Bland epor och hijabs: Ny studie om kontroversiella frågor i högstadieskolan
Elever vill ha svåra samtal i klassrummet – men lärarna tvekar. En ny avhandling från Högskolan Dalarna, “Bland epor och hijabs”, visar en klyfta mellan vad elever i årskurs nio vill diskutera och vad lärarna vågar ta upp.
Socialantropologen Karin Årman har genom observationer och intervjuer funnit att många elever efterfrågar mer utrymme för att diskutera kontroversiella frågor, medan lärarna ofta är tveksamma på grund av rädsla för konflikter, oro för att kränka någon och tidsbrist.
– Min forskning kan hjälpa skolpersonal att förstå vikten av att både vara öppna för elevernas tankar och samtidigt upprätthålla tydliga gränser, säger Karin Årman.
Avhandlingen introducerar även begreppet “radikal vuxenhet” – en ledarskapsstil där lärare är både lyhörda och tydliga. Denna balans bidrar till tryggare klassrum och bättre relationer mellan elever och lärare.
– De lärare som utvecklar radikal vuxenhet har bättre relationer med sina elever. Eleverna litar på att dessa lärare tar ansvar för undervisningen och säkerställer en trygg atmosfär i klassrummet, säger Karin Årman.
En annan central slutsats är att diskussioner fungerar bäst i en miljö med intellektuell mångfald, där olika åsikter respekteras och elever kan uttrycka sig fritt utan att bli censurerade. För att uppnå detta behövs tydliga regler och en atmosfär av ömsesidig respekt.
– Det är avgörande att kombinera tydliga regler för social samvaro med en öppenhet för olika åsikter, för att värna individers integritet och värdighet, säger Karin Årman.
Forskningen ger viktiga insikter om hur skolor kan skapa bättre förutsättningar för att hantera kontroversiella ämnen och stärker lärarnas roll i att upprätthålla ett öppet och inkluderande samtalsklimat.
Avhandlingen: Bland epor och hijabs : Kontroversiella frågor på en högstadieskola i bruksorten (diva-portal.org)
Kontakt
Karin Årman, doktorand pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna
E-post: kaa@du.se