8 september 2025
Linnéuniversitetet

Lärares arbete med elevers hälsa är viktigt – men riktlinjerna oklara

Hälsa och lärande hör ihop, och lärare har stor betydelse för hur elever mår. Men oklara riktlinjer och policydokument gör lärarnas roll i elevhälsoarbetet otydlig och öppnar för stora lokala variationer. Det visar Zofia Hammerins forskning.

Lärare har under senare år fått en alltmer central roll i arbetet med elevers hälsa. Riktlinjerna kring detta arbete är dock bristfälliga, vilket kan leda till stress och svårigheter i samarbetet med andra skolanställda. Den nya forskningen visar att lärares hälsofrämjande arbete till stor del blir flytande och osynligt.

– Nuvarande nationella riktlinjer och policydokument är oklara. Det sätter lärare i en osäker position där rollen är oklar och outtalad, säger Zofia Hammerin.

Hur beskriver då lärarna själva sitt arbete med elevhälsa? I intervjuerna med lärare framkommer två övergripande teman: att skapa goda relationer och att hjälpa eleverna att lyckas i skolan. Det bekräftas också av de gymnasieelever hon talat med.

Zofia hoppas att avhandlingen kan vara till hjälp för de som skapar policyer och önskar tydliggöra lärarens roll i arbetet med elevhälsa.

– Så som lärares elevhälsoarbete presenteras i min avhandling, inbegriper det kompetenser som de flesta lärare besitter. Får de ett tydligt område att arbeta med, kan det minska risken för slitningar mellan olika yrkesgrupper och i förlängningen leda till bättre hälsa för eleverna, säger Zofia Hammerin.

För att undersöka hur lärares arbete med elevhälsa beskrivs och upplevs i praktiken har hon i sin avhandling i pedagogik gått igenom lokala elevhälsoplaner samt intervjuat lärare, elever, personal inom elevhälsan och rektorer.

Mer information

Läs en längre nyhet om Lärares arbete med elevers hälsa är viktigt – men riktlinjerna oklara.

Avhandlingen: Elevhälsoarbete som pedagogisk praktik: Kvalitativa studier om lärares arbete med elevers hälsa i gymnasieskolan

Fler relevanta nyheter:
Så tycker gymnasieelever om lärarnas roll för elevers hälsa
Så upplever gymnasielärare sitt arbete med elevhälsa
Viktigt ha med lärarna i arbetet med elevhälsa

Kontakt

Zofia Hammerin, forskare, zofia.hammerin@lnu.se, 0470-76 72 55
Annika Sand, kommunikatör, annika.sand@lnu.se, 076-830 01 05