Tema
Utbildning & skola

Utbildning & skola

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Utbildning & skola” i kronologisk ordning.

Ingen kris för främmande språk i skolan

Fler elever än någonsin läser ett främmande språk utöver engelska i grundskolan. Men språkstudierna är ojämlikt fördelade efter kön och social klass. Den övre medelklassens studiestarka döttrar är de som i störst utsträckning väljer att läsa språk. Det visar en ny avhandling i utbildningssociologi från Uppsala universitet.

Utbildning & skola

En dator per elev ger inte bättre studieresultat

Högstadieelever som får en egen dator genom skolan får varken bättre eller sämre studieresultat än andra. Det visar en ny rapport från IFAU. Däremot finns tendenser till ökade resultatskillnader mellan barn till föräldrar med olika utbildningsnivå.

Utbildning & skola

Så används Pisa-rapporterna i media

Världens största elevstudie, OECD:s Pisa-rapporter, har blivit en symbol för både misslyckande och framgångar – inte bara för svensk skola. Enligt en undersökning från Södertörns högskola visar hur rapporterna görs till brickor i samhällsdebatten. Inte minst genom hur medierna använder sig av dem på nyhets- och opinionssidor. 

Utbildning & skola

Elever vill inte ha robotar som lärare

Elever kan tänka sig en människoliknande robot i skolan. Men inte för att sätta betyg, undervisa yngre elever eller ersätta lärarna. Dessutom är elever med tidigare erfarenhet av sådana robotar mer negativa än elever som inte träffat på några tidigare, enligt forskning från Göteborgs universitet.

Utbildning & skola

Utan lek inget lärande

Leka eller lära i förskolan? De senaste åren har frågan diskuterats både i Sverige och i andra länder. Men varför välja menar förskoleforskarna. Lek kan rymma både undervisning och social utveckling. Men bara om personalen vet hur de ska göra.

Utbildning & skola

Proven styr skrivandet i SO

Proven styr skrivandet i de samhällsorienterande ämnena i skolan, visar en studie vid Malmö universitet.
– Elever uppmuntras inte att utveckla sitt kritiska tänkande, istället skriver de för att klara proven, säger läraren och forskaren Christina Lindh.

Utbildning & skola

Vi finns där du är @forskningsnyhet