Tema
Hälsa & medicin

Forskning.se belyser regelbundet aktuella ämnen ur ett forskningsperspektiv. Här har vi samlat alla artiklar inom ämnet ”Hälsa & medicin” i kronologisk ordning.

Dödliga protein-lipidkomplex styr cellens öde

Oxidativ stress i celler är en av de starkaste stimulis för att trigga programmerad celldöd. Ofta betraktas lipider och biomembran enbart som byggstenar, men de kan i själva verket väsentligt påverka starten av programmerad celldöd och aktiviteten hos celldödsverkställande proteiner, visar forskning från Umeå universitet.

Hälsa & medicin

Tandlossning bedöms olika inför behandling

Behandling vid tandlossning behöver anpassas efter individen mycket oftare än vad som görs idag. Dessutom behöver definitionen av vad som är friskt och vad som är sjukt bli tydligare. Det visar Aleksandar Milosavljevic i en ny avhandling där han undersökt hur tandvården bedömer och behandlar patienter med tandlossningssjukdomar.

Hälsa & medicin

Litet protein visar på nytt sätt att bromsa cancerutveckling

En strategi för cancerbehandling är att hämma utvecklingen av blodkärl i tumören. Forskare från Uppsala universitet visar i en ny studie hur ett visst protein, CD93, interagerar med det nätverk av proteiner som behövs för att tumörblodkärlen ska byggas upp. Blockering av denna interaktion skulle kunna användas för att hindra blodkärlsutvecklingen och bromsa cancern.

Hälsa & medicin