När AI kliver in i klassrummet – EU satsar på morgondagens lärare
Hur påverkar artificiell intelligens lärarrollen och undervisningen i Europas skolor? I takt med att AI-teknik vävs in i allt fler delar av samhället ställs nya krav på både lärare och lärarutbildningar. Nu deltar forskare från Umeå universitet i ett internationellt EU-projekt som ska rusta framtidens pedagoger med både teknisk och pedagogisk kompetens.
Projektet som finansieras med närmare 16 miljoner kronor från EU-kommissionens satsning, Erasmus+ Teacher Academies samlar forskare, skolpraktiker, lärarutbildare och andra partners från sju europeiska länder i ett gemensamt samarbete. Syftet är att skapa starkare band mellan akademisk kunskap och skolans praktik, och ge utbildningssystemen bättre verktyg att hantera AI:s möjligheter och risker.
Satsningen leds vid Humboldt-Universität zu Berlin. Från Umeå universitet deltar Alex Örtegren, doktorand, och Maria Rönnlund, professor, båda vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet.
AI ritar om kartan för undervisning
I takt med att AI-tekniken blir allt viktigare i samhälle och utbildning, växer behovet av att förankra skolans praktik i aktuell forskning. Både när det handlar om AI som ett undervisningsinnehåll och som ett pedagogiskt verktyg. För att möta denna utveckling lyfter EU-projektet fram vikten av ett nära samspel mellan akademisk kunskap och pedagogisk praktik.
När frågor om textgenerering, aktörskap och bedömning ställs på sin spets i klassrummen krävs en kunskapsbas där teori och praktik informerar varandra. Just denna växelverkan står i centrum för det europeiska samarbetet. Genom att sammanföra erfarenheter från både skolor och universitet bidrar projektet till att utveckla en systematisk, relevant och professionellt förankrad förståelse för AI:s betydelse för läraryrket och lärarutbildningen i Europa.
– Tillsammans kan vi lära av olika perspektiv på vilken betydelse AI får för läraryrket och lärarutbildningen i europeisk kontext, säger Alex Örtegren.
Fakta: Erasmus+ Teacher Academy-projekt
Deltagare: Alex Örtegren, doktorand, och Maria Rönnlund, professor, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet.
Projekt: Treårigt Erasmus+ Teacher Academy-projekt om pedagogiska praktiker kopplade till AI.
Syfte: Stärka kopplingen mellan lärarutbildning och yrkespraktik i en tid av ökande AI-användning i samhället.
Samordnare: Humboldt-Universität zu Berlin.
Övriga deltagare:Universitet och skolor i Portugal, Italien, Österrike, Finland, Lettland och Tyskland, inklusive Deutsches Forschungszentrum für Künstliche Intelligenz.
Projektperiod: 1 april 2025 – 31 mars 2028.
Kontakt
Alex Örtegren
alex.ortegren@umu.se
090-786 74 72