Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet och ska öka konkurrenskraften hos forskare och företag i Sverige. Boken är ett försök att samla artiklar om genus och innovation och den lanseras i samband med att Vinnova diskuterar resultaten av Forskning och utvecklingsarbetets satsning TIGER – Tillämpad genusforskning för starka forsknings- och innovationsmiljöer.
– Boken och konferensen lyfter båda vikten av genusmedvetenhet om innovation ska bli mer än bara ord för en liten manlig elit, säger Gun Hedlund, docent i statskunskap vid Örebro universitet.
Skapa bättre möjligheter för företagande kvinnor
Mona Hedfeldt, forskare i kulturgeografi, och Gun Hedlund jämför hur två svenska län, Jönköpings län och Jämtlands län, arbetar med regionala strukturfondspartnerskap, som fördelar pengar från EU:s regionala utvecklingsfond och driver det regionala utvecklingsarbetet runt om i landet. Under perioden 2007-2013 fördelas 14 miljarder via de oftast okända strukturfondspartnerskapen.
Det finns flera likheter men också stora skillnader mellan länen. Jämtlands län har fler kvinnor i ledande positioner än Jönköpings län. Samtidigt finns det i stort sett ingen kontakt mellan kvinnor inom politiken och kvinnor i näringslivet i Jämtland.
– När vi undersökte deltagandet i dessa partnerskap och omkringliggande nätverk visade det sig att det överhuvudtaget är sällan kvinnor från näringslivet är inblandade i referensgrupper eller planering av strukturfondsprojekt, som ska skapa bättre möjligheter för innovation och företagande kvinnor, säger Mona Hedfeldt.
De sociala nätverken viktigare än förväntat
– Dessutom spelar de sociala nätverken en viktigare roll än vi hade förväntat oss. Sverige är ett av världens mest jämställda länder inom politiken men de informella nätverken präglas av en manlig elit. Flera kvinnor pekade på att till exempel Rotary klubbar spelade en viktig roll för få tillgång till information. Trots detta valde de att inte gå med – både av principiella skäl men också med anledning av att det upplevdes som en manlig, hierarkisk arena, säger Gun Hedlund.
– Så även om de formella strukturerna har en jämn könsfördelning så räcker inte det om kvinnor står utanför inflytelserika nätverk. Det är viktigt att kvinnor i politik och näringsliv hittar sätt att bygga informella nätverk på som gör att de kan ha inflytande över hur prioriteringsbeslut sker vid innovationssatsningar, säger Gun Hedlund.
KONTAKT
Gun Hedlund: 073-740 91 92
Mona Hedfeldt: 073-7164040
Hur skulle de kostnader som rundvirkestransporter med lastbil ger upphov till påverkas om fordonens totalvikt tilläts öka från 60 till 90 ton och samtidigt få en tillåten maxlängd på 30 meter? Denna fråga analyseras i VTI rapport 758.
Resultaten av scenarioanalyser visar att den totala samhällsekonomiska kostnaden kan sänkas om de större fordonens kapacitet utnyttjas väl och transportupplägg, rutter med mera inte påverkas på något kostnadsdrivande sätt. De företagsekonomiska kostnaderna är de tyngst vägande i kalkylen följda av koldioxidutsläpp, utsläpp av kväveoxid, trafiksäkerhet och vägslitage. Emissioner av partiklar, svaveldioxid, kolväten samt buller bidrar i mindre grad till den totala samhällsekonomiska kilometerkostnaden.
Analysen har gjorts på två sätt. Först redovisas genomsnittliga kostnader per fordonskilometer för olika fordonsstorlekar. Detta ger en bra översikt men tar inte hänsyn till den variation som kan förekomma och visar inte heller hur trafikarbetet påverkas av att större fordon tillåts. Dessutom görs en kalkyl som utgår från scenarier om hur mycket trafikarbetet skulle påverkas om större fordon tilläts.
För att analysera hur transporterna av rundvirke genomförs i olika scenarier används den svenska godstransportmodellen Samgods. Flödesberäkningar från denna används därefter tillsammans med uppgifter från Nationella vägdatabasen (NVDB) för att beräkna samhällsekonomiska kostnader. Dessa beräkningar tar hänsyn till vägtyp och andra lokala förutsättningar och fångar därmed upp den variation i samhällsekonomiska kostnader som finns. Beräkningarna sammanfattas med den totala kostnaden för att transportera rundvirke med lastbil i Sverige under ett år.
Ett fordon med 90 tons totalvikt lastar 52 procent mer än motsvarande 60-tonsfordon, vilket innebär att det rent teoretiskt finns möjlighet att minska trafikarbetet med cirka 34 procent. Kostnaden per fordonskilometer, inklusive kostnader som egentligen är tidsberoende, ökar på en genomsnittlig väg med 22 procent om man använder 90-tonsfordon istället för 60-tonsfordon. I scenarioanalysen ersätts 60-tonsfordon med fordon som klarar 90 tons totalvikt i alla rundvirkestransporter på väg. Om ingen hänsyn tas till begränsande broar ger detta en samhällsekonomisk kostnadssänkning på 163 miljoner årligen. Då ingår dock inte kostnaden för bärighetsåtgärder på broar. Om vissa broar är spärrade för trafik med 90-tonsfordon är det inte generellt lönsamt att ersätta 60-tonsfordon.
KONTAKT OCH INFORMATION
Mattias Haraldsson
Telefon: +46 8 555 770 31
Mobiltelefon: +46 73 366 59 56
E-post: mattias.haraldsson@vti.se
VTI rapport 758
Det har forskare vid Uppsala universitet och KI sett i en ny studie. De nya forskningsresultaten publiceras idag online i tidskriften BMJ.
Bipolär sjukdom (tidigare kallat manodepressiv sjukdom) är ett svårt livslångt, episodiskt förlöpande tillstånd som karakteriseras av kraftiga svängningar av grundstämningen i humöret. Stämningsstabiliserande behandling med läkemedel såsom litium, antipsykotiska och vissa antiepileptiska läkemedel kan behandla och förebygga depressioner och manier.
Tidigare studier har kopplat samman användning av stämningsstabiliserande läkemedel med komplikationer vid graviditet, men effekterna av obehandlad bipolär sjukdom under graviditet i stort sett okända. Därför har forskare från Uppsala universitet och Karolinska sjukhuset studerat risken för negativa graviditets- och födelseutfall för både behandlade och obehandlade mödrar med bipolär sjukdom.
Genom att samköra tre nationella hälsoregister identifierades 320 mödrar med behandlad bipolär sjukdom och 554 obehandlade mödrar. Dessa två grupper jämfördes sedan var för sig med alla andra mödrar som födde barn under samma tidsperiod (331 263 stycken) från och med juli 2005 till och med december 2009. Resultaten justerades för flera faktorer som skulle kunna störa tolkningen, så som moderns ålder, längd, rökning, samboende samt diagnos för beroende av alkohol eller andra substanser.
Mödrar med bipolär sjukdom var oftare än andra mödrar rökare, överviktiga och hade i större utsträckning en alkohol- eller substansberoendediagnos. Både behandlade och obehandlade mödrar med bipolär sjukdom fick oftare förlösas med kejsarsnitt, sugklocka eller tång. Det var också vanligare att mödrar med bipolär sjukdom inte hade en spontan start av förlossningen (dvs blev igångsatta eller kejsarsnitt). Båda gruppernas barn hade också 50 procent ökad risk att födas för tidigt. Barn till de obehandlade mödrarna hade också större sannolikhet att födas med litet skallomfång och att drabbas av episoder med låg blodsockernivåer efter födseln (neonatal hypoglykemi).
– Den stämningsstabiliserande behandlingen är alltså troligen inte den enda anledningen till de komplikationer vid graviditet och födsel som tidigare observerats vid bipolär sjukdom, säger Robert Bodén, överläkare i psykiatri och forskare vid Uppsala universitet och KI och ansvarig för studien.
KONTAKT OCH INFORMATION
För mer information kontakta Robert Bodén, e-post: robert.boden@neuro.uu.se
Bodén, R. et al (2012) Risks of adverse pregnancy and birth outcomes in women treated or not treated with mood stabilisers for bipolar disorder: population based cohort study, BMJ 2012;345:e7085 doi: 10.1136/bmj.e7085
Totalt i landet avsätter Cancerfonden för första gången mer än 400 miljoner kronor till svensk cancerforskning, en ökning med nio miljoner sedan föregående år. Fonden fortsätter att vara den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning.
I Umeå får 10 forskare ett rekommenderat projektanslag på totalt 19 950 000 kronor för 2013–2015. Stora individuella anslag får molekylärbiologen Thomas Grundström med totalt 3 750 000 kronor under perioden samt onkologerna Beatrice Melin och Anders Widmark med vardera totalt 3 000 000 kronor. Dessutom tilldelas en Umeåforskare, Pernilla Wikström, ett anslag till en planeringsgrupp för svensk prostatacancerforskning.
Projektanslag
Alfabetisk lista över mottagarna vid Umeå universitet. (Fonden beslutar om tilldelningen för 2013 och rekommenderar beloppen för 2014 och ev. 2015.)
Anna Arnqvist, Institutionen för medicinsk kemi och biofysik: Helicobacter pylori: Regleringsmekanismer som styr uttryck av vidhäftningsproteiner och deras roll för utveckling av magcancer samt molekylära mekanismer för överföring av onkoproteiner via H. pylori-vesiklar. 500 000 kronor 2013; rek. 500 000 kronor vardera 2014 och 2015.
Thomas Grundström, Institutionen för molekylärbiologi: Kontroll av mutagenessystemet. 1 250 000 kronor 2013; rek. 1 250 000 kronor vardera 2014 och 2015.
Bengt Hallberg, Institutionen för molekylärbiologi: Reglering av ALK-RTK-medierad signalkaskad i mammaliesystem. 800 000 kronor 2013; rek. 800 000 kronor vardera 2014 och 2015.
Håkan Jonsson, Institutionen för strålningsvetenskaper, onkologi:
Utvärdering av mammografiscreening för kvinnor i ålder 70-74 år med avseende på bröstcancerdödlighet. 500 000 kronor 2013.
Anne Larsson Strömvall, Institutionen för strålningsvetenskaper/Umeå centrum för funktionell hjärnavbildning (UFBI): Optimering av korrektioner för dynamisk PET för hybrid PET/MR-utrustning. 400 000 kronor 2013; rek. 400 000 kronor vardera 2014 och 2015.
Richard Lundmark, Institutionen för medicinsk kemi och biofysik: Endocytos och dess inverkan på cellers rörelse. 500 000 kronor 2013; rek. 500 000 kronor 2014.
Beatrice Melin (f.d. Malmer), Institutionen för strålningsvetenskaper:Molekylärepidemiologiska studier av hjärntumörer. 1 000 000 kronor 2013; rek. 1 000 000 kronor vardera 2014 och 2015.
Ruth Palmer, Institutionen för molekylärbiologi: Signalöverföringsmekanismer av tyrosine kinase-receptorn ALK och dess kontroll av tillväxt i Drosophila melanogaster. 800 000 kronor 2013; rek. 800 000 kronor vardera 2014 och 2015.
Anders Widmark, Institutionen för strålningsvetenskaper, onkologi: Lokaliserad prostatacancer (LPC)- Strålningens effektivitet, biverkningar och livskvalitet samt prostatacancermetastaser – etablering, tillväxt och prediktion av skelettmetastaser vid prostatacancer. 1 000 000 kronor 2013; rek. 1 000 000 kronor vardera 2014 och 2015.
Björn Zackrisson, Institutionen för strålningsvetenskaper, onkologi: Accelererad strålbehandling vid skivepitelcancer i huvud-halsområdet, två randomiserade, kliniska studier samt studier av tidig responsutvärdering för adaptiv strålterapi. 600 000 kronor 2013; rek. 600 000 kronor 2014.
Planeringsgrupp
Pernilla Wikström, Institutionen för medicinsk biovetenskap, patologi:Prostatacancerforskning i Sverige. 100 000 kronor 2013, rek. 100 000 kronor vardera 2014 och 2015.
Lerums-baserade företaget Clean Motion utvecklar ett trehjuligt elfordon för stadsmiljö. Hittills rullar tio demonstrationsfordon i ett antal svenska kommuner. Till nästa generation av fordonet ska karossen utvecklas, i samarbete med bland annat forskare vid KTH.
– Den stora utmaningen för oss är att få ner arbetstiden och materialkostnaden i karossen, samtidigt som den måste vara lätt, säger Göran Folkesson, vd för Clean Motion.
För att minimera energianvändningen under körning är det viktigt att hålla nere vikten. Därför har man valt att tillverka karossen av glasfiberförstärkt plast. Materialet används främst inom flyg- och båtindustrin. Att anpassa för fordonstillverkning kräver delvis nya produktionsmetoder, berättar Göran Folkesson.
Fokus på karossens hela livscykel
En annan utmaning med projektet är att göra karossen återvinningsbar. En röd tråd i projektet är att se till hela karossens livscykel, konstaterar Göran Folkesson. Exempelvis kan en utformning av karossen ge bra egenskaper för att köra elfordonet, men ändå bli svår att återvinna.
– Vi försöker hitta en utformning på karossen som ger den lägsta miljöbelastningen totalt under produktion, användning och återvinning, säger Göran Folkesson.
Projektet vid Clean Motion ingår i satsningen Mistra Innovation, som har ett något annorlunda upplägg än Mistras övriga forskningsprogram. Stödet riktas till småföretag som, i samarbete med akademiska partner, ska utveckla kommersialiserbara produkter.
Full fart även i övriga projekt
Av 43 ansökningar i en första utlysning inom Mistra Innovation valdes förra hösten sex projekt ut – som totalt har fått dela på 20 miljoner kronor. Samtliga projekt är nu i gång, konstaterar programchefen för Mistra Innovation Lars Frenning.
– Alla avtal är skrivna och de sex projekten rullar nu på med god fart, säger programchef Lars Frenning, som löpande håller kontakt med alla inblandade och även hunnit med att personligen besöka företagen.
I mitten av november samlas samtliga deltagare i Mistra Innovation för en resultatdag. Liknande träffar kommer sedan att anordnas årligen, berättar Lars Frenning – ”det finns mycket att lära av varandras projekt”.
För små och medelstora företag som vill utveckla miljöanpassade produkter kommer en ny chans att medverka i Mistra Innovation. I januari nästa år sker en andra utlysning. Sommaren 2013 fattas beslut om vilka ytterligare projekt som beviljas stöd.
KONTAKT
Lars Frenning, programchef Mistra Innovation, Chalmers tekniska högskola 070-243 04 06, lars.frenning at chalmers.se
Malin Lindgren, kommunikationsansvarig Mistra, 0761123700, malin.lindgren@mistra.org
En forskargrupp vid Umeå universitet har fått 2 miljoner kronor från den statliga innovationsmyndigheten Vinnova för att kommersialisera och vidareutveckla ett nytt läkemedel mot hjärt-kärlsjukdom.
– Det är en stämpel på att det vi gör är av vetenskapligt hög kvalitet och en bekräftelse på hur angeläget detta område är. Även om vi kan komma åt de vanliga riskfaktorerna med dagens läkemedel kvarstår en betydande risk för att drabbas av hjärt-kärlsjukdom. Den risken vill vi minska och det kan i realiteten betyda en förbättrad livssituation för miljontals människor, säger huvudsökanden Stefan K. Nilsson vid Institutionen för medicinsk biovetenskap.
Hjärt-kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och i världen. Även om behandlingen har förbättrats avsevärt de senaste decennierna kan inte mer än var fjärde hjärtattack förhindras. Umeåforskarna har i samverkan tagit fram nya substanser för att påverka två typer av blodfetter, triglycerider och HDL, som dagens behandling inte kommer åt på ett tillfredsställande sätt. Triglyceridvärdet är ofta högt hos högriskpatienter medan HDL-värdet, det ”goda” kolesterolet, ofta är för lågt.
Forskarlaget har visat att medlet faktiskt påverkar blodfetterna på önskat sätt. Nästa steg är att i experimentella djurmodeller studera om förändringen av blodfetternas profil också avspeglar sig i sjukdomsutvecklingen.
Förutom Stefan K. Nilsson ingår professorerna Mikael Elofsson, Kemiska institutionen, och Gunilla Olivecrona, Institutionen för medicinsk biovetenskap, i den tvärvetenskapliga forskargruppen.
KONTAKT
Stefan K Nilsson, Institutionen för medicinsk biovetenskap, enheten för fysiologisk kemi, Umeå universitet,
mobil 070-5781768
e-post stefan.nilsson@medbio.umu.se
Forskningsprojektet ”Alternativ till Khomeinis teokrati: Auktoritetsförhandlingar inom samtida Shiamuslimsk tanke och praktik” har beviljats 8,2 miljoner av Vetenskapsrådet. Projektet leds av David Thurfjell, docent i religionsvetenskap vid Södertörns högskola.
Omkring 40% av Mellanösterns muslimer tillhör den shiitiska grenen av islam. Shiiter utgör majoriteten av befolkningen i Iran, Irak, Bahrain och Azerbaijan samt är betydande minoriteter i bland annat Libanon och Saudiarabien.
Invasionen av Irak, den arabiska våren och inrikespolitiska spänningar i Iran har under de senaste åren lett till stora förändringar inom shiitisk islam. Ayatollah Khomeinis tolkning av denna religion, som ligger till grund för statsskicket i Iran, diskuteras och utmanas nu både av rättslärda och av vanligt folk. Den mest avgörande frågan i dessa diskussioner handlar om religiös auktoritet: vilken roll bör de rättslärda ha i samhället? Hur vet man vilken religiösa auktoritet som är legitim? Resultatet av dessa diskussioner kommer vara av avgörande betydelse, inte bara för shiaislam som religion, utan också för den politiska utvecklingen i de samhällen där shiamuslimer lever.
I projektet studeras den teologiska eliten och synen på auktoritet bland vanliga shiamuslimer. Det görs också ett etnografiskt och intervjubaserat närstudium av levd shiaislam på gräsrotsnivå. Resultatet från de tre delarna kommer sedan att jämföras med varandra för att ge en sammanhållen beskrivning och teori kring utvecklingar i fråga om synen på auktoritet inom shiaislam.
KONTAKT
David Thurfjell
david.thurfjell@sh.se
070-938 45 21
Förarstödssystem som adaptiv farthållare, kollisionsvarnare, dödavinkelvarnare och avåkningsvarnare blir allt vanligare i våra bilar. En studie ledd av forskare på VTI visar dock att det finns både kunskapsluckor och en osäkerhet bland förare om hur dessa stödsystem fungerar och bör användas. Förarna både behöver och vill ha mer och bättre stöd för att fullt ut kunna använda förarstödssystemen i sina bilar.
I den nyligen avslutade studien om hur förare använder och förstår förarstödsystemen de har i bilen, gjord inom fordons- och trafiksäkerhetscentrumet Safer, har forskarna fört diskussioner i fokusgrupper, låtit förare svara på en enkät och även utfört djupintervjuer. Allt för att ta reda på användarnas tankar om sitt beteende i relation till systemen, hur de lärt sig om funktioner i sina stödsystem och hur de önskar få kunskap om desamma.
Ökat behov av lättförståeliga stödsystem
– Två förargrupper blev tydliga för oss, säger Christina Stave, forskare på VTI och den som lett studien.
– Dels är det gruppen biltekniskt intresserade som aktivt valt systemen, dels är det gruppen förare som har fått systemen utan eget val. Den senare har svagare motiv till att lära sig de nya tekniska systemen, men skulle med mer kunskap kunna bli en mer aktiv användargrupp, menar Christina Stave och pekar också på att det är troligt att en växande grupp av äldre förare med krav på bibehållen mobilitet i framtiden kommer att efterfråga mer lättförståeliga stödsystem.
Alla deltagarna i studien använder Volvos förarstödpaket som består av adaptiv farthållare (ACC), kollisionsvarnare (FCW), dödavinkelvarnare (BLIS), avåkningsvarnare (LDW) och trötthetsvarnare (DAC). På forskarnas frågor om motiven till att köpa förarstödpaketet anger deltagarna faktorer som säkerhet, teknikintresse, komfort och effektivitet.
Lärt sig systemen själva
De flesta förarna i studien hade till största delen lärt sig systemen genom ”trial and error”. Många hade fått omkring en timmes introduktion när de hämtat sin nyinköpta bil hos leverantören. Forskningsresultaten visar dock att många tror att de skulle lära sig systemen bättre om informationen kompletterades med till exempel en filmad instruktionsvideo. Vissa önskar sig en röstinstruktion från bilen medan andra hellre vill prova systemen på testbana eller i simulator.
Förarna anser att det finns risk att förlora koncentrationen på vägen om man ägnar sig åt ett system som man inte förstår. En annan risk de ser är att bli för passiv och lita för mycket på systemet, vilket framför allt blir en fara om det inte är aktivt eller om det är ur funktion.
Bakgrund
Resultaten i studien baserar sig på diskussioner i tre fokusgrupper med deltagare rekryterade från Volvos egen kunddatabas där alla hade samma systemgeneration av förarstöd. En enkät gavs också till de 19 förare som deltog och dessutom utfördes fyra djupintervjuer med bilförsäljare, utbildare, trafikskola och bilpool för att få med tankar från andra parter.
Det här är en förstudie inom fordons- och trafiksäkerhetscentrumet Safer, gjord av Christina Stave och Niklas Strand, båda VTI, tillsammans med Mats Petersson, Volvo Personvagnar AB och Anna-Lisa Osvalder, Chalmers. Projektgruppen hoppas kunna gå vidare med en huvudstudie i samarbete med Volvo Personvagnar AB. Målet skulle då vara att ta fram konkreta förslag på hur man i framtiden kan förbättra förares kunskap om systemen så att fler använder dem och därmed bidrar till ökad trafiksäkerhet.
KONTAKT
För mer information, kontakta:
Christina Stave, forskare, VTI
Tel. 031-750 26 01
Enligt författaren Per-Åke Rosvall är en anledning till elevernas svaga intresse för inflytande undervisningens fokus på fakta.
– En faktaorienterad undervisning uppmuntrar inte inflytande, eftersom det snarare gäller att komma fram till ett förutbestämt svar. Egna erfarenheter, egen analys och egen reflektion blir då en omväg för att uppnå de kunskaper som efterfrågas.
Inflytandet i klasserna påverkas av kön och social bakgrund. Det samhällsvetenskapliga programmet rekryterar främst elever med medelklassbakgrund och fördelningen mellan flickor och pojkar är ganska jämn. Fordonsprogrammet rekryterar främst pojkar med arbetarbakgrund. Undervisningens innehåll anpassades efter eleverna, vilket får konsekvenser för elevernas möjligheter att påverka i framtiden.
– Undervisningen i fordonsklassen tenderade att bli förenklat, personligt och beroende av sammanhanget. I samhällsvetarklassen var innehållet mer avancerat – generellt och oberoende av kontexten – vilket ger kunskaper som vid argumentation för inflytande värderas högre, säger Per-Åke Rosvall.
Det saknades även en organisation för att öka elevers inflytande, både när det gäller det informella inflytandet i klassrummet och det formella genom klass- och elevråd.
– Lärarna bjöd sällan in till att påverka undervisningens innehåll och former.
Studien indikerar, till skillnad från tidigare forskning, att det bland pojkar på fordonsprogrammet finns ett intresse att studera svenska, engelska och matematik. Eleverna argumenterade för att dessa ämnen var nödvändiga för framtida anställning. De menade att fordonsindustrin och fordonsverkstäder idag efterfrågar dessa kunskaper. De gav exempel på vad som gjorde att de inte uppnådde den nivå de själva ville, som att det är lätt för högljudda elever att förhandla bort lärarledd tid. Några tyckte dessutom att det inte stämde överens med deras syn på maskulinitet att man sökte hjälp för att få stöd i undervisningen.
– Resultatet verkar tala emot att man som i den senaste gymnasiereformen minskar de obligatoriska kurserna i svenska, engelska och matematik och ger kanske en förklaring till att färre elever söker sig till yrkesprogrammen efter reformen.
KONTAKT OCH INFORMATION
Fredagen den 16 november försvarar Per-Åke Rosvall, institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet och institutionen för pedagogik, Högskolan i Borås, sin avhandling ”… det vore bättre om man kunde vara med och bestämma hur det skulle göras…” En etnografisk studie om elevinflytande i gymnasieskolan. Disputationen äger rum 13:00 i sal D207, Högskolan i Borås. Opponent är professor Staffan Larsson institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet.
För mer information kontakta:Per-Åke Rosvall Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet, E-post: Per-ake.rosvall@hb.se Telefon: 033-4354345
Allt oftare är vi som kunder med och ”tillverkar” tjänsten vi själva utnyttjar. Ibland upplever vi det som enkelt och vi uppskattar tjänsten, men ibland blir något fel och vi väljer ett annat alternativ nästa gång. Jörg Pareigis har forskat om hur bussresenärer upplever kollektivtrafiken. Resultatet blev en modell som kan användas för att förstå kunders upplevelser och förbättra ”samproducerade” tjänster inom många olika branscher.
– Jag hittade flera exempel på lösningar som inte var utformade ur kundens perspektiv. De var svåra för kunden att förstå och tjänsten används inte på det sätt som var tänkt. För den som reser kollektivt är stress en viktig faktor och varje sak som uppfattas som krånglig ger kunden anledning att välja bilen istället, säger Jörg Pareigis.
Dagbok och video
Ett exempel på krångel för kunden är de digitala tavlorna med bussarnas avgångar, som ger intrycket av att vara direktsändning. Så är inte alltid fallet, men kunden kan tro att han eller hon missat bussen för att tiden har passerat.
Jörg Pareigis använde sig av tre metoder för att samla in kundernas upplevelser: Cirka 1000 personer i Göteborg och Karlstad deltog i en enkätundersökning, en grupp på ca 25 studenter fick föra dagbok medan de åkte buss och antecknade sina upplevelser direkt på plats och en grupp på 20 resenärer videofilmades och fick kommentera direkt i filmen sina upplevelser allteftersom resan fortgick.
– Dagboken och särskilt videofilmen var bra sätt att fånga resenärernas direkta upplevelser så nära ”samskapandet” av tjänsten som möjligt. Fördelen är också att jag tydligt kan visa kundens upplevelse för leverantören av tjänsten. Det blir så uppenbart hur kundens perspektiv är. Och det är leverantörerna helt klart intresserade av, säger Jörg Pareigis.
KONTAKT OCH INFORMATION
Jörg Pareigis, doktor i företagsekonomi tfn: 054-700 23 39 eller 0762 – 27 29 44 e-post: jorg.pareigis@kau.se
Referenslänk
Jörg Pareigis är knuten till CTF- Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet och forskningen om kollektivtrafik inom The Service and Market Oriented Transport Research group (Samot). Han medverkar dessutom i Forskarskolan Management och IT (MIT).
Gemensamt för allt vetenskapligt arbete är att kunna förmedla. Därför använder man ett visuellt språk av symboler, specifikt för ämnet, som andra kan läsa och förstå. Hur symbolerna tolkas och används och hur de påverkar samhällsutvecklingen analyseras i en ny doktorsavhandling från Göteborgs universitet.
– Inom medicin får till exempel röda hexagoner symbolisera virala vektorer och inom humaniora symboliserar vit marmor antiken, säger Jonathan Westin vid Institutionen för kulturvård, Göteborgs universitet.
Symbolerna skapar en egen verklighet
Med symbolernas hjälp skapas en uppfattning om det vi inte har daglig tillgång till, som till exempel händelser i det förgångna eller processer på molekylärnivå.
När nya vetenskapliga rön ska förmedlas, måste forskarna därför till lika stor del förhålla sig till etablerade representationer som till tidigare forskning. Man måste tala samma språk även om språket är uppbyggt av daterade symboler. Till exempel så avbildas ofta antika statyer vita trots att vi nu vet att de från början i de flesta fall var målade i starka färger.
– Den vita marmorstatyn talar ett språk laddat med mening från renässansen och framåt, då den rentvättad visades upp i privata samlingar som en symbol för kultur och rikedom. Tillsammans med den felaktiga uppfattningen att statyn alltid varit vit, reflekteras dessa senare värden tillbaka på vår bild av antiken. Om vi i nya visualiseringar berövar antiken dess vita statyer, berövar vi även tidsepoken de värden dessa fört med sig.
Olika tidsepoker har olika symboler
Jonathan Westins avhandling beskriver och förklarar de olika processer som omger skapandet av en vetenskaplig visuell representation. Han diskuterar om man kan skapa nya visualiseringar utan att ta hänsyn till de symboler som redan finns och beskriver samspelet mellan beställare, utförare, teknologi och målgrupp i en rad fall.
– Alla tidsepoker har sina färger och symboler. Medeltiden illustreras ofta med en dov färgskala dominerad av brunt och grönt. Skuggorna är längre och vädret sämre och byggnader är ofta medfarna, något som inte existerar i de flesta bilder av antiken. Naturligtvis formar det vår uppfattning av tider, statsskick och folk.
Visuella representationer har en viktig roll i samhället. De formar idéer, nödvändig för kommunikation och vidareutveckling.
INFORMATION OCH KONTAKT
Avhandlingens namn: Negotiating Culture, Assembling a Past: The visual, the non-visual and the voice of the silent actant.
Länk till avhandlingen
Handledare: Prof. Hans Bjur och prof. Barbro Santillo Frizell
Georg Carl von Döbeln var en framstående befälhavare i det Finska kriget 1808–1809, som alltid bar ett karakteristiskt svart band runt huvudet för att dölja en skottskada i pannan. I sin avhandling har Anders Dybelius studerat hur Döbeln genom åren har skildrats och använts i tidningsartiklar, läromedel, litteratur, biofilmer, teatermanuskript och affischer. Hans forskning visar att symbolgestalten Döbeln föddes i Runebergs epos Fänrik Ståls sägner, auktoriserades i utbildningskulturen, spreds i populärkulturen och manifesterades in minneskulturen.
– Huvudsyftet i användandet över tid har varit att peka på Döbeln som en svensk symbol för solidaritet, vilja till motstånd, enighet, lojalitet och plikttrohet. Dessutom har han använts till att visa på ursvenska dygder, som att en svensk står för sitt ord och gör sin plikt för att utföra den uppgift han eller hon är satt, säger Anders Dybelius.
Hans forskning visar också hur personer som använt Döbeln framfört sina åsikter för ett starkare svenskt militärt försvar, framför allt mot Sveriges huvudfiende Ryssland. Döbeln blev också en enande symbolgestalt för Nationalinsamlingen för Finland vintern 1939–1940 när 100 000 affischer med honom trycktes upp och spreds över hela landet.
– Ett resultat som förvånade mig är att det i undersökningen inte framkommer någon oenighet om Döbeln. Det är förmodligen svårt att finna en så väl använd historisk person där en sådan samstämmighet i allt råder från yttersta högern till yttersta vänstern.
Under nationalismens dagar i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet var Döbeln representant för något ursvenskt. När nationalismen tynade bort kom istället lokalpatriotismen att ta över. Det kan exemplifieras med uttalanden om Döbeln som ”född och uppvuxen i Västergötland är han förstås genuin skaraborgare”.
