Tema
Natur & teknik

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Natur & teknik” i kronologisk ordning.

Möjligt mäta långlivade miljögifter

En ny analysteknik gör det möjligt att identifiera och mäta miljögifter som varit svåra att spåra med traditionella metoder. Nicole Riddell har i sin avhandling i kemi vid Örebro universitet visat att så kallad superkritisk vätskekromatografi är mycket användbar för att analysera långlivade organiska miljögifter.

MiljöNatur & teknik

Ersättning för platina möjlighet för bränslecellsbilar

Trots att det har funnits bränslecellsbilar i cirka femtio år har utvecklingen inte lett till något kommersiellt genombrott. Katalysatorerna i dagens bränsleceller kräver nämligen stora mängder av platina, som är en av världens dyraste metaller. Nu kan forskare på Chalmers och Danmarks Tekniske Universitet visa att det går att spara rejält på platina genom en ny tillverkningsmetod.

Fördelarna med torra blodprover

En droppe blod på ett filterpapper, låt torka och lagra i millimeterstora cirklar för framtida diagnostik – betydligt enklare än dagens resurskrävande metod med nedfrysta blodprover i plaströr.
– Det här betyder att man själv enkelt kan sticka sig i fingret och skicka in en torkad blodfläck med post, säger Ulf Landegren, professor i molekylär diagnostik vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Hälsa & medicinNatur & teknik

Livet som larv farligare vid ekvatorn

En larv löper åtta gånger större risk att bli uppäten vid ekvatorn än norr om polcirkeln. Det kan forskare konstatera efter att ha placerat ut tusentals fjärilslarver gjorda av modellera på 31 platser i världen.

Natur & teknik

Giftfri odling kan försämra pollineringen

Kemiska bekämpningsmedel kan påverka pollinatörer negativt – bin som exponeras för till exempel neonikotinoider får högre dödlighet och sämre lokalsinne. Nu visar forskning från SLU att det också finns risker med att odla insektspollinerade grödor utan kemisk bekämpning. Skadeinsekterna gynnas och pollinatörer undviker blommor med skadeinsekter, vilket leder till försämrad skörd.

MiljöNatur & teknik

Raps blir färs och filéer för veganer

Resterna från rapsoljetillverkningen blir idag djurfoder, men livsmedelsforskare har upptäckt att denna knäckebrödsliknande rest innehåller viktiga och för vegetarianer svårfångade essentiella aminosyror och därför också borde hamna på våra egna tallrikar. Forskarna håller nu på att utveckla ett livsmedel av resterna som på sikt kan utmana soja och quorn i frysdisken.

MiljöNatur & teknik