Delaktighet är en bärande princip
Elevers delaktighet och lärande formas i hög grad av hur kommunikationen och interaktionen utformas i klassrummet. Genom en medveten utveckling av undervisningsprocessen kan eleverna ges bättre förutsättningar för både aktivt deltagande och fördjupat lärande.
Ny forskningssammanställning om undervisning med elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF)
Utifrån de utvecklingsmöjligheter som finns i interaktionen och kommunikationen – och som lyfts fram i forskningssammanställningen – blir det tydligt att det inte enbart är lärarens metodval eller organisatoriska ramar som möjliggör elevers delaktighet och lärande. Resultaten pekar på betydelsen av:
- kommunikationsmönstren i undervisningen – en balanserad växling mellan att leda och att lyssna
- lärarens lyhördhet och förmåga att komma i samklang med eleverna
- lärarens didaktiska handlingskompetens – att balansera mellan struktur och flexibilitet.
– Undervisningen för elever med intellektuell funktionsnedsättning handlar inte bara om kunskap i ämnen och ämnesområden, utan också om att skapa förutsättningar för självständighet, socialt samspel och delaktighet. När delaktighet blir en bärande princip i undervisningen stärks både lärandet och elevernas möjligheter att växa in i rollen som aktiva medborgare, säger Karolina Fredriksson Erson, forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet.
I forskningssammanställningen erbjuds lärare kunskap i form av begrepp, resonemang och konkreta undervisningsstrategier som kan stödja arbetet med att analysera, förstå och vid behov utveckla undervisningen.
– I vår forskningssammanställning visar vi hur detta kan göras – och varför sättet att göra det på verkligen gör skillnad, säger Karolina Fredriksson Erson.
Läs mer
Undervisning med elever med IF – delaktighet och lärande, finns att läsa och ladda ner i fulltext i pdf-format på vår webbplats. Där finns även ett informationsblad och en sammanfattning av resultaten.
På webbplatsen skolforskningsportalen.se finns ytterligare material som kan inspirera till att använda våra forskningssammanställningar.
__________________________________________________________________________
Skolforskningsinstitutet verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund.