Vägledning för lärare
Fatta forskning ger dig som lärare stöd när du hjälper eleverna att förstå och tolka forskningsresultat. Hör gärna av dig med tips på hur innehållet kan bli ännu mer användbart!
De flesta av oss är bara intresserade av vad forskarna kommit fram till. Men ibland behöver man också veta hur de har kommit fram till det. Den som förstår hur forskning går till har lättare att sätta forskningsresultat i sitt sammanhang – och att se vad de betyder i ett större perspektiv.
Det är där Fatta forskning kommer in. Guiden lyfter fram sådant som är bra att känna till för att kunna tolka forskningsresultat.
Fatta forskning handlar inte om allt som har med forskning att göra, utan fokuserar på det som gör det lättare att förstå och tolka forskningsresultat – särskilt sådant elever stöter på i nyheter, sociala medier eller skoluppgifter.
Vetenskaplig allmänbildning
Ibland kallas sådan kunskap för science literacy, men vi säger hellre vetenskaplig allmänbildning. Det handlar om ett medvetet sätt att förhålla sig till kunskap.
Grunden är att förstå hur kunskap blir till – till exempel genom att undersöka, observera, tolka eller analysera världen, idéer, språk, historiska händelser eller samhällsfrågor.
Den som är vetenskapligt allmänbildad:
- vill ha välgrundade skäl för sina uppfattningar,
- förstår hur forskare i olika fält arbetar för att ta fram ny kunskap,
- kan värdera olika påståenden, och
- kan själv leta fram kunskap från pålitliga källor och kan reflektera över vilka röster som hörs och varför,
- har verktyg att förstå omvärlden och fatta informerade beslut.
Hjälp i undervisningen
Fatta forskning kan vara ett stöd i undervisningen – till exempel vid gymnasiearbetet eller i uppgifter som handlar om att söka efter pålitliga källor och förstå hur forskning fungerar.
Koppling till läroplanen
Innehållet i Fatta forskning kan kopplas till läroplanen för både grundskolan och gymnasieskolan.
I Lgr 22, läroplanen för grundskolan, står det att skolan ska ansvara för att:
- varje elev efter genomgången grundskola kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden.
I Gy 11, läroplanen för gymnasieskolan, står det att skolan ska ansvara för att:
- varje elev har förmåga att kritiskt granska och bedöma det eleven ser, hör och läser för att kunna diskutera och ta ställning i olika livsfrågor och värderingsfrågor.
Så är Fatta forskning uppbyggt
Fatta forskning består av tre delar:
-
1
Vad är forskning?
Enkla förklaringar av vad forskning är och vad som skiljer vetenskaplig kunskap från annan kunskap.
-
2
Förstå forskning
En guide till att förstå forskningsresultat, med frågor som: Vad handlar studien om? Vad har forskaren studerat – människor, texter, statistik, föremål, samtal eller något annat? Vad säger resultatet – och vad säger det inte?
-
3
Forskningens historia
Nedslag bland de människor och händelser som format forskningens historia: de första forskarna, historiska upptäckter och kvinnorna som vigde sitt liv åt vetenskapen.
En pålitlig resurs
Fatta forskning är en del av forskning.se, en webbplats som drivs av fem myndigheter: Vetenskapsrådet, Forte, Vinnova, Naturvårdsverket och Rymdstyrelsen. Forskning.se:s uppdrag är att göra forskning lätt att nå och förstå. Med Fatta forskning vill vi bidra till en ökad vetenskaplig allmänbildning. Innehållet är faktagranskat.
Fritt att använda
Allt material på Fatta forskning är gratis och fritt att använda i undervisningen. Du kan kopiera och dela det med dina elever.
Hur kan Fatta forskning bli användbart för dig?
Hör gärna av dig och berätta vad du behöver eller om du har frågor om innehållet! Skriv till oss på red@forskning.se
Därför är forskning ett bra sätt att förstå världen
Att forska handlar om något som i grund och botten är ganska okomplicerat: att undersöka en fråga på ett genomtänkt och systematiskt sätt – oavsett om det handlar om att mäta något, tolka ett material eller förstå ett sammanhang.
Som lärare kan du hjälpa dina elever att förstå hur forskning fungerar. När du visar hur forskare arbetar och uppmuntrar ett kritiskt tänkande bidrar du till att eleverna blir bättre rustade att tolka forskningsresultat och fatta välgrundade beslut, både i skolan och i livet.
/Redaktionen för forskning.se