1. 26 januari 2016

    Matematikundervisningens betydelsefulla sekund

    Lärares pedagogiska takt och hållning är avgörande i en lärare-elevrelation som vilar på respekt och tillit. Forskning från Göteborgs universitet synliggör detaljrikt hur detta sker mellan lärare och elev, något som tidigare varit outforskat...

  2. 13 januari 2016

    Låt dem gissa – japansk metod ska lyfta matematiken i skolan

    En japansk lärare går inte igenom ett matematikproblem, utan låter eleverna fundera först - och gissa sig fram. Läraren låtsas vara en icke-auktoritet: "Jaså säger du det.." Är det sant..?" "Men titta det här verkar ju...

  3. 10 september 2015

    Debatten om lärarbristen både sann och falsk

    Bristen på lärare är stor – och ökar. Varje år examineras omkring 8000 nya lärare, men enligt Skolverket skulle dubbelt så många lärare behöva examineras. Men utbildas de i rätt ämnen? UKÄ:s senaste rapport visar var behoven...

  4. 2 september 2015

    I framtiden formulerar eleverna problemen

    I framtidens skola finns inga gränser mellan olika ämnen. Eleverna arbetar i projekt där de sammanställer information och skapar nya lösningar. Förutsättningen för deras arbete är digital teknik. Det är digitaliseringskommissionens...

  5. placeholder bild.
    31 augusti 2015

    Plugga programmering viktigt för demokratin

    Det är avgörande för demokratin att redan i grundskolan lära ut programmering. Utan förståelse för vad som får internet, telefonerna och banktjänsterna att fungera saknas möjlighet att påverka samhället. Det är både forskare...

  6. placeholder bild.
    27 augusti 2015

    En-dator-per-elev-satsningar värdelösa utan ny pedagogik

    En dator till varje elev behöver inte alls innebära att eleverna lär sig mer. Tvärtom kan det göra att elevernas kunskaper försämras. Avgörande för resultaten är hur datorn används i undervisningen. Det visar både svensk och...

  7. 27 augusti 2015

    Sätt digital läsning på schemat

    Digitalisering förändrar både hur vi läser och hur barn lär sig läsa och skriva. Skolan behöver förändra pedagogiken i svenskundervisningen och utbilda eleverna i digital läsning. Det slår två forskningsrapporter fast som undersökt...

  8. placeholder bild.
    25 augusti 2015

    Förskolan viktig för barns tidiga matematiklärande

    Samspelet i förskolegruppen, sammanhangets betydelse och förskollärares förmåga att synliggöra matematiska aspekter stimulerar barn till att använda och utveckla sin grundläggande matematiska förståelse. Det visar en ny <a class="glossaryLink" ...

  9. placeholder bild.
    22 maj 2015

    Digitalisering i skolan kan förbättra lärandet

    För att förbättra lärandet i skolan behövs det innovation inom pedagogik och undervisningsmetoder. VINNOVA finansierar nu uppstarten av fem testmiljöer med sammanlagt 15 miljoner kronor för att utveckla digitala verktyg och testa nya arbetssätt i...

  10. placeholder bild.
    11 november 2014

    Odemokratisk skrivundervisning i gymnasieskolan

    Skrivundervisningen inom gymnasieskolans svenskämne bidrar i hög grad till att befästa klyftor och skillnader mellan elever, även om exempel på motsatsen finns.

  11. placeholder bild.
    30 september 2014

    Digitala resurser i skolan omformar elevernas lärande

    Den tryckta boken är inte längre den dominerande källan till kunskap i skolan. Användandet av digitala resurser, som datorer, omförhandlar synen på lärande och kunskap i klassrummet. Det visar en avhandling från Stockholms universitet.

  12. placeholder bild.
    24 september 2014

    Nya testmiljöer för digitalisering i skolan

    Nio projekt får nu planeringsbidrag från VINNOVA för att skapa testmiljöer där digitala verktyg och arbetssätt i skolan ska provas.

  13. placeholder bild.
    23 september 2014

    Sömn påverkar skolresultat

    Ungdomar som lider av sömnstörningar eller som ofta sover mindre än sju timmar per natt presterar sämre i skolan. Det visar sömnforskare från Uppsala universitet i en studie som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Sleep Medicine.

  14. placeholder bild.
    12 september 2014

    Pålitliga utvärderingar av skolan visar kraftigt ras

    Internationella utvärderingar som Pisa ger inte hela bilden men resultaten speglar verkligheten. Att svenska elever presterar allt sämre är helt klart. Raset tycks ske mellan fjärde och åttonde klass. Det största raset har skett de senaste tre åren.

  15. placeholder bild.
    12 september 2014

    Vad elever behöver kunna i framtiden

    Behovet att minnas specifika fakta minskar när all information finns tillgänglig digitalt. Istället blir språklig kompetens den mest fundamentala kunskapen också för framtida generationer. Det handlar om förmågan att hantera information, tolka den och...

  16. placeholder bild.
    12 september 2014

    Undervisningen blir bättre i mindre klasser

    De elever som går i mindre klasser på låg- och mellanstadiet klarar sig bättre i utbildningssystemet visar svenska och internationella studier. De lär sig mer. Deras kognitiva förmågor är högre vid 13 års ålder och de utbildar sig...

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera