Vägledning för lärare

Fatta forskning är en guide från forskning.se som gör det lättare att förstå hur forskning går till och vad forskningsresultat faktiskt säger. Som lärare kan du använda guiden som stöd i undervisningen, till exempel när eleverna arbetar med källkritik eller gymnasiearbete.

De flesta av oss är bara intresserade av vad forskarna kommit fram till. Men ibland behöver man också veta hur de har kommit fram till det. Den som förstår hur forskning går till har lättare att sätta forskningsresultat i sitt sammanhang – och att se vad de betyder i ett större perspektiv.

Det är där Fatta forskning kommer in. Guiden handlar inte om allt som rör forskning, utan fokuserar på det som gör det lättare att förstå och tolka forskningsresultat – särskilt sådant elever stöter på i nyheter, sociala medier eller skoluppgifter.

Fatta forskning är en del av forskning.se – en webbplats som gör forskning lätt att nå och förstå.

Så är Fatta forskning uppbyggt

Fatta forskning består av fyra delar:

  • 1

    Vad är forskning?

    Kort och enkelt om vad forskning är, hur man kan forska och vad som gör vetenskaplig kunskap speciell.

  • 2

    Lär dig tolka forskning

    Hjälper eleverna att tolka forskningsresultat genom att ställa sig frågor som: Vad handlar studien om? Vad har forskaren undersökt? Vad säger resultatet – och vad säger det inte? Här finns också checklistor och exempel som kan hjälpa eleverna att tänka efter.

  • 3

    Kan man lita på forskning?

    Vi förklarar hur misstag, ifrågasättande och olika uppfattningar är en del av forskningsprocessen och gör forskningen starkare.

  • 4

    Forskning i historien

    Hur började forskningen – och vilka har fått vara med? Ta en titt i historien.

Hjälp i undervisningen

Fatta forskning kan vara ett stöd i undervisningen – till exempel vid gymnasiearbetet eller i uppgifter som handlar om att söka efter pålitliga källor och förstå hur forskning fungerar. Guiden kan också bli en ingång till vetenskaplig allmänbildning.

Vetenskaplig allmänbildning

Ibland kallas sådan kunskap för science literacy. Det handlar om ett medvetet sätt att förhålla sig till kunskap.

Grunden är att förstå hur kunskap blir till – till exempel genom att undersöka, observera, tolka eller analysera världen, idéer, språk, historiska händelser eller samhällsfrågor.

Den som är vetenskapligt allmänbildad:

  • vill ha välgrundade skäl för sina uppfattningar,
  • förstår hur forskare i olika fält arbetar för att ta fram ny kunskap,
  • kan värdera olika påståenden, och
  • kan själv leta fram kunskap från pålitliga källor och kan reflektera över vilka röster som hörs och varför,
  • har verktyg att förstå omvärlden och fatta informerade beslut.

Koppling till läroplanen

Innehållet i Fatta forskning kan kopplas till läroplanen för både grundskolan och gymnasieskolan.

I Lgr 22, läroplanen för grundskolan, står det att skolan ska ansvara för att:

  • varje elev efter genomgången grundskola kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden.

I Gy 11, läroplanen för gymnasieskolan, står det att skolan ska ansvara för att:

  • varje elev har förmåga att kritiskt granska och bedöma det eleven ser, hör och läser för att kunna diskutera och ta ställning i olika livsfrågor och värderingsfrågor.

En pålitlig resurs

Fatta forskning är en del av forskning.se, en webbplats som drivs av fem myndigheter: Vetenskapsrådet, Forte, Vinnova, Naturvårdsverket och Rymdstyrelsen. Forskning.se:s uppdrag är att göra forskning lätt att nå och förstå. Med Fatta forskning vill vi bidra till en ökad vetenskaplig allmänbildning. Innehållet är faktagranskat.

Fritt att använda

Allt material på Fatta forskning är gratis och fritt att använda i undervisningen. Du kan kopiera och dela det med dina elever.

Hur kan Fatta forskning bli mer användbar för dig?

Hör gärna av dig med tips på hur innehållet kan bli bättre! Skriv till oss på red@forskning.se

Därför är forskning ett bra sätt att förstå världen

Att forska handlar om något som i grund och botten är ganska okomplicerat: att undersöka en fråga på ett genomtänkt och systematiskt sätt – oavsett om det handlar om att mäta något, tolka ett material eller förstå ett sammanhang.

Som lärare kan du hjälpa dina elever att förstå hur forskning fungerar. När du visar hur forskare arbetar och uppmuntrar ett kritiskt tänkande bidrar du till att eleverna blir bättre rustade att tolka forskningsresultat och fatta välgrundade beslut, både i skolan och i livet.

/Redaktionen för forskning.se