Tema
Samhälle & kultur

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Samhälle & kultur” i kronologisk ordning.

Var med och studera kriser hemma − innan de ägt rum

Forskarna vid Mittuniversitetet har byggt upp ett virtuellt hem, där de i realtid kan följa hur människor agerar när olika kriser drabbar hemmavid.
− Vi söker nu personer som vill delta i experimentet. Genom att studera människor under en simulerad kris kan vi så att säga studera krisen innan den har ägt rum, säger Minna Lundgren, huvudansvarig för experimentet.

Samhälle & kultur

Blinda och seende minns på samma sätt

Kan lukter och ljud framkalla minnen på samma sätt för blinda som hos seende? Ja, enligt forskning vid Stockholms universitet. Dessutom framkallar lukter en större andel barndomsminnen än ljud. Det tyder på att synen inte spelar någon avgörande roll för hur lukt- och ljudminnen kodas in och plockas fram.

Samhälle & kultur

Idrott som medel – inte som mål

De statliga idrottsstöden Handslaget och Idrottslyftet var tänkta att skapa inkluderande former av idrott. Men ofta krockar det sociala entreprenörskapet med tävlingstanken. Bäst funkar det när idrotten inte är målet i sig, utan vägen, enligt forskning från Malmö universitet.
– Ytterst handlar det om demokrati, säger Daniel Bjärsholm.

Samhälle & kulturUtbildning & skola