Tema
Utbildning & skola

Utbildning & skola

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Utbildning & skola” i kronologisk ordning.

Matte och historia ger olika förutsättningar för textbearbetning

Språk och skriftspråk är viktiga redskap för elevers meningsskapande i skolan. Men dessa resurser kan variera beroende på ämne. I undervisningen av matematik och historia på mellanstadiet bearbetas text och ämnesinnehåll på olika sätt. Men i båda ämnena vore det bra med ett mer kritiskt reflekterande förhållningssätt till texter, enligt en avhandling.

Utbildning & skola
Läs mer

Läroböcker varnar för civil olydnad

Läroböckerna i samhällskunskap varnar uttryckligen eleverna för civil olydnad, ifrågasättande och bristfälligt stöd för det svenska statsskicket. Och argumenterar att eleverna har en skyldighet att försvara det existerande statsskicket, visar forskning från Göteborgs universitet och Högskolan Väst.

Utbildning & skola
Läs mer

Ökad psykisk ohälsa bland förskollärare

Förutsättningarna för förskolan och förskollärares uppdrag är mycket problematiska, visar en forskningsrapport från Malmö universitet. Hög arbetsbelastning, brist på resurser, gränslöshet i uppdraget och utsträckt lojalitet är några av de dilemman forskarna pekar på. Bakgrund till studien är hög sjukfrånvaro och en ökad psykisk ohälsa hos förskollärare.

Samhälle & kulturUtbildning & skola
Läs mer

Att skriva för att påverka – eller förändra sig själv

Att hitta sin egen röst är nödvändigt för att lyckas. Det betonar all handledning i skrivandets konst.
– Men vare sig handböcker eller läromedel förklarar vad en egen röst i skrivandet innebär, eller hur man ska göra för att hitta den, säger litteraturvetaren Sofia Pulls som granskat handledning i skönlitterärt skrivande genom årtionden.

Utbildning & skola
Läs mer

Kurs för nyanlända ungdomar inte anpassad till verkligheten

Den gymnasieförberedande kurs som alla nyanlända ungdomar utan gymnasiebehörighet erbjuds, går inte att genomföra i praktiken. Lärare saknar förutsättningar att lära ut det som står i kursplanen.
– Kursplanen är orealistiskt skriven utifrån hur verkligheten ser ut i skolan, säger Christina Odenstad, forskare vid Karlstads universitet

Samhälle & kulturUtbildning & skola
Läs mer

Förskolebarn behöver hjälp att ta till sig vetenskapligt innehåll

Förskolebarn förutsätts ofta själva kunna avgöra vad som är ”på riktigt” och vad som är ”på låtsas” i förklarande bilder.
– Det är anmärkningsvärt. Lärarna behöver erbjuda barnen stöttning i att upptäcka sambandet mellan själva illustrationen och det den är tänkt att visa, enligt Anneli Bergnell, Högskolan i Borås.

Utbildning & skola
Läs mer

Vi finns där du är @forskningsnyhet