Tema
Natur & teknik

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Natur & teknik” i kronologisk ordning.

Shoppingresor bakom stor del av svenskarnas klimatutsläpp

clothes

Våra resor till klädbutikerna och antalet plagg vi köper är de viktigaste faktorerna om vi vill minska våra kläders miljöbelastning. Det visar en doktorsavhandling av Sandra Roos, som för första gången gör det möjligt att jämföra miljöpåverkan från helt olika typer av textilier i ett livscykelperspektiv.

MiljöNatur & teknikSamhälle & kultur

Hoppstjärtarnas mångfald har sin förklaring

Xenylla maritima. Foto: Jan van Duinen

I alla typer av marker finns oftast stora mängder hoppstjärtar av en mängd arter, och dessa har en viktig roll i näringsomsättningen. Ekologer har länge frågat sig varför markdjurssamhällen ofta är så oväntat artrika. Forskare från SLU ger den troliga förklaringen – i jord som ser homogen ut finns en rad småskaliga skillnader som erbjuder djuren en mängd olika ekologiska nischer.

Nanosensor identifierar DNA-byggstenar

dnaband

Forskare från Uppsala universitet och Brasilien har utvecklat en ny typ av nanosensor som kan detektera enstaka molekyler. Nanosensorn består av två helt olika material – bornitrid och grafen – och har kunnat användas bland annat för att identifiera olika byggstenar i DNA.

Natur & teknik

Elstötar ska ge godare kryddor

basilikatekopp

En del torkade kryddor – som basilika, dill och koriander – kan vara en trist historia. Detta kan det bli ändring på. En grupp forskare i livsmedelsteknik har upptäckt att om basilikablad får elstötar, smakar och luktar den torkade varianten nästan som färsk.

Natur & teknik

Datorer tränas ställa prognoser för en pålitlig solelsförsörjning

vintersolenergi

Hur mycket kommer solen att skina och hur mycket el kommer samhället att behöva de närmaste dagarna? Det behöver man kunna svara på för att solel ska bli en pålitlig energikälla. Därför har forskare vid Uppsala universitet dragit igång ett projekt där de ska träna datorer i att ställa prognoser om de närmaste dygnen.

MiljöNatur & teknikSamhälle & kultur

Sammansättningen i sedimentet styr förekomst av metylkvicksilver i sjöar

dammbyggarsim

Bildning av giftigt metylkvicksilver är en nyckelprocess för de miljö- och hälsoproblem som orsakas av kvicksilver. Mekanismerna bakom processen är dock fortfarande inte klarlagda. Ett forskarlag vid Uppsala och Umeå universitet visar nu att bildningen styrs av den molekylära sammansättningen på det organiska materialet i sediment. Studien publiceras i tidskriften Nature Communications.

Möjligheterna med alger

kelpalger

Kan alger vara framtidens hållbara bränsle, vattenrenare och fiskfoder? Det finns ett enormt intresse för utveckling av användning av akvatiska fotosyntetiska källor – alger och cyanobakterier. Forskning inom så kallad blå bioekonomi fortskrider snabbt på en global skala.

MiljöNatur & teknik

Automatisering kräver en människa i sista linjens försvar

vakttorn

Automatisering bidrar till en säkrare och effektivare trafik, men för också med sig nya risker. När automatiken inte fungerar måste människor träda in och ta över kommandot. Men det betyder också att operatören, flygledaren eller lotsen måste ha djupa kunskaper om hur automatiken fungerar, vilka data som ligger som underlag och hur resultatet visas upp.

Natur & teknikSamhälle & kultur