Tema
Natur & teknik

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Natur & teknik” i kronologisk ordning.

Rovfiskar ger frisk miljö under vattenytan

Närvaron av rovfisk håller undan alger och får stora undervattensväxter att växa sig större. Rovfiskarna bidrar alltså till en hälsosam miljö utmed kusterna. Ju fler rovfiskar, desto bättre effekt. Friska miljöer i vattnet gillar både fisk och människa.

Bakterier visar flockbeteende

Många djurarter uppvisar flockbeteenden, men att även mikroorganismer gör det är inte lika känt. Forskare vid Lunds universitet har nu visat att alger och bakterier bildar flockar även när det bara är några få individer, vilket i förlängningen kan öka förståelsen för hur organismerna infekterar sina värddjur.

Natur & teknik

Samla mygg för kartläggning av nya arter

Nya myggor är på väg hit och andra försvinner. Sjukdomar som sprids av fästingar, myggor och andra insekter förväntas öka i Sverige i framtiden. Klimatförändringar och globalisering ökar risken för att vi får in nya myggarter och nya smittor i landet. Statens Veterinärmedicinska anstalt (SVA) behöver allmänhetens hjälp att samla in myggor för att bättre veta vilka det är som sticker till.

Konventionell odling minskar mångfalden

I ekologiskt odlat vete är antalet svamparter på bladen i snitt 40 procent högre än i konventionellt odlade och fungicidbehandlade fält, visar en studie från SLU. I de ekologiska odlingarna tycks ogräs vara en viktig faktor för artrikedomen. Potentiellt viktig kunskap för utvecklingen av hållbara växtskyddsstrategier i framtiden.

Färdplan mot integrerat växtskydd

All växtproduktion inom EU måste tillämpa så integrerat växtskydd (IPM), vilket innebär en kombination av olika icke-kemiska metoder för att minska användningen av kemiska bekämpningsmedel. Men de icke-kemiska metoderna har inte varit tillräckligt effektiva. Tidigare forskning har fokuserat på enskilda växtskyddsåtgärder utan att undersöka hur de kan kombineras på ett optimalt sätt, säger SLU-forskaren Johan A. Stenberg som nu tagit fram en vetenskaplig färdplan mot ett effektivt växtskydd på ekologisk grund

Fåglars flyttgener geografiskt betingade

Lövsångarens arvsmassa bestämmer om den flyttar till Västafrika när vintern kommer, eller om färden istället bär av till östra eller södra delen av Afrika. Studier på lövsångare i Sverige, Finland och Baltikum visar att ”flyttgenerna” skiljer sig åt beroende på var de häckar sommartid.

Ett steg mot Jurassic Park

För första gången har forskare lyckats konstatera släktskapet mellan växter som fanns på dinosauriernas tid – med hjälp av spektroskopi och kemiska analyser av organiska molekyler i fossila löv. Molekylerna har hittats i lövens vaxhinnor, som finns bevarade i växtfossilerna, vissa 200 miljoner år gamla.

Världens största kanariefågel

Väldig få har sett den, men nu har forskare från bland annat Lunds universitet fastslagit att Stenknäcksiskan är världens största kanariefågel. Fågeln finns bara på ön São Tomé. Avskildheten på en ö kan göra att arter utvecklar så kallad gigantism, och blir jättar inom sin art.

MiljöNatur & teknik

Ett steg närmare fungerande fusionskraft

Fusionskraft skulle kunna förse oss med ren, ofarlig och koldioxidfri energi. Men att efterlikna solens energiprocess är väldigt svårt. Nu har två unga plasmafysiker på Chalmers tagit oss ett steg närmare en fungerande fusionsreaktor. Deras modell kan leda till bättre metoder för att bromsa in skenade elektroner som utan förvarning kan förstöra en framtida reaktor.

Natur & teknik