Artikel från Södertörns högskola

Forskare har gjort nya fynd under arkeologiska utgrävningar på Gotska Sandön. Två silvermynt från det romerska riket har oväntat upptäckts.

Sedan 2020 pågår ett arkeologiskt projekt på Gotska Sandön, som ligger norr om Fårö.

Under tidigare utgrävningar vid Säludden på öns nordöstra sida har forskarna hittat en stor mängd fynd, bland annat sälben, slaktavfall från kor men också mynt och en stridshandske.

Läs mer om tidigare upptäckter: Arkeologer gör oväntade fynd på Gotska Sandön

Kejsaren Trajanus i profil på myntet med en text ovanför
Mynt från den romerska kejsaren Trajanus tid. Bild: Södertörns högskola

Romerska denarer hittades

I mars 2023 gjorde arkeologerna nya upptäckter på Sandön. Det rör sig om speciella fynd, nämligen två romerska denarer.

Mynten kommer från den kejsaren Trajanus tid, som styrde det romerska riket under åren 98-117. Det andra myntet kommer från perioden då  Antoninus Pius, som dog år 161, var kejsare.

– Det här är spännande fynd som väcker flera frågor, säger Johan Rönnby, professor i marinarkeologi vid Södertörns högskola.

Oklart varför mynten hamnat på Sandön

Arkeologerna funderar nu på om fynden är rester från en skeppsförlisning som spritts ut på stranden. Längs Sandöns kust finns också en stor mängd härdar och rester av eldstäder. Ska de romerska myntfynden i stället sättas samman med dessa aktiviteter på något sätt?

Undersökningar som kan ge forskarna svar på några av frågorna planeras under 2023.

Platsen gör fyndet intressant

Det finns uppgifter om att en fyrvaktare tidigare ska ha hittat ett romerskt mynt på ön, men detta har bemötts med viss skepsis.

– Fynd av romerska silvermynt är inte ovanligt för Gotland, men för Gotska Sandön. Det som gör det här fyndet intressant är just platsen, tillägger Daniel Langhammer, handläggare på Länsstyrelsen i Gotlands län.

De arkeologiska utgrävningarna på Gotska Sandön är ett samarbete mellan Södertörns högskola, Campus Gotland och Gotlands museum.

Johan Rönnby, professor i marinarkeologi vid Södertörns högskola, johan.ronnby@sh.se