Relaterade artiklar - Skola
-
Så kan mattelärare bli bättre på att undervisa tillsammans
Det räcker inte att avsätta tid i schemat för att kollegialt lärande ska fungera och höja kvaliteten i undervisningen – och på sikt elevernas matematikkunskaper. – Vi måste våga förändra gamla normer, säger Frida Harvey, forskare i matematik vid Örebro universitet.
-
Ungas psykiska hälsa inte bara individuell – skolsystemet påverkar
Allt fler unga mår psykiskt dåligt och utvecklingen är särskilt tydlig bland flickor. Förklaringen har ofta sökts hos individen men en ny studie pekar i stället på skolan själv. Betyg, prestationskrav och utbildningspolitiska reformer har gjort skolan till en central arena för stress, oro...
-
Få unga testar narkotika − men vanligt med snus och vejp
Färre ungdomar som går på högstadiet eller i gymnasiet har erfarenhet av narkotika, men användning av tobaks- och nikotinprodukter är desto vanligare. Dessutom fortsätter spel om pengar att öka bland pojkar i nionde klass. Det visar en ny rapport från CAN.
-
Studenter föredrar svenska framför engelska i högre utbildning
Studenter på en högre utbildning föredrar svenska framför engelska – och det svenska fackspråket värderas högt, visar en studie. Samtidigt tar engelskan en allt större plats i utbildningar, även i svenskspråkiga kurser. – För de flesta är det enklare att hantera komplexa akademiska...
-
Klyfta i skolresultat mellan stad och landsbygd
Utbildningsklyftan mellan stad och landsbygd har vuxit sig allt större under de senaste decennierna och elever i glesbygd uppvisar i genomsnitt sämre skolresultat än sina jämnåriga i städerna. Vad som driver denna utveckling är fortfarande oklart, men nu undersöker forskare för första...
-
Unga idrottare pressas av träningsappar
Många elever på idrottsgymnasier använder tekniska hjälpmedel för att följa sin utveckling. Men den ökande datamängden kan också skapa stress och osäkerhet.
-
Unga mår sämre – eller har vi bara blivit bättre på att se det?
Unga i Norden rapporterar fler psykiska besvär än tidigare – men är samtidigt lika nöjda med livet som förr. Forskare ser ett komplext samband mellan skolmiljö, vardagsvanor och ungas mående.
-
Elever protesterar mot undervisning i hållbarhet med humor
Tända alla lampor under Earth hour? De elever som protesterar mot undervisning om hållbarhet och klimatfrågor gör det ofta med humor, ironi och distans. Det visar en avhandling i pedagogik från Örebro universitet.
-
Fler lärare gav inte bättre resultat på nationella proven
Kunskapsbidraget har gett fler lärare i skolor där många elever har en svag socioekonomisk bakgrund. Det har däremot inte förbättrat elevernas resultat på de nationella proven, visar en rapport.
-
Engagerade lärare viktiga för elevernas trygghet
Lärare som ser men inte ingriper tappar snabbt elevernas förtroende. Det visar en studie bland grundskoleelever. Trygghet, rättvisa och tydliga konsekvenser lyfts fram som avgörande för en fungerande skolmiljö.
-
Tidigare betyg ökar risken för psykisk ohälsa bland flickor
Att få betyg tidigare i skolan kan ha negativa konsekvenser för barns psykiska hälsa, visar en studie från Lunds universitet. Det är framför allt för flickor som risken att drabbas av depression och ångestsyndrom ökar.
-
Elever behöver mer träning i källkritik
Det krävs mer än punktinsatser i digital källkritik för att långsiktigt stärka ungas motståndskraft mot desinformation. Trots olika undervisningsmodeller förbättrades elevernas källkritiska förmåga inte nämnvärt, visar forskning vid Uppsala universitet.
-
Majoritet vill att skolan ska fokusera på demokrati och jämlikhet
En majoritet av svenskarna tycker att skolans viktigaste uppgift är att fostra demokratiska medborgare, visar en studie. Forskare tycker att debatten om skolan behöver bli mer saklig och mindre fixerad vid betyg och konkurrens.
-
Lärarens kompetens är viktig för elevernas skolresultat
Hur elever presterar i skolan påverkas mycket av lärarens ämneskompetens och vilka strategier som används i undervisningen, särskilt på mellanstadiet, visar en studie. Dessutom är fördelningen av kompetenta lärare ojämn – vilket bidrar till att skillnader mellan elever växer.
-
Politiska konflikter pressar lärare
När lärare kritiseras för sin undervisning hotas både deras autonomi och skolans demokratiska uppdrag. Det menar forskare bakom en ny studie vid Göteborgs universitet.
-
Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier
Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie.