Utbildning & skola
Hur mycket skärmtid ska barn i förskolan ha? Hur väl rustade är nyexaminerade lärare för verkligheten i skolan? Vad är grit? Och gör mobilförbud att eleverna lär sig bättre? Forskning om skola och utbildning är brett och har många dimensioner.
-
Att skapa konkurrens mellan skolor slukade tid och pengar
Forskarna trodde att det skulle ta max två år. Det tog tio. Att konkurrensutsätta den svenska gymnasieskolan på 1990-talet blev en överraskande långdragen och dyr historia, enligt en ny studie.
-
Nya lärare har för lite träning i relationer
Nyutexaminerade lärare är oftast bra på att undervisa men har fått bristfällig träning i att hantera relationer, exempelvis relationer med elevers föräldrar. Ännu fler nyblivna lärare kommer troligen att försvinna från yrket om de inte får bättre träning på denna punkt, enligt en ny...
-
Gymnasielever kan ha mått bra av distansundervisning
Gymnasieelever sökte mer sällan hjälp för psykisk ohälsa när de studerade hemma under pandemin, enligt en ny studie. – Vi tror att det kan finnas en viss grupp som mår sämre av att vara på skolan och därmed gynnades av att vara hemma, säger Helena Svaleryd, professor i nationalekonomi.
-
Nyanlända barn med kort skolbakgrund osynliggörs i skolan
Nyanlända elever i åldern 12-15 år med kort skolbakgrund får inte alltid den hjälp de behöver. Lärare tenderar att bortse från barnens begränsade utbildningsbakgrund och kan istället anse att barnen har låg kognitiv förmåga. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.
-
Intersex, asexualitet – så kan sexualundervisningen breddas
Sexualundervisningen på högstadiet behöver breddas med fler representationer av sådant som intersexuella variationer och asexualitet. Lärare behöver också välkomna och ta tillvara på oväntade kommentarer från eleverna, enligt en ny avhandling.
-
Fri lek går före undervisning i svenska förskolor
Lärande genom lek och kreativt skapande eller fokus på undervisning för att förbereda skolstarten? En avhandling har undersökt vad förskolebarn och pedagoger ägnar sig åt i tre olika länder.
-
Särskilt begåvade barn beskrivs på negativt sätt i skolan
Skolpersonal och rektorer beskriver ofta särskild begåvning hos barn utifrån svårigheter och problem – istället för att se begåvningen som en tillgång för både barnet och verksamheten. Det framgår av en ny avhandling.
-
Mer idrott i skolan ger starkare unga vuxna
Daglig fysisk aktivitet i skolan kan ge ökad benmassa, bättre kondition och starkare muskler i vuxen ålder. Det visar en studie på elever i grundskolan.