Rader med provrör i grått, lila, gult och ljusblått.
Artikel från Göteborgs universitet

I framtiden kan det räcka att lämna lite saliv för att upptäcka en begynnande cancer, enligt forskare vid Göteborgs universitet.
– Jag tror att vi kanske kan göra kliniska tester på mänskliga prover om fyra-fem år, säger forskaren Daniel Bojar.

Det hela handlar om socker och närmare bestämt glykaner, en typ av struktur som består av sockermolekyler.

Detta är glykaner

Glykaner är olika sockermolekyler som finns på ytan av kroppens byggstenar, proteinerna. Glykaner finns på de flesta proteiner och fungerar bland annat som adresslappar. De visar var i kroppen proteinet ska finnas och hur det ska fungera.

Ett och samma protein som bildas i olika delar av kroppen har olika glykanstrukturer. Det gör att de får helt olika funktion.

Källa: Svenskt demenscentrum

Förändringar i glykanstrukturen i blodet kan enligt tidigare forskning indikera någon form av inflammation eller sjukdom i kroppen. Forskning har till exempel visat att glykannivåerna är förändrade i ett tidigt skede av Alzheimers sjukdom.

11 cancerformer under lupp

Nu har forskare vid Göteborgs universitet utvecklat ett sätt att särskilja olika typer av förändringar i glykanstrukturen, i detta fall gällande cancer.

Forskarna har analyserat data från runt 220 patienter med 11 olika cancerformer och hittat skillnader i glykanet beroende på cancertypen.

AI hjälper forskarna

Ofta används statistiska tester med så kallad masspektroskopi för att ta reda på om nivån av enskilda sockerarter är betydligt högre eller lägre vid cancer. Dessa tester har dock låg känslighet och är inte tillförlitliga eftersom olika sockerarter är besläktade i sin konstruktion och därmed inte oberoende av varandra.

Forskarna vid Göteborgs universitet använder en ny metod som inkluderar AI. Den kan enligt forskarna hitta mönster i datamängderna där andra går bet.

– Vi kan lita på våra resultat, de är statistiskt signifikanta. Om vi vet vad vi letar efter är det lättare att hitta rätt. Nu ska vi ta dessa biomarkörer och utveckla testmetoder, säger Daniel Bojar, biträdande universitetslektor i bioinformatik vid Göteborgs universitet.

Snabb cancerupptäckt önskas

Forskarna har nyligen fått pengar till en masspektrometer av högsta klass. Detta instrument ska fungera som en AI-plattform för att stödja forskarna i studierna av glykaner i till exempel lungcancerprover. Målet är att kunna upptäcka cancern tidigare för att förbättra chanserna att bli frisk.

– Vi vill ta fram en tillförlitlig och snabb analysmetod för att upptäcka cancer, och även vilken cancerform det handlar om, via ett blodprov eller genom saliven. Jag tror att vi kanske kan göra kliniska tester på mänskliga prover om fyra-fem år, säger Daniel Bojar.