Tedros Adhanom Ghebreyesus, generaldirektör för Världshälsoorganisationen (WHO) kommenterar en bild som visar spridningen av covid-19 över världen.
Tedros Adhanom Ghebreyesus, generaldirektör på Världshälsoorganisationen, WHO, om coronaläget i världen i juni 2020.
Artikel från Göteborgs universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

I början av pandemin handlade 70 procent av artiklarna på svenska nyhetssajter om coronaviruset. Den mest omnämnda personen i artiklar om corona var USA:s före detta president Donald Trump.

Från det att världshälsoorganisationen WHO deklarerade att spridningen av covid-19 var en pandemi dominerade det nya coronaviruset nyhetsflödet i flera veckor. 70 procent av artiklarna på Aftonbladets, DN:s och SVT:s startsidor på webben handlade om coronapandemin.

Den omfattande bevakningen sjönk efter några veckor för att återigen öka när den andra vågen kom på hösten 2020. I slutet av april 2021 bestod fortfarande en stor del av materialet av artiklar om pandemin, drygt 30 procent på aftonbladet.se och omkring 20 procent på dn.se och svt.se.

− Sammantaget handlade cirka var fjärde artikel om coronapandemin under hela perioden. Det vanligaste temat har varit hur viruset ska hanteras både politiskt och medicinskt samt mer allmänt hur medborgarna skulle agera, säger medieforskaren Peter Dahlgren.

700 000 artiklar analyserades

Han har analyserat nästan 700 000 artiklar på nätet publicerade från första januari 2020 till slutet av april 2021. I studien ingår sammanlagt 19 nyhetssajter, allt från större traditionella media på nätet som Aftonbladet, DN och SVT till alternativa medier som Fria Tider, Samhällsnytt och Samtiden.

För att kunna hantera ett så omfattande material har Peter Dahlgren använt sig av en specialbyggd så kallad web scraper som skannat av respektive sajts förstasida och undersidor varannan timme. Tack vare datoriserade metoder har han kunnat automatisera delar av arbetet som annars måste göras för hand och identifierat mönster som ett mänskligt öga inte kan överblicka.

Donald Trump vs Anders Tegnell

Trots att pandemin drabbat i stort sett alla länder, har svenska medier framför allt vänt sina blickar mot vad som händer i USA och till viss del Västeuropa. Under hela den undersökta perioden är USA:s dåvarande president Donald Trump den mest omnämnda personen i artiklar om corona.

– Jag tror att det beror på att svenska medier haft en närmast extrem upptagenhet med allt som kretsar kring amerikansk politik i allmänhet och Donald Trump i synnerhet, inte minst då 2020 också var ett valår.

Ett undantag var i mars 2020 då Anders Tegnell nämndes oftare än Donald Trump i samband med att Folkhälsomyndigheten började med dagliga presskonferenser.

Så googlade svenskarna

Peter Dahlgren har även undersökt var svenskarna sökt information om pandemin på nätet. De flesta sökningar på Google har gällt allmän information om viruset och dess smittspridning, vilka symtomen är, hur man testar sig och skyddar sig genom vaccination.

Behovet av information var som allra störst i början – de flesta sökningarna på ordet corona på Google var den 11 mars. När den andra vågen med dödsfall kom hösten 2020 ökade antalet sökningar igen, men inte speciellt mycket.

– Det kanske berodde på att svenskarnas behov av mer information var tillfredsställt eller att det uppstått informationströtthet bland många. Men bara för att man inte själv söker lika aktivt, behöver det inte betyda att man inte nås av viktig information. Nyheter om pandemin dyker ofta upp i ens nyhetsflöde, främst på sociala medier via vänner och bekanta, säger Peter Dahlgren.

Rapport:

Medieinnehåll och mediekonsumtion under coronapandemin (pdf)

Kontakt:

Peter Dahlgren, medieforskare vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet (JMG), peter.dahlgren@jmg.gu.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera