29 oktober 2025
Skolforskningsinstitutet

Kontroversiella frågor

Idag publicerar vi en forskningssammanställning om undervisning i religionskunskap. Religionskunskap är ett ämne där elever möter frågor om tro, livsåskådning och värderingar – frågor som ibland väcker starka känslor.

Forskningssammanställningen visar hur lärare kan arbeta didaktiskt för att hantera de svåra frågor som uppstår och samtidigt stärka elevernas förståelse och demokratiska kompetens.

I forskningsresultatet identifieras fem teman för hur lärare kan hantera kontroversiella frågor i religionskunskapsundervisningen:

  • relatera till sammanhanget
  • växla mellan perspektiv
  • navigera mellan öppenhet och normativitet
  • strukturera samtal
  • dramatisera kontroverser.

Resultaten visar att lärares vägval inom dessa teman påverkar elevernas lärande och deras förståelse för kontroversiella frågor.

– Om vi undviker svåra och kontroversiella frågor lämnar vi ofta eleverna ensamma med att söka svar i mer polariserade miljöer, som till exempel i sociala medier. Undervisningen i skolan måste ge elever verktyg att förstå och diskutera komplexa frågor kring religion och livsåskådning på ett respektfullt sätt, säger Pontus Wallin, forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet.

Det kan vara svårt att undervisa om frågor som blir kontroversiella i klassrummet och lärare vittnar om att de behöver tillgång till forskning om hur undervisningen kan utformas för att hantera dessa situationer. Lärarens vägval i undervisningen blir därför centrala för att främja öppenhet, respekt och tydlighet.

– Lärare behöver stöd från forskning för att kunna navigera i dessa situationer utan att känna sig ensamma i klassrummet, därför är vi glada att kunna presentera den här forskningssammanställningen, säger Skolforskningsinstitutets direktör Christina Månberg.

Kontroversiella frågor i religionskunskap – lärares handlingsalternativ i undervisningen finns att läsa och ladda ner i fulltext i pdf-format på vår webbplats.

Där finns även ett informationsblad och en sammanfattning av resultaten. På webbplatsen skolforskningsportalen.se finns ytterligare material som kan inspirera till att använda våra forskningssammanställningar.

_____________________________________________________________________________ Skolforskningsinstitutet verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund.