Publicera en artikel från ett pressmeddelande

Börja med att gå in på sajten och titta på vilka pressmeddelanden som kan vara intressanta att publicera:

https://www.forskning.se/pressmeddelanden/

Gå sedan in i admin-läget och välj ingången “Pressmeddelanden” i vänstermenyn. Här hittar du alla inkomna PM. De PM du vill göra om till artiklar hovrar du över och väljer “Klona till artikel”.

Längts upp till vänster under rubriken pressmeddelande finns ett fält med grön markering. Här finns länken till den klonade artikeln. Tryck på länken för att börja redigera artikeln.

Redigera i huvudtexten:

INNAN du börjar redigera MÅSTE du trycka på “Klassisk” OCH “Konvertera till block”. Om du inte trycker på båda knapparna blir hela PM:et ett enda block och går inte att redigera.

Rubrik: Ställ dig i rubriken för att redigera den.

Hitta blocken: Här hittar du information om hur du kommer åt blocken du behöver.

Ingress: Lägg till ett “Ingressblock” under rubriken. Ställ dig i slutet på rubriken och tryck “Enter”. Skriv / i det nya fältet. Du får då förslag på typ av block. Välj blocket Ingress. Gå till högermenyn under “artikel” och kopiera texten som ligger under rubriken “utdrag”. Kopiera in texten oformaterat i Ingressfältet. Ta bort eventuella koder.

Observera att du med fördel kan skriva en egen ingresstext!

Vill du vara klimatsmart bör sedlar och mynt inte användas när kaffet eller glassen ska betalas. Det bästa för miljön är digitala betalningar, visar en studie där forskare vid KTH kartlagt hur olika transaktioner påverkar klimatet.

Redigera text utanför blocken: Här hittar du information om hur du redigerar i Gutenberg

Mellanrubriker: Använd befintlig eller skriv en ny mellanrubrik. Markera texten och formatera till H2.

Lägg till block: Välj önskat block genom att trycka på plusset i vänstra övre hörnet. Välj till exempel bland bildblock, faktaruta, lista eller utvald länk.

Bilder i texten: KOLLAS!!!Bildtexten så här gör du. Det går inte att lägga in alttext. Bildtexten följer inte med in i arkivet. lägg in bilden först i mediaarkivet och tagga den. lägg in bildblock och hämta bilden från arkeivet. Ta in en

Rensa artikeln:

Ta bort onödig information. Till exempel kontaktuppgifter , informationstext om lärosätet samt hur studien är finansierad.

Gå till högermenyn för att lägga in toppbild och tagga artikeln mm.

Synlighet: Välj privat om den inte ska synas på sajten. Annars offentlig.

Publicera: Välj publiceringsdatum.

Mall: Standardmall.

URL: Du måste ändra URL:en manuellt. Kopiera rubriken och klistra in den i fältet. OBS! Ändra aldrig URL:en efter att du publicerat artikeln.

Författare: Du själv.

Kategori: Välj en kategori. Om du är osäker – se från vilken institution PM:et kommer och utgå från det. Miljö och klimat är en ämnesövergripande kategori som du kan lägga till som nummer två. Kryssa ur (okategoriserat). Lägg inte till en ny kategori!

Etikett: Tagga PM och återpublicerade artiklar med Nyhet och RSS-PM. Tagga egna artiklar med Redaktionellt och Fosenyheter. OBS! framgent kommer det vara följande etiketter: Nyhet, Egen artikel och Återpublicerad artikel.

Ämnen: Använd så få etiketter som möjligt. Skapa inga nya ämnesområden!

Utvald bild: Klicka på “Ange utvald bild”. Välj fliken “Ladda upp filer till mediebiblioteket”. Klicka på knappen “Välj filer” och lägg till önskad bild. Skriv en Alt-text som beskriver bilden för dem som inte kan se. Skriv en bildtext vid behov. Här anger vi tex fotografens namn. Skriv såhär: Bild: Per Persson. Rubrik: Döp bilden så att den kan hittas av andra användare i arkivet eller redaktörer. Tänk sökord. Om bilden redan är komprimerad trycker du på knappen “Mark as already compressed”

Utdrag: Lämnas fritt. Här hämtade du ingressen.

Rör inte: Visa relaterade artiklar, Visa senaste nytt och Visa banner nyhetsbrev ska alltid vara i kryssade.

Redigering i fälten UNDER huvudtextenXXXXXXXXX HÄR SKA DET FINNAS EN BILD PÅ HUR DET SER UT I WP INNAN MAN SPARAR (sparar du så dyker ditt namn upp igen. Ingen fara! Du kollar om det har funkat genom att titta på organisationstaggningen på startsidan. BILD

Avsändare: Välj det lärosäte som har skickat pressmeddelandet. Tex Karolinska institutet. OBS du måste klicka i rutan som ligger i fältet under avsändare.

Yoast SEO: När du vill sökmotoroptimera din artikel klickar du på knappen “Improve your post with Yoast SEO” Klicka in dig på menyn “Search apperance”. Fyll i fälten.

Publicera: Tryck på knappen “Publicera” i högra hörnet på toppmenyn.

Publicering:licera m.m.: Här hittar du information om fälten i högermenyn och längst ner på sidan