– I de orter runt om i Sverige där Döbeln har levt eller någon gång varit på besök, lever hans minne fortfarande. Förklaringen är att utsatta orter i Sverige med avfolkning och indragen service, tar upp och använder historiska personer och händelser för att marknadsföra den egna bygden som både historisk och unik. Detta är också helt i linje med den alltmer lukrativa ekonomiska kulturexploatering som ökar för varje år i Sverige, Norden och Europa.
Avhandlingen pekar på hur vi dagligen använder det förflutna för våra egna syften allt utifrån förändringar i omvärlden. En av Anders Dybelius slutsatser är att den som i ett framtida scenario vill använda Döbeln som symbol för landets enighet eller i ett marknadsföringssyfte, kommer att möta obefintligt motstånd både från vetenskapssamhället och från andra producenter som använt hans minne.
– Om ett eventuellt hot från Ryssland skulle uppstå, skulle med stor sannolikhet Döbeln vara det första affischnamnet i denna kamp. Väl använd och återbrukbar!
KONTAKT OCH INFORMATION
Anders Dybelius, tel: 0705-932258, e-post: anders.dybelius@hlk.hj.se
Avhandlingens titel: Ett hållbart minne? Historiebruk kring Georg Carl von Döbeln 1848—2009
Den finns även digitalt publicerad här
Tid och plats för disputation: Fredagen den 9 november 2012 kl. 13.15, Lilla hörsalen, Humanisten, Renströmsgatan 6, Göteborg
Fakultetsopponent: Fil. Dr. Magnus Rodell
Avhandlingen kan beställas från Anders Dybelius, e-post: anders.dybelius@hlk.hj.se
Det är vanligt att äldre patienter med depression söker på vårdcentralen för olika kroppsliga åkommor, men det kan vara svårt för läkare att urskilja att en depression ligger bakom besvären.
En studie vid Sahlgrenska akademin visade att av 302 äldre patienter som under ett knappt år besökte en vårdcentral i Göteborgsregionen hade 19 procent en lindrig till måttlig depression.
I studien fick patienterna oavsett orsak till besöket fylla i två frågeformulär samt blev intervjuade av en sköterska. Läkaren använde en samtalsmodell med öppna frågor för att screena för depressiva symtom. De patienter som bedömdes som sannolikt deprimerade i någon av metoderna fick träffa läkaren igen för att säkerställa diagnosen.
– Det finns ett bevisat samband mellan depression och nedsatt fysisk och psykisk funktionsförmåga. Om depressionen inte upptäcks i tid ökar risken för att symtomen blir svårare, och risken för självmord ökar. Eftersom det finns goda behandlingsalternativ är det mycket viktigt att ha ett patientcentrerat perspektiv, som kan upptäcka mildare former av depression hos äldre som söker på vårdcentralen, säger doktoranden Maria Magnil, som presenterar studien i sin avhandling.
En uppföljning visade att bland de äldre patienter som hade depression utvecklade var femte patient en kronisk depression.
–För att fånga in äldre med depression krävs ibland ett komplement, till exempel formulär där patienterna själva får svara på frågor om depression. Vår slutsats är att gränsvärdena för dessa formulär bör sänkas när det används för äldre patienter på vårdcentral. Det kan också vara värdefullt att läkaren gör flera, upprepade bedömningar över tid för att upptäcka de patienter med störst risk för försämring och sämre prognos, säger Maria Magnil.
Studien visar också att risken för att utveckla en lindrig till måttlig depression ökar för de äldre som inte har en partner, inte hade fritidsaktiviteter, och/eller om de hade upplevt allvarliga livshändelser eller blivit änka/änkling senaste året.
Risken var också större för äldre som tidigare i livet hade haft en depression, samt för de som regelbundet behövde använda sömn- och/eller lugnande mediciner.
INFORMATION OCH KONTAKT
Avhandlingen Mild to moderate depression in elderly in primary care-detection, patient centeredness and course försvaras vid en disputation den 15 november.
Maria Magnil, doktorand vid institutionen för medicin vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet 0708 28 77 88 maria.magnil@vgregion.se
Huvudhandledare professor Cecilia Björkelund; cecilia.bjorkelund@allmed.gu.se; 031 7866832
Detta framgår av den senaste årsrapporten från Svensk Dagfjärilsövervakning, ett projekt som koordineras från Lunds universitet. Rapporten redovisar fjärilsåret 2011.
– Det varma vädret gjorde 2011 till ett bra fjärilsår, berättar projektledaren Lars Pettersson, docent på biologiska institutionen vid Lunds universitet.
Han förklarar att dagfjärilar de senaste åren alltmer har uppmärksammats som värdefulla indikatorer på miljötillståndet i ett område och även på miljöförändringar i vid bemärkelse. Fjärilarnas snabba generationstid, höga reproduktionsförmåga och klimatkänslighet gör dem till utmärkta exempel på en djurgrupp som snabbt svarar på olika aspekter av en föränderlig miljö.
– Övervakarna finns från Falsterbo i söder till Luleå i norr, berättar Lars Pettersson.
Drygt 200 frivilliga har under 2011 rapporterat in sina resultat. Det är en ökning med 70 procent jämfört med premiäråret 2010. De vanligaste arterna var luktgräsfjäril som sågs i hela 8 396 exemplar, följt av slåttergräsfjäril och nässelfjäril.
– 2011 verkar ha varit ett bra år för nässelfjärilar, konstaterar Lars Pettersson.
Andra arter som hade ett bra år var bland annat sorgmantel och violettkantad guldvinge. Flera spännande fynd finns i Svensk Dagfjärilsövervaknings årsrapport för 2011, som bland annat visar kartor, flygtider och vädret för det gångna fjärilsåret.
– Tack vare de årliga räkningarna får vi en allt bättre bild av hur det går för fjärilarna, säger Lars Pettersson.
Tolv av arterna har redan i år kunnat komma med i det miljöindex för Europas gräsmarksfjärilar, vilket ges ut av de femton länder där det finns fjärilsövervakning. Förhoppningen var att kunna få vara med om några år, men genom att fjärilarna räknas på så många håll runt om i Sverige gick det snabbare än så.
INFORMATION OCH KONTAKT
Svensk Dagfjärilsövervakning drivs som ett samarbete mellan Sveriges Entomologiska Förening, Naturvårdsverket, Lunds universitet, Sveriges Lantbruksuniversitet och Länsstyrelserna.
För mer information, kontakta: Lars Pettersson, biologiska institutionen, Lunds universitet Tel: 046-222 3818 Mobil: 070-611 6345 E-post: lars.pettersson@biol.lu.se
I fyra delstudier har psykologen Fredrik Falkenström studerat olika typer av personligheter och hur framgång i samtalsterapier kan bero på personliga egenskaper. Nu disputerar han i psykologi.
– En teori är att samtalsterapi inte fungerar så bra för människor som har svårt att ta andras perspektiv på sig själva, det vi kallar för självobservation, säger han.
I en studie kunde han visa att personer med förmåga till självanalys fortsätter att förbättras även en längre tid efter det att de gått igenom en samtalsbehandling. Men när han gick vidare och undersökte hur egenskaperna mentalisering, mindfulness och affektmedvetenhet förhåller sig till varandra, kunde han inte hitta några starka samband.
Det populära begreppet mindfulness översätts ofta med medveten närvaro, att vara närvarande här och nu i sina tankar och känslor. Affektmedvetenhet innebär att kunna uppmärksamma och benämna sina egna känslor i olika situationer, och mentalisering handlar om att kunna reflektera över sina tankar och känslor i relation till andra människor. Begreppen överlappar delvis varandra. Studierna visade, tvärtemot förväntningarna, inga tydliga samband mellan dessa tre egenskaper.
– En spekulation är att man har svårt att nå höga nivåer av mentalisering om man helt enkelt haft det för bra i livet, säger Fredrik Falkenström. Enligt populära teorier kan svåra erfarenheter i livet leda till att mentaliseringsförmågan blir bristfällig. Samtidigt verkar det som att de som är bäst på mentalisering ofta är personer som har haft det svårt och har lyckats bearbeta dessa erfarenheter – men det är å andra sidan inte nödvändigtvis de som mår bäst.
Det vill säga, en hög grad av mentalisering innebär inte i sig att man mår bättre än andra, tvärtom: Man kan må mycket bra och samtidigt ha en genomsnittlig grad av mentalisering eller förmåga till självobservation. Svåra erfarenheter kan leda antingen till väldigt låg eller väldigt hög mentaliseringsförmåga.
INFORMATION OCH KONTAKT
Fredrik Falkenström disputerar den 9 november. Avhandlingen heter ”The Capacity for Self-Observation in Psychotherapy”. Fredrik Falkenström nås på 0736 814567, e-post: fredrik.falkenstrom@liu.se
I en studie som nu publicerats i den brittiska tidskriften Carcinogenesis har forskare vid Stockholms universitet i ett Europeiskt samarbete undersökt skador på arvsmassan som uppstår när vi dricker alkohol, och som i sin tur kan leda till cancer.
Det som är unikt med undersökningen är att man studerat de skador som alkoholen orsakar på arvsmassan vid mycket låga doser genom en relativt ny och känslig metod som kan användas för att studera både djur och människor. Man lät råttor dricka vatten med 10 procent alkohol i fyra veckor och det var tillräckligt för att skadorna på arvsmassan ökade med cirka tre gånger jämfört med råttor som bara drack vatten.
– Resultatet väcker frågan hur mycket skador på arvsmassan vi får när vi dricker öl eller vin till maten varje dag. Forskningen kommer i fortsättningen att inriktas på att studera frivilliga försökspersoner med olika dryckesvanor och hur olika matvanor påverkar effekten av alkohol, säger professor Dag Jenssen, som lett studien.
Skador på arvsmassan är ett av de första tidiga stegen i att cancer kan uppstå på lång sikt. Forskarna tror att resultatet förklaras av att det bildas en speciellt svår typ av skada i arvsmassan som våra celler har svårt att hantera på ett felfritt sätt och att det är därför som det krävs relativt små mängder av alkohol för att skadorna skall kunna upptäckas.
KONTAKT OCH INFORMATION
Dag Jenssen, professor vid Institutionen för genetik, mikrobiologi och toxikologi, Stockholms universitet, tfn 08-16 3108, mobil 0706-10 31 08, e-post dag.jenssen@gmt.su.se
Artikeln: Genotoxicity of alcohol is linked to DNA replication-associated damage and homologous recombination repair