Klmatförnekares retorik signalerar ofta neutralitet och objektivitet samtidigt som de använder vetenskaplig estetisk i sina onlineposter, visar en studie. Bild: Mohammad Rahmani, Unsplash.
Artikel från forskning.se

Texten baseras på ett pressmeddelande. Läs mer om vårt innehåll.

Klimatförnekare framställer ofta sig själva och sitt eget budskap som rationellt och objektivt, snarare än ideologiskt, genom att skapa en aura av vetenskaplighet. En studie visar att de för att förstärka och legitimera sitt budskap bland annat använder en vetenskaplig estetik med grafer, diagram och tekniska resonemang, samtidigt som de utmålar klimataktivister som känslostyrda och irrationella.

Forskare från Göteborgs universitet och Amsterdams universitet har undersökt hur klimatförnekare kommunicerar online.

Studien bygger på en analys av digital kommunikation från åtta centrala aktörer inom klimatdesinformation i Sverige. Materialet omfattar 17 848 onlineposter som kombinerar text och bild, publicerade på bloggar och webbplatser mellan 2010 och 2023.

– Desinformation handlar inte bara om felaktiga fakta, utan om hur dessa fakta ser ut och känns. I dagens digitala medielandskap sprids budskap genom bilder, memer och visuella berättelser som påverkar oss på ett ögonblick, innan vi ens hunnit tänka. Genom att förstå den estetiska logiken bakom klimatförnekelse kan vi också förstå varför den är så effektiv, säger Anton Törnberg, universitetslektor och docent i sociologi vid Göteborgs universitet, i ett pressmeddelande.

Bygger trovärdighet genom att skapa vetenskaplig aura

Studien visar att klimatförnekarna använder sig av tydliga strategier. En av dem handlar om att framställa sig själva och sitt eget budskap som rationellt och objektivt, snarare än ideologiskt, genom att skapa en aura av vetenskaplighet.

– Det sker genom att använda en vetenskaplig estetik med grafer, diagram och tekniska resonemang, ofta ackompanjerade av en retorik som signalerar neutralitet och objektivitet. Ett typiskt exempel är inlägg som visar en kurva över koldioxidutsläpp eller en satellitbild över globala temperaturer, säger Anton Törnberg.

Att klimatförnekarnas budskap faktiskt motsäger slutsatser från den etablerade vetenskapen hindrar dem alltså inte från att samtidigt låna dess uttryck.

– Det utgör vad vi skulle kunna kalla en vetenskaplig mimikry. Det betyder att klimatförnekarna avvisar forskarsamhällets auktoritet, men kopierar dess språk, form och visuella estetik för att vinna trovärdighet.

Utmålar klimataktivister som irrationella

En annan strategi som används går ut på att utmåla motståndarsidan som irrationell. Klimataktivister skildras som styrda av känslor snarare än förnuft och faktabaserade argument. Kontrasten används för att underbygga ett narrativ där “den rationelle skeptikern” står mot “den hysteriska klimatsekten”.

– Bilderna som används är ofta tagna i intensiva ögonblick, och visar till exempel arga ansikten, kaotiska demonstrationer och människor som skriker eller gråter. I vissa fall används memer och parodier där Greta Thunberg framställs som hysterisk, religiös eller barnslig. Ibland förekommer bilder av henne i en helgongloria eller i sällskap av sin egen staty, säger Anton Törnberg.

Denna taktik används också för att angripa klimatpolitikens ideologiska rötter, som ofta framställs som sekteristiska eller totalitära.

– Det kan vara genom memer och bilder som anspelar på Mao Zedong. Andra använder bilder på Joseph Goebbels, vilket antyder att dagens klimatkommunikation är propaganda. I vissa fall ersätts hakkorset med återvinningssymbolen på en nazistliknande armbindel, en visuell strategi som utmålar miljörörelsen som auktoritär och manipulativ.

Vetenskaplig artikel:

The aesthetics of climate misinformation: computational multimodal framing analysis with BERTopic and CLIP, Environmental Politics.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera