FAQ för kommunikatörer

Här samlar vi tips och information om tjänsten.

Om ditt användarkonto

Vi granskar ansökningar om användarkonton för att vara säkra på att det är kommunikatörer på våra medlemsorganisationer som ansöker.

Vi granskar även ansökningar om journalistkonton för att säkerställa att den som söker arbetar som eller utbildar sig till journalist.

När du svarar på en journalistfråga infogas dina kontaktuppgifter automatiskt. Många journalister uppskattar att kunna lyfta luren och kontakta dig direkt.

Du kan själv be om ett nytt lösenord vid inloggningsrutan.

Om du stöter på problem är du välkommen att kontakta oss på journalist@forskning.se

Det är bra om du gör det. Det görs enkelt med ett klick på en länk på din kontosida.

Om du inte själv raderar kontot kommer det att raderas efter 24 månader utan aktivitet.

I samband med att ditt konto raderas försvinner även dina personuppgifter.

Om frågetjänsten

Ja! Alla som har ett kommunikatörskonto på tjänsten får vårt e-postutskick. Det brukar komma en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen, varje vardag.

I utskicket lyfter vi nya frågor, frågor med kort deadline, frågor som kan få fler svar etc. Vi har med länkar till frågorna men sedan behöver du logga in på tjänsten för att svara på dem.

Den journalist som ställt frågan och kommunikatörerna från din organisation.

Övriga kommunikatörer kan endast se antalet svar på en fråga, inte innehållet i svaren.

De svar du lämnat till journalister kopplas till din organisation så att dina kollegor fortfarande har tillgång till dem.

Om pressmeddelanden

I och med medlemskapet på forskning.se har du kostnadsfri tillgång till den brittiska tjänsten AlphaGalileo och tyska IDW där ditt pressmeddelande kan nå en internationell publik.

Du publicerar själv ditt pressmeddelande på AlphaGalileo, med hjälp av inloggningsuppgifter som tillhör din organisation. Vill du sprida ett engelskt pressmeddelande till IDW behöver du mejla det till oss på journalist@forskning.se.

Om din organisation använder Cision eller Mynewsdesk publiceras pressmeddelandena automatiskt på forskning.se. Pressmeddelandena hämtas från Mynewsdesk och Cision en gång i timmen så därför kan det dröja lite innan de dyker upp hos oss.

I dagsläget finns inte automatisk koppling till andra presstjänster.

I nuläget är detta inte möjligt. Men inom kort kommer en funktion för detta! Fram tills dess mejlar du dina ändringar till oss på journalist@forskning.se så fixar vi det!

Du kan publicera sådant som rör forskning. Tänk gärna på att journalister ofta letar nyheter kring forskningsresultat; pressmeddelanden om forskningsanslag, nya lokaler, utbildningar eller utmärkelser (om de inte är väldigt prestigefyllda) lockar få journalister.

Forskning.se är en viktig kanal för att sprida svensk forskning. Genom att publicera era pressmeddelanden på forskning.se når ni journalister och ökar chansen att forskningsresultaten tas upp i media. Vi publicerar också era pressmeddelanden på X (före detta Twitter) eftersom det är en kanal som många journalister använder för sin nyhetsbevakning.

När ett pressmeddelande publiceras ökar också möjligheten att det plockas upp av redaktionen och omarbetas till en nyhetsartikel på den del av forskning.se som vänder sig till allmänheten. Därmed kan forskningen nå ut till en ännu bredare publik.

Redaktionen gör en nyhetsvärdering utifrån allmänintresse när den väljer vilka pressmeddelanden som ska bli nyhetsartiklar på den del av forskning.se som vänder sig till allmänheten.

Om din organisation byter till Cision eller Mynewsdesk behöver vi veta vilket ”source name” din organisation får hos leverantören. Meddela oss på journalist@forskning.se och uppge från vilket datum ändringen gäller. Om din organisation byter till en annan tjänst än Cision eller Mynewsdesk måste du fortsättningsvis publicera pressmeddelanden manuellt.

Att utveckla och underhålla automatiska publiceringsflöden är kostsamt. Vi valde därför de två presstjänster som flest organisationer i vårt nätverk använder. I framtiden hoppas vi kunna erbjuda samarbeten med fler presstjänster.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera