Händer på ett tangentbord.
Bild: Depositphotos
Artikel från forskning.se

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

Läckta dokument visar att den uppmärksammade desinformationskampanjen Doppelgänger bara är en liten del av ett omfattande informationskrig. Bakom Rysslands påverkan mot väst står ett växande nätverk av pr-byråer, influerare och kampanjmakare.

Forskare vid Lunds universitet och Karlstads universitet har analyserat över 3000 läckta dokument från Social Digital Agency – ett företag som pekas ut som en förlängning av Kreml i det globala informationskriget.

Analysen visar hur verklighet och desinformation flyter samman i en global påverkansoffensiv, som finansieras med runt 600 miljoner euro årligen av den ryska staten.

– När Doppelgänger-kampanjen blev känd tog man för givet att det var de falska spegelsajterna av exempelvis kända medieföretag som var kärnan. Detta var en felbedömning. I själva verket missade man att dessa bara var en liten del av en mycket större global påverkansstrategi, säger James Pamment, forskare i strategisk kommunikation vid Lunds universitet, i ett pressmeddelande.

Kampanjen Doppelgänger

Doppelgänger är en rysk påverkanskampanj som startade 2022 med målet att undergräva stödet för Ukraina och splittra opinionen i väst. Kampanjen sprider desinformation genom att skapa falska versioner av etablerade nyhetssajter som The Guardian och Le Monde. Innehållet delas främst via sociala medier som Facebook och X.

Kampanjen, som främst riktar sig mot EU-invånare, har avslöjats av underrättelsetjänster och säkerhetsföretag.

När statsstyrda ryska medier som Russia Today och Sputnik begränsades i väst, fylldes tomrummet snabbt av ett nytt nätverk av influerare, pr-byråer och kommunikationsexperter. I det vakuum som uppstod växte dessa aktörer sig starka. Metoderna skiljer sig åt, men målet är detsamma – att forma opinionen till Kremls fördel.

Mer än desinformation på nätet

I centrum för det växande ryska påverkansnätverket finns Social Digital Agency, som producerar digitalt innehåll som memes, fejkade undersökningar och vilseledande artiklar – men även iscensätter händelser i verkligheten.

Genom att organisera demonstrationer, vandalism och provokativa aktioner skapas innehåll som sprids vidare i egna och samarbetskanalers flöden. Gränsen mellan verklighet och digital dramaturgi suddas ut, och ofta förstärks effekten med budskap som framstår som oberoende.

Tre steg för påverkan

Forskarna sammanfattar påverkansföretagens strategi i en trestegsmodell:

  • 1

    Skapa ett stort informationsbrus via ett nätverk av influerare, bottar, bloggar, nyhetssajter, spegelsajter, Rysslandsvänliga journalister med mera.

  • 2

    Använd strategier från reklamvärlden. Det handlar ofta om så kallad ”native advertising” – målgruppsanpassade inlägg som är utformade som redaktionellt material för att passa in på den plattform där de förekommer. I 99 procent av fallen klickar ingen på länkarna, men till slut gör någon det och sprider innehållet vidare.

  • 3

    En fullträff är när nyheter blir virala och upprepas av politiker, kändisar och journalister.

Mål: Minska stödet för Ukraina

Enligt forskaren James Pamment är det övergripande syftet med informationskampanjerna att undergräva stödet för Ukraina samt destabilisera och splittra väst. Framgång mäts i genomslaget i den offentliga debatten. För att nå sitt mål utnyttjas redan etablerade berättelser och uppfattningar som gynnar Kreml, eller politiska splittringar, vilka sedan förstärks och sprids vidare.

– Exempelvis skulle man kunna ta fasta på en eventuell konflikt mellan Zelenskyj och en annan politiker och låta detta få irrelevant stora proportioner, säger James Pamment.

Sammanlagt räknar forskarna med att över tio miljarder små angrepp har gjorts på informationsmiljöer när det gäller Ukrainakriget.

– I det långa loppet är detta oerhört svårt att stå emot. Det räcker inte med att avslöja operationer som Doppelgänger. Det behövs välgrundad analys och en förebyggande strategi som på flera nivåer motarbetar de strukturer som gör desinformationskampanjerna möjliga, säger James Pamment.

Rapport:

Beyond Operation Doppelgänger: A Capability Assessment of the Social Design Agency, Myndigheten för psykologiskt försvar.


Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera