Lärare som ser men inte ingriper tappar snabbt elevernas förtroende. Det visar en studie bland grundskoleelever. Trygghet, rättvisa och tydliga konsekvenser lyfts fram som avgörande för en fungerande skolmiljö.
Forskare har intervjuat 133 elever i årskurs 4–9 i fokusgrupper för att undersöka deras upplevelser av skolpersonal. Studien fokuserar på begreppet professionellt seende – lärarnas förmåga att med stöd i vetenskap identifiera viktiga nyanser och samband i det dagliga arbetet.
– Vi tenderar att se det vi har kunskap om och ignorera annat. Att se som professionell handlar inte bara om att registrera det till synes uppenbara, utan också om att vara öppen för samband, nyanser och olika perspektiv, säger Silvia Edling, professor i didaktik vid Högskolan i Gävle, i ett pressmeddelande.
Närvaro viktig för eleverna
Studien visar att elever upplever trygghet när vuxna i skolan är närvarande, uppmärksamma och agerar vid mobbning, utanförskap och konflikter.
– Elevernas berättelser visar att trygghet inte handlar om fler kameror eller väktare, utan om vuxna som ser dem i vardagen, säger Silvia Edling.
Studien visar också att elever uppskattar vuxna som kombinerar omsorg med tydlighet. De beskrev frustration över situationer där personal är på plats, verkar titta men inte reagerar– eller fattar snabba, ensidiga beslut.
Inte döma för snabbt
Rättvisa, lyhördhet och förmågan att se hela bilden uppfattas också som viktigt av eleverna.
– Eleverna lyfte ett exempel då ett barn blev skadat på fotbollsplanen, och en lärare tog ställning utan att ha sett hela förloppet. Barnen upplevde att fel person fick skulden för det som hade hänt. Människor styrs av fördomar, men vi kan problematisera dem och bromsa in när vi inte är 100 procent säkra, säger Silvia Edling.
Konsekvenser för trygg miljö
En röd tråd i intervjuerna är betydelsen av konsekvenser. När personal inte agerar minskar snabbt elevernas förtroende.
– Blir det ingen konsekvens när barnen beter sig illa så förlorar de vuxna sin trovärdighet, och då är det svårt att skapa en trygg skolmiljö, säger Silvia Edling.
Vetenskaplig artikel:
Keeping an Eye Out, Social Sciences.



