Artikel från Uppsala universitet

27 september 2011

Vulkanens inre berättar om jordskorpans uppbyggnad

Forskare vid Uppsala universitet har besökt kärnan i de döda vulkanerna Geitafell and Dyrfjöll på Island. De har också utvecklat en särskild metod att göra 3D-projiceringar av de kanaler som magman en gång skapade på väg upp mot ytan. Den nya tekniken visar inte bara hur vulkanen såg ut utan även hur den formades över tid.

Vulkanerna Geitafell och Dyrfjöll är båda utdöda och glaciärer har sedan länge eroderat vulkanens innandömen, vilket gör det möjligt att på ett unikt sätt få inblick i hur en vulkan egentligen ser ut på insidan. Dessa döda vulkaner på östra Island har samma struktur som de aktiva vulkanerna Eyjafjallajökull och Katla.

I en vulkan tränger het magma (smälta bergarter) upp från jordens inre genom berggrunden eftersom magman har en större volym och lägre densitet än det fasta berget. Innan den når ytan samlas magman i stora magmakammare där den förblir tills sprickor och hålrum i berget gör att den kan fortsätta att stiga uppåt och ett utbrott inträffar. Vulkaner kan se väldigt olika ut, vissa har flera olika magmakammare, medan vissa andra bara har en primär. Dyrfjöll har nu visat sig vara en del i ett komplext vulkaniskt kluster, en motsvarighet till Askja. Geitafell med en stor magmakammare påminner om Krafla.

I de utdöda vulkanerna har glaciärer eroderat bort det mesta av berget, men forskare vid Institutionen för geovetenskaper vid Uppsala har utvecklat ett sätt att studera och göra 3D-projiceringar av de kanaler som magman en gång skapade på väg upp mot ytan för att därigenom kunna skapa sig en bild av vulkanerna. Forskningen har nyligen publicerats i tidskriften Geochemistry, Geophysics, Geosystems (G3).

— Genom att studera spåren av magman i berget kan vi avgöra hur vulkanen skapades och hur den såg ut, hur många magmakammare den hade och hur den fungerade. Det är vulkanforskningens motsvarighet till att studera fossil, säger Steffi Burchardt, forskare vid Institutionen för geovetenskaper.

— Det här är än så länge ett ganska försummat område inom vulkanologin. Det intressanta är att det är möjligt att med ny teknik se inte bara hur vulkanen såg ut, utan även hur den formades över tid, vilket är oerhört relevant när det gäller att förstå hur jordskorpan egentligen är uppbyggd, inte bara på Island utan även i andra områden med många aktiva vulkaner, säger Steffi Burchardt.

För mer information kontakta Steffi Burchardt, tel: 018-471 2552, 0722-003320, e-post: Steffi.Burchardt@geo.uu.se

Burchardt, S., D. C. Tanner, V. R. Troll, M. Krumbholz, and L. E. Gustafsson (2011), Three-dimensional geometry of concentric intrusive sheet swarms in the Geitafell and the Dyrfjöll volcanoes, eastern Iceland, Geochem. Geophys. Geosyst., 12, Q0AB09, doi:10.1029/2011GC003527.