Motiverande samtal kan stärka lärares relationella arbete
I dagens skola finns det många utmaningar för en lärare. Inte minst när det kommer till relationsbyggande med elever och vårdnadshavare. Martina Jordan, ny doktor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet har kikat närmare på att använda samtalsmetoden Motiverande samtal (MI) i skolmiljö, och hur MI kan tillämpas för att stärka lärares självtillit i utmaningar med att bygga relationer samt underlätta för samarbete kring förändringar i positiv riktning.
Avhandlingens resultat visar att MI är användbart i många olika situationer; i relationsskapandet med elever, i utvecklingssamtal, i konflikthantering, i samtal med vårdnadshavare samt i bemötande av utåtagerande elever.
– Resultaten visar att MI är ett konkret och hjälpsamt verktyg i det relationella arbetet i skolan. Avhandlingen visar även att MI-utbildning kan öka lärares självtillit när det gäller att engagera elever och hantera olika klassrumssituationer.
Läs avhandlingen Motiverande samtal som relationellt verktyg för lärare i grundskolan
Kontakt:
Martina Jordan, doktor i pedagogiskt arbete, 073-301 77 71, martina.jordan@kau.se