Bidragsbeslut – forskningsbidrag till praktiknära skolforskning
Skolforskningsinstitutet har beslutat att bevilja åtta projekt bidrag för praktiknära skolforskning. Projekten får dela på sammantaget drygt 35 miljoner kronor över en treårsperiod.
Projekten kommer att genomföras i förskoleklass, fritidshem, grundskola, gymnasieskolan samt kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare. – Årets utlysning resulterar i projekt inom flera angelägna områden, säger Skolforskningsinstitutets forskningssekreterare Maria Bergman.
Projekt som har beviljats forskningsbidrag
Fysisk aktivitet som stöd för lärande och psykisk hälsa för elever i resursskolor – en praktiknära studie i samverkan med skolor Projektledare: Susanne Andermo, Karolinska Institutet
Förstå, påverka och förändra: Ekonomiundervisning för framtidens medborgare Projektledare: Mattias Björklund, Stockholms universitet
Kollektiva reflektioner kring multiplikativa relationer (KROM) – ett förebyggande perspektiv i de tidiga skolåren Projektledare: Helena Eriksson, Stockholms universitet
Vilja välja läsning. Kompletterande läsundervisning för fler fritidsläsande elever Projektledare: Anna Martín-Bylund, Linköpings universitet
Evidensbaserad läsundervisning under de första skolåren Projektledare: Camilla Nilvius, Linnéuniversitetet
Implementering av samundervisning i Sverige: Klassrumsbaserad samverkan mellan klasslärare och speciallärare för att främja elevers lärande och delaktighet Projektledare: David Paulsrud, Uppsala universitet
Kritiskt medborgarkunnande: tillit och demokrati i samhällskunskapsundervisning på yrkes- och högskoleförberedande program Projektledare: Johan Sandahl, Stockholms universitet
Svenska i vardagen: en intervention på sfi (SIV) Projektledare: Frida Splendido, Lunds universitet
Beslutet om forskningsfinansiering har också publicerats på Skolforskningsinstitutets webbplats. Samtliga sökande får besked via kontot i ansökningssystemet Prisma inom ett par veckor.
__________________________________________________________________________ Skolforskningsinstitutet verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund.