Tema
Utbildning & skola

Utbildning & skola

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Utbildning & skola” i kronologisk ordning.

Skolan och digitaliseringen

skola

Grundskolan har länge haft krav på sig att utveckla sin undervisning med hjälp av digital teknik. Trots det känner sig många lärare dåligt rustade inför digitaliseringen. Sara Willermark har studerat vad som krävs för att utveckla användningen av digital teknik i skolan.

Utbildning & skola
Läs mer

Mässor och konferenser sätter agendan för skolans digitalisering

Mässor och konferenser om IT i skolan och innovativt lärande beskrivs ofta som viktiga och demokratiska mötesplatser. Men eventen är också en del av ett globalt policynätverk som drivs av ekonomiska intressen. En stor del av besluten om skolans digitalisering tas utanför de vanliga demokratiska forumen för skolbeslut, enligt en studie från Göteborgs universitet.

Samhälle & kulturUtbildning & skola
Läs mer

Mer komplexitet genom elevernas inspel

Skola

Ibland ställer elever frågor som kan förändra inriktningen på en lektion. I det läget behöver läraren snabbt ta beslut ifall elevinspelet ska följas upp eller om det är bäst att hålla sig till den ursprungliga lektionsplanen. Det har visat sig att ämnesinnehållet blir mer komplext behandlat när elevinspelen utforskas.

Utbildning & skola
Läs mer

Förskollärare tar långt större ansvar än uppdraget kräver

Trots att pedagoger i förskolan kan ha svårt att sätta ord på vad begreppet omsorg innebär tar de ofta ett ansvar för barnens väl som går långt utöver professionskraven.
– Det är dags att lyfta fram förskollärarnas omsorgsarbete, säger Mie Josefson, som skrivit en doktorsavhandling om omsorgens innebörder i förskolan.

Samhälle & kulturUtbildning & skola
Läs mer

Borde-fråga i undervisningen ökar miljömedvetenheten

”Hur borde det vara?” Gymnasieelever som ställs inför den frågan utvecklar en större förståelse för priset på varor och tjänster som bidrar till negativ miljöpåverkan.
– Borde-frågan borde få högre status i ekonomiundervisningen. Lärare som enbart pratar om hur något ”är” missar viktig kunskap om miljöpåverkan, säger pedagogikforskaren Caroline Ignell.

MiljöUtbildning & skola
Läs mer

Läroböcker ger passiv beskrivning av personer med funktionsnedsättning

Personer med funktionsnedsättning beskrivs sällan som aktiva samhällsdeltagare i läroböckerna. Och när det sker handlar det oftast om människor med ett fysiskt handikapp, visar en granskning.
– Läroböcker förmedlar också värderingar och är för många kanske den första kontakten med personer med funktionsnedsättningar, påpekar Monika Reichenberg, professor i allmän didaktik som gjort granskningen.

Samhälle & kulturUtbildning & skola
Läs mer

Vi finns där du är @forskningsnyhet