Universitetens policy kan främja entreprenörskap bland studenter – men medvetenhet räcker inte
Universiteten kan spela en viktig roll när det gäller att inspirera studenter att starta egna företag. En ny studie som publicerats i The Journal of Technology Transfer av Maria Cecilia Flores, forskare på House of Innovation, visar att när universitet aktivt kommunicerar om entreprenörskapsprogram och erbjuder utbildning om hur man startar företag, blir studenterna mer medvetna om möjligheterna och uppfattar sin omgivning som mer stödjande för entreprenörskap. Universiteten måste dock gå längre än att bara informera för att verkligen skapa nya företag – bland annat genom mentorskap, nätverkande och ekonomiskt stöd.
Universiteten är språngbrädor för studenternas entreprenörskap
På dagens snabbt föränderliga arbetsmarknad överväger många studenter entreprenörskap som en alternativ karriärväg. Universitet och högskolor förväntas i allt högre grad främja denna ambition genom att skapa en miljö som uppmuntrar till företagande. Många lärosäten erbjuder entreprenörskapskurser och inkubatorer, men deras förmåga att aktivt marknadsföra dessa resurser och göra dem tillgängliga för studenterna är mindre utforskad.
Hur proaktiv policy påverkar studenters entreprenörskap
Forskarna ville förstå hur proaktiva universitetspolicyer – särskilt genom Knowledge Transfer Offices (KTOs) – kan öka studenternas engagemang i entreprenörskap. Genom att genomföra ett RCT-experiment (Randomized Control Trial) med doktorander från ett stort italienskt universitet undersökte de om riktade insatser, såsom direkt e-post, workshops och personlig vägledning, hade någon inverkan på studenternas uppfattning om universitetets stöd för entreprenörskap.
Enligt Maria Cecilia Flores, forskare på House of Innovation, ”var en av de största utmaningarna att se till att studenterna faktiskt lade märke till och engagerade sig i den information som universitetet tillhandahöll. Med andra ord: Det räcker inte att bara ha entreprenörskapsprogram. Universiteten måste proaktivt nå ut till studenterna på ett sätt som fångar deras intresse.”
Framtiden för universitetsbaserat stöd till entreprenörskap
Denna forskning visar att universitet kan spela en avgörande roll för att främja studenters entreprenörskap – men passivt stöd är inte tillräckligt. För att maximera effekten bör universiteten fokusera på interaktivt engagemang genom att använda sociala medier, personliga möten och betrodda professorer som ambassadörer för entreprenörskapsprogram. Framtida studier bör undersöka hur universiteten kan gå längre än att skapa medvetenhet och uppmuntra till att faktiskt starta företag, kanske genom starkare mentorskapsprogram, nätverksmöjligheter eller ekonomiska incitament.
Viktiga forskningsresultat
- Ökad medvetenhet om entreprenörskapsprogram: Studenter som fick direkt kommunikation från universitetets KTO var betydligt mer medvetna om det tillgängliga stödet för nystartade företag.
- Förbättrad uppfattning om universitetets entreprenörsmiljö: De som deltog i programmet upplevde sitt universitet som mer stödjande för entreprenörskap jämfört med studenter som inte deltog i initiativet.
- Begränsad inverkan på det faktiska deltagandet i nystartade företag: Även om medvetenheten och uppfattningen förbättrades, visade studien att kommunikationsinsatserna inte i sig ökade studenternas direkta engagemang i att starta företag.
Kontakt: Maria Cecilia Flores, House of Innovation vid Handelshögskolan i Stockholm.
Maria.Cecilia.Flores@hhs.se