Man inspekterar olika mobiler i affär.
Bild: Depositphotos
Artikel från forskning.se

Texten baseras på ett pressmeddelande. Läs mer om vårt innehåll.

På tio år har vår konsumtion av mobiltelefoner, datorer och digitala tjänster fördubblats. Bakom ökningen ligger teknisk utveckling, ökad digitalisering och sjunkande priser. Det visar en konsumtionsrapport från Göteborgs universitet.

Hushållens konsumtion av information och kommunikation har ökat kraftigt under det senaste decenniet. Under 2024 var konsumtionen uppe i 130 miljarder kronor. Det motsvarar fem procent av hushållen totala utgifter.

Bakom den ökade konsumtionen ligger teknisk utveckling och digitalisering. Efterfrågan på smarta telefoner, datorer och snabbt bredband ökar i takt med att vi använder nätet för kommunikation, spel, underhållning, sociala medier och strömmade tjänster.

– Med utvecklingen som nu sker inom AI kan vi förvänta oss en fortsatt stark ökning, säger konsumtionsforskaren Ulrika Holmberg på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet i ett pressmeddelande.

Priser på utrustning lägre

Samtidigt får konsumenterna mer för pengarna. Priserna på utrustning och tjänster har sjunkit under lång tid. Under 20 år har priserna minskat med ungefär hälften.  

– Det visar hur mycket datorer och telefoner har utvecklats. Även om utrustningen har ett högre pris än tidigare modeller så kan den så mycket mer idag än för tio eller tjugo år sedan, vilket räknas som att priset har sjunkit sett till kapaciteten, det vill säga fler gigabyte per krona, säger Ulrika Holmberg.

Svag konsumtionsökning för hushållen

Årets rapport visar också att hushållens totala konsumtion ökade något under 2024. De flesta områden växte under 2024, om än svagt. Förutom information och kommunikation är det bara kategorin turisters konsumtion som når upp till minst tre procent ökning i fasta priser.

– Det har skett en svag konsumtionsökning även om det kommer att dröja ett tag innan lågkonjunkturen är över. Det vänder förmodligen ordentligt först 2026, men konsumtionen kommer att ligga på plus ända fram till dess, säger Ulrika Holmberg.

Butik med tröjor och byxor på galgar.
Bild: Depositphotos

Mindre konsumtion av kläder och skor

Information och kommunikation var det snabbast växande konsumtionsområdet mellan 2014 och 2024, med en ökning på 119 procent i fasta priser. I snitt har området vuxit med drygt åtta procent per år under perioden.

Under 2024 minskade dock konsumtionen inom andra områden, jämfört med 2023:

Kläder och skor: -4,1 procent

Hotell, kaféer och restauranger: -2,6 procent,

Utbildning: -2,5 procent

Alkohol och tobak: -1,7 procent.

Rapport:

Konsumtionsrapporten 2025, Göteborgs universitet.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera