uppgav istället att det är ett helt eller delvis felaktigt påstående. De vill alltså inte sätta sig i en självkörandet bil.

Forskning.se:s undersökning, som är ett led i en större produktion om artificiell intelligens som släpps i slutet av augusti, ger en fingervisning om attityden till digitalisering hos svenska folket.

När det gäller attityden till just självkörande fordon är det faktiskt något som är föremål för forskning. Projektet ”Självkörande bilar: förändringar, förväntningar och upplevelser” är Sveriges första tillämpade etnografiska forskningsprojekt om självkörande bilar. Det genomförs av samhällsvetenskapliga forskare från Högskolan i Halmstad i samarbete med Volvo Cars, och finansieras av Vinnova.

– Teknisk utveckling har gjort det möjligt att inte bara börja föreställa oss framtida användning av självkörande bilar utan även forska på vad som händer när människor använder sådan teknologi i bilar på publika vägar, säger Sarah Pink som är professor vid RMIT University i Australien och internationell gästprofessor på Högskolan i Halmstad.

Robotar i vården
En annan fråga i forskning.se:s enkät rör synen på robotar som kan avlasta personalen inom äldrevården. Där är svenska folket mer skeptiska än till självkörande fordon.

Drygt 60 procent anser att det är ett helt eller delvis felaktigt påstående att robotar är ett bra sätt att avlasta personalen, till exempel vid måltider, påklädning och toalettbesök.

En helt annan attityd har dock politikerna i Trelleborgs kommun, där man vill ta hjälp av robotar. I juli hade kommunen ett seminarium i Almedalen som hette just: ”När robotar sköter handläggningen ägnar sig kommunen åt medborgarna.” Digitaliseringen är ett tema som tog stor plats under årets Almedalsvecka, vilket speglar den stora förändring vi står inför.

– Svensk samhällsservice står inför stora utmaningar. De grupper som är i behov av kommunal service ökar i snabbare takt än resurserna som ska tillgodose behoven. För att bevaka kvaliteten i en verksamhet i förändring krävs mod att tänka i nya banor och att prova nya sätt att arbeta. Vi vågar ta hjälp av robotar. Digitala tjänster och robotisering ger en mer effektiv och medborgarvänlig service. Vi frigör tid som i stället kan användas till att ge stöd åt dem vi är till för, säger Cecilia Lejon, chef för Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborgs kommun.

Tar roboten över vårt jobb?
Robotar i sjukvården tangerar frågan om huruvida den tekniska utvecklingen kommer att innebära att många jobb försvinner i framtiden. Svenskarna verkar ambivalenta i frågan, och svaren hamnar enligt normalfördelningen där omkring 30 procent anser att det är ett helt eller delvis riktigt påstående och ungefär lika många att det är ett helt eller delvis felaktigt påstående.

Historiskt har maskiner ersatt många av människans arbetsuppgifter, men det har också dykt upp andra, helt oväntade jobb.

Framtiden får utvisa, men oavsett hur det blir, är det få av svenskarna i forskning.se:s SOM-undersökning som tycker att medborgarlön är ett bra alternativ om våra jobb försvinner i framtiden.

Bara 17 procent instämmer helt eller delvis, medan 45 procent tycker att det är ett helt eller delvis felaktigt påstående.

Smarta telefoner
En annan fråga i enkäten gäller smart phones. Trots att 81 procent av Sveriges befolkning har en smart mobil, enligt rapporten Svenskarna och internet 2016, är man inte odelat positiv enligt SOM-undersökningen. På frågan om användningen av smarta mobiler har en positiv påverkan på relationer mellan människor, svarar bara femton procent att det är ett helt eller delvis riktigt påstående.

Det står i stark kontrast till det faktiska användandet av sociala nätverk. Enligt Svenskarna och internet 2016, har den dagliga användningen av sociala medier mer än fördubblats under de senaste sex åren, från 28 procent 2010 till 58 procent 2016. (De som använder sociala nätverk gör det drygt sju timmar i veckan.)

Den pågående digitaliseringen är utan tvekan något vi alla måste förhålla oss till. En viktig aspekt är de smarta algoritmer som både skapar filterbubblor i sociala medier, och ger oss allt från självkörande bilar till snabba medicinska diagnoser. Det vi kallar artificiell intelligens, byggd på självlärande system, är redan här.

I Forskning.se:s interaktiva kunskapsresa, som släpps den 30 augusti, får du ta del av den senaste forskningen om artificiell intelligens, och själv utforska vilka konsekvenserna kan bli för samhället.

– Vi vill förmedla kvalitetssäkrad kunskap till allmänheten, inte minst i ljuset av den så kallade faktaresistens som växt fram i samhället. Vi undersöker var AI är för något, var forskningen står idag och vilka dess konsekvenser kan bli i samhället, säger Danil Lundbäck, producent för kunskapsöversikten på forskning.se

Text: Eva Barkeman, forskning.se

Så gjordes undersökningen

Vad tycker egentligen svenska folket om den pågående digitaIiseringen i samhället? I samband med arbetet med Forskning.se:s kommande kunskapsöversikt om artificiell intelligens, AI, ställde redaktionen fem frågor till svenska folket och fick in cirka 1 600 svar. Personerna fick gradera sina svar enligt en 5-gradig skala:
Helt riktigt påstående – 5
Delvis riktigt påstående  – 4
Varken riktigt eller felaktigt påstående – 3
Delvis riktigt påstående  – 2
Helt felaktigt påstående – 1

Enkäten är ett samarbete med SOM-institutet vid Göteborgs universitet, som sedan 1986 gör årliga enkätundersökningar för att kunna belysa hur det svenska samhället förändras. Den nationella SOM-undersökningen skickades ut till 20 400 personer hösten 2016, där forskning.se frågor ställdes till en utvald mindre grupp.

Om SOM-institutet

SOM-institutet är en opartisk undersökningsorganisation vid Göteborgs universitet. SOM står för Samhälla, Opinion och Medier. Syftet är att tillsammans med forskare inom en rad olika forskningsfält belysa opinioner för att förstå svensk samhällsutveckling, genom årliga enkätundersökningar.

Enkäterna består till stor del av frågor som ställs på likalydande sätt, år efter år, för att  etablera tidsserier som gör det möjligt att analysera hur olika samhällsförändringar påverkar människors attityder och beteenden.

Europa går varje år miste om drygt 600 miljoner ton avfall som skulle kunna materialåtervinnas eller återanvändas. För att komma åt detta avfall samt minimera uppkomsten av nytt avfall antog EU för två år sedan ett ekonomiskt paket om cirkulär ekonomi som innebär att värdet av de produkter och det material som produceras ska bibehållas så länge som möjligt. Förenklat: avfall- och resursanvändningen ska minimeras och materialåtervinningen ska maximeras.

Mer avfall i framtiden

För att implementera den cirkulära ekonomin inom EU krävs insatser i den så kallade avfallstrappan – en modell över hur EU:s medlemsländer ska hantera och förhålla sig till det avfall som produceras i respektive land. Trappan är uppdelad i fem steg där man ständigt ska sträva uppåt för att undvika deponi.

Avfallstrappan

              5. Minimera – skapa så lite avfall som möjligt
          4. Återanvända – ge bort, sälja på loppis/second hand
       3. Återvinna – källsortera så att producenterna kan ta hand om det avfallet
    2. Utvinna energi – förbränna  till el eller värme
1. Deponera – slänga på soptipp

– Sverige är ganska duktiga på de fyra nedersta stegen, det vill säga deponering, energiåtervinning, materialåtervinning och återanvändning. Vi har nästan ingen deponering, vilket är bra. Men när det kommer till att förebygga uppkomsten av avfall pekar det i fel riktning, säger Anette Svingstedt, universitetslektor på institutionen för service management vid Lunds universitet.

Enligt henne har avfallsmängderna ökat de senaste åren och studier visar att avfallsmängden troligtvis kommer att öka med ytterligare 72 procent fram till år 2025.

Ser brister i alla steg

Som om inte mer avfall vore nog menar Anette Svingstedt att avfallstrappan är full av brister, vilket problematiserar dess användning inom den cirkulära ekonomin. Hon tar energiutvinningen som exempel.

– Förbränning av avfall har länge setts som positivt, framförallt av avfallsaktörer. Men det finns baksidor. För det första tillvaratar man bara energiinnehållet och inte materialet. För det andra bidrar förbränningen inte till att allt avfallet försvinner, många gånger blir det kvar farliga ämnen som måste hanteras i särskild ordning, säger hon.

Hon riktar även kritik mot steg tre, materialåtervinning, eftersom denna procedur ibland förbrukar mer energi än vad den producerar. Hon får medhåll av Hervé Corvellec, professor i företagsekonomi vid Lunds universitet, som även nämner ett annat problem inom materialåtervinningen.

– Många företag är tongivande inom cirkulär ekonomi, till exempel Ikea, men tittar man närmare så ser man att få saker är cirkulära. Det är till exempel svårt att göra cirkulär plast eftersom det vid varje återvinningsvarv får en allt sämre kvalitet. Detta gäller även naturmaterial. Vi är alltså fortfarande beroende av att ta in nytt jungfruligt material för att kvalitén inte ska bli lidande.

Inte heller steg fyra, återanvändning, är fritt från problem. För att en produkt överhuvudtaget ska kunna återanvändas krävs det att den håller en någorlunda god kvalitet, vilket är långt ifrån självklart i dagens samhälle. Enligt Hervé Corvellec har till exempel många elektronikvarors livslängd minskat med åren, trots att utvecklingen rimligen borde ha gått åt andra hållet.

– En diskmaskins livslängd minskar för vart tionde år. Det är väldigt konstigt. Borde det inte gå att tillverka lika bra maskiner i dag som för 30-40 år sedan?, säger han med en ironisk ton.

Sopor är pengar

Förutom en bristfällig avfallstrappa finns det andra hinder som försvårar tillämpningen av en cirkulär ekonomi inom EU. I sin forskning har Anette Svingstedt frågat avfallsbolag, miljösamordnare och konsulter i branschen vad som hindrar dem från att arbeta avfallsförebyggande. Svaren grupperade hon i fyra kategorier som hon valde att kalla inlåsningar. En av dessa inlåsningar berodde på en konventionell affärslogik.

– Avfall är värt pengar. Vi har förbränningsanläggningar vars affärsmodell går ut på att sälja och köpa avfall och det går ganska bra för dem. Det är inte helt lätt att få till en förändring när allt flyter på bra och man tjänar pengar på det, säger hon.

Andra inlåsningar är vanor och föreställningar om hur man ska göra, det vill säga tankesättet ”såhär har det fungerat i många år och då fungerar det nu också”, bristen på styrmedel samt dåligt anpassad infrastruktur. Enligt Anette Svingstedt måste vi låsa upp dessa inlåsningar innan det går att komma vidare.

Gör avfallet synligt

Både Anette Svingstedt och Hervé Corvellec är således kritiska till den cirkulära ekonomin som metod för få avfallet att försvinna.

– Cirkeln i sig är intressant eftersom det är en symbol för det eviga. Är det därför vi tycker om den cirkulära ekonomin, för att vi tror att vi kan leva som vi gör bara vi gör det cirkulärt?

Enligt Hervé Corvellec behöver man dock inte vara särskilt historiskt insatt för att veta att varje gång man har pratat om det perfekta samhället så har det slutat illa. Det säger sig själv, anser han, att om sju miljarder människor ska förverkliga sig själv i samma utsträckning som vi i väst gör i dag så räcker inte resurserna till. Istället föreslår han att vi bör lära oss att umgås med avfallet och göra det mer synligt. Ett sådant exempel är avfallsmärkning.

– Det bör råda ett totalt producentansvar. Precis som jag vill veta vad jag äter vill jag veta hur många hundratals liter avfall som ligger bakom en tröja eller en mobiltelefon.
Andra förslag är att förbjuda produkter som inte kan återvinnas och synliggöra kopplingen mellan avfall och konsumtion.

– Konsumerar vi mycket producerar vi också mycket avfall. Då gäller det att ta hand om det. Antingen hamnar vi i avfallshelvetet eller så gör det synliga samhället att vi får ett mer hållbart samhälle.

Text: Izabella Rosengren, på uppdrag av forskning.se