Forskning om barn och unga
Forskning om barn och unga är ett brett område. Det kan handla om allt ifrån ungas psykiska hälsa och barnsjukdomar, till deras skolgång eller fritid. Här samlar vi alla artiklar om forskning som rör barn och unga.
-
Drygt hälften av flickorna i nian har fått en dickpic senaste halvåret
Det finns stora skillnader i hur tjejer och killar mår, visar en enkät gjord bland niondeklassare i Sverige. Killar uppger ett större välmående. Samtidigt är tjejer betydligt mer utsatta för sexuellt våld och sexuella trakasserier, både online och i...
-
Barn reagerar annorlunda än vuxna när de blir rädda
Barns rädsloreaktioner fungerar delvis annorlunda än vuxnas. Här förklarar psykologen och forskaren Tove Wahlund det som sker i barns hjärnor vid rädsla – till exempel när de hör på tv att det kan bli krig i Sverige.
-
Vart tredje barn får livslånga skador efter hjärnhinneinflammation
En av tre som drabbats av bakteriell hjärnhinneinflammation som barn lever med permanenta neurologiska funktionsnedsättningar efter infektionen. Det visar en registerstudie.
-
Barns språkutveckling gynnas av mycket prat
Om vuxna pratar mycket med barn förbättras deras språkutveckling. Det visar en internationell studie av ljudmiljön runt barn över hela världen.
-
Partnern spelar viktig roll i amningen – och behöver stöd från vården
Partnern är en nyckelperson vad gäller att öka chanserna till en fungerande amning. Men partners behöver också mer stöd från vården, visar en ny studie.
-
Försenad utveckling hos prematura barn kan förutspås mycket tidigt
Nedsatt kognition bland barn som har fötts mycket tidigt kan förutsägas redan vid utskrivning från neonatalvården. Det visar en studie från Karolinska Institutet där barn har följts till två års ålder.
-
Tidigare familjehem fortsätter ofta ge stöd till ungdomar
Många unga människor som har bott i familjehem fortsätter att vara en del av familjen och få stöd av den, även efter att placeringen avslutats. Det framgår av en studie från Sverige och Norge.
-
Placerade barn har fler utdragna tänder och mer karies
Barn som bor i familjehem, stödboende eller HVB-hem har sämre tandhälsa och får mindre tandvård än andra barn. Problemen fortsätter även in i vuxenlivet, enligt en ny avhandling.
-
Träd och blommor viktiga på barnens väg till skolan
Barn lägger stor vikt vid natur och fina omgivningar längs promenadvägar. Det visar en studie där forskare följt tolvåringar på deras väg till skolan.
-
Extra protein från bröstmjölk eller komjölk lika bra till för tidigt födda
Barn som föds extremt för tidigt behöver få extra protein som tillägg till bröstmjölken. Men gör det någon skillnad om detta proteintillägg tillverkas av bröstmjölk eller komjölk, med tanke på allvarliga komplikationer? Nej, det...
-
Så kan barn hållas borta från gängen
Det går att minska risken att unga dras till kriminella gäng, enligt en ny rapport. Det handlar om metoder som har prövats i USA men som också kan prövas i Sverige, enligt rapportens författare. – Det är bättre att testa metoder som har hög...
-
Tidig hudkontakt gör för tidigt födda barn mer sociala
Hud mot hud-kontakt mellan förälder och barn under de första timmarna efter en mycket för tidig födsel kan bidra till att utveckla barnets sociala förmågor. Det visar en ny studie från bland annat Karolinska Institutet.
-
Tittar bebisen helst på ansikten eller prylar? Generna avgör (delvis)
Om spädbarn mest fäster blicken på ansikten eller om de mest tittar på icke-sociala saker, som bilar eller mobiltelefoner, styrs till stor del av generna. Det framgår av en studie där forskare undersökte "tittvanor" hos fem månader gamla...
-
Viktigt nytt steg för att förhindra hjärnblödning hos för tidigt födda
Forskare hittat en väg in i hjärnan för ett protein som är viktigt för hjärnans tidiga utveckling. Förhoppningen är att kunna hjälpa extremt för tidigt födda barn och förhindra att de får svåra komplikationer som...
-
Fri lek går före undervisning i svenska förskolor
Lärande genom lek och kreativt skapande eller fokus på undervisning för att förbereda skolstarten? En avhandling har undersökt vad förskolebarn och pedagoger ägnar sig åt i tre olika länder.
-
Särskilt begåvade barn beskrivs på negativt sätt i skolan
Skolpersonal och rektorer beskriver ofta särskild begåvning hos barn utifrån svårigheter och problem – istället för att se begåvningen som en tillgång för både barnet och verksamheten. Det framgår av en ny avhandling